Duża część tych pieniędzy zostanie zainwestowana w usprawnienie ruchu towarowego.
Przepustowość poszczególnych linii ma wzrosnąć nawet o połowę, średnia prędkość pociągów towarowych wzrośnie do 50-60 kilometrów na godzinę. Realizowany przez spółkę PKP Polskie Linie Kolejowe program udrożnienia najważniejszych linii w ruchu towarowym objął 20 przedsięwzięć. Głównym celem programu jest poprawa na liniach biegnących na północny zachód z Gliwic w kierunku Kędzierzyna-Koźla oraz z Chorzowa na północ w kierunku Tarnowskich Gór. Efektem prac będzie przekierowanie większej liczby pociągów towarowych przejeżdżających przez stacje w Katowicach na linię obwodową na południe od Katowic.
Większą przepustowość zyskają stacje Rybnik, Kędzierzyn Koźle, Racibórz, Chałupki i Zebrzydowice. Pozwoli to na zwiększenie liczby pociągów przejeżdżających przez nie w ciągu doby i przełoży się również na towarowe połączenia międzynarodowe. Składy transportujące węgiel będą mogły wyruszać poza region szybciej i częściej. Na Śląsku modernizacją objętych jest ok. 600 km torów. PLK już przeznaczyły na ten cel blisko 3 mld zł.
PLK będą modernizować linie towarowe w całym kraju. Jeszcze w tym roku ogłoszone zostaną przetargi warte 11 mld zł. Wśród planowanych postępowań są m.in. przetarg na linię Warszawa – Lublin (wartość prac to 3,5 mld zł), Wrocław – Poznań (1,5 mld zł), Warszawa – Poznań (2,6 mld zł), czy prace na linii obwodowej w Warszawie (260 mln zł). Część tych projektów zostanie dofinansowania przez Unię Europejską w ramach nowego instrumentu wsparcia – CEF (Connecting Europe Facility). Według PLK, wszystkie tegoroczne wnioski spółki złożone w konkursie CEF zostały ocenione pozytywnie i otrzymały 7,5 mld zł dofinansowania.
Modernizacja połączeń towarowych to strategiczny cel kolei w nowej perspektywie 2014-2020. Finansowanie i sprawne prowadzenie wszystkich projektów inwestycyjnych ma zapewnić przyjęty w ub. miesiącu Krajowy Program Kolejowy. Przewiduje on, że na usprawnienie funkcjonowania kolei zostanie przeznaczone 67,5 mld złotych.