Reklama

Panama nie boi się pogróżek Donalda Trumpa. Inwestuje w kanał

Zarząd Kanału Panamskiego niezrażony pogróżkami Donalda Trumpa zlecił konsorcjum firm i placówek naukowych z Francji i Belgii sporządzenie kompleksowego opracowania studium opłacalności modernizacji śluz tego szlaku wodnego. Nie podano tylko wartości tego zlecenia.

Publikacja: 12.01.2025 23:10

Zarząd Kanału Panamskiego planuje nowe inwestycje

Zarząd Kanału Panamskiego planuje nowe inwestycje

Foto: Bloomberg

Francuska Compagnie Nationale du Rhone (CNR Ingénieries) pokieruje konsorcjum francusko-belgijskim, do którego wejdą: biuro inżynierii International Marine & Dredging Consultant (IMDC), firma inżynieryjno-doradcza specjalizująca się w projektach wodnych (porty, falochrony, ochrona przed erozją) z Berchem, ośrodek ekspertów Flanders Hydraulic Research (FHR) z Antwerpii oraz Uniwersytet w Gandawie. Uczestnicy posiadają duże doświadczenie i wiedzę w zakresie zleconych tematów.

Czytaj więcej

O co chodzi Trumpowi? Chce drogi handlowej i surowców Grenlandii

Dwa lata pracy

Dwuletnie prace badawcze, które potrwają do końca 2026 r., będą składały się z dwóch etapów:

  1. Oceny obecnych warunków tranzytu statków przez historyczne śluzy kanału, funkcjonujące od 110 lat.
  2. Opracowania propozycji działań mających na celu optymalizację przepływu statków przez ten szlak wodny, który ma duże znaczenie dla międzynarodowego handlu.

Chodzi o modernizację starej infrastruktury kanału i usprawnienie jego funkcjonowania, aby skrócić czas przepływu statków oraz ograniczyć skutki zmian klimatycznych. Prace będą dotyczyć sztucznego szlaku wodnego o długości 80 km, łączącego Atlantyk z Pacyfikiem. Kanał, zbudowany w 1914 r., znacznie skrócił rejsy i czas transportu. Obecnie jest eksploatowany przez zarząd Kanału Panamskiego (ACP) — informuje francuska grupa z Lyonu, która zarządza już 19 zaporami na Rodanie, 47 elektrowniami wodnymi oraz 13 tys. ha gruntów.

Reklama
Reklama

Czytaj więcej

Kanał Panamski więcej zarobił, mimo dotkliwej suszy

Nowe śluzy, opracowane w latach 2002–2008 także przez dział CNR, CESAME, zostały uruchomione w 2016 r. Obecne prace ich nie dotyczą, choć w przyszłości mogą skorzystać z ostatecznych wniosków i rozwiązań.

Zaawansowane modele hydrauliczne

Podczas wstępnych prac uczestnicy konsorcjum opracują różnorodne modele hydrauliczne, symulujące m.in. prądy gęstości wody, tworzone z mieszaniny słodkiej wody z jeziora Gatun i słonej wody z obu oceanów. Konsorcjum przygotuje modele cyfrowe, jedno- i trójwymiarowe, a także modele numerycznej mechaniki płynów (CFD). Opracowanych zostanie również kilka zmniejszonych modeli fizycznych. Jeden z nich, pokazujący funkcjonowanie śluz w skali 1:30, powstanie w laboratorium prób hydraulicznych CESAME.

Te symulacje zostaną uzupełnione pracami w terenie, co pozwoli zgromadzić dane do stworzenia symulatora nawigacji. Docelowo symulator będzie wykorzystywany przez pilotów w kanale do testowania nowych manewrów podejścia statków do konkretnych miejsc w kanale.

Czytaj więcej

Kanał Panamski przecina łańcuchy dostaw. Prezenty do wielu nie dotrą na czas

Problemy z wodą

Ogromna jest stawka klimatyczna związana z kanałem, który zasilany jest słodką wodą z dwóch sztucznych jezior w pobliżu. W 2024 r. przez kanał przepływały średnio 22 statki dziennie. Za każdym razem po zamknięciu śluz konieczne było uzupełnianie wody słodkiej. Długotrwała susza doprowadziła jednak do obniżenia poziomu wody w jeziorach, co zmusiło operatora kanału do zmniejszenia liczby odprawianych jednostek o 20 proc. oraz wielkości przewożonych ładunków o 17 proc.

Reklama
Reklama

Mimo mniejszego ruchu kanał zanotował rekordowe obroty — 4,986 mld dolarów, z czego 80 proc. pochodziło z opłat za tranzyt, a reszta z usług pokrewnych i sprzedaży energii elektrycznej. Zarząd kanału spodziewa się, że w tym roku osiągnie przychody na poziomie 5,623 mld dolarów, obsługując 13 900 statków i transportując 520 mln ton ładunków.

Polityczne zagrożenia

Zagrożeniem dla Panamy może być wypowiedź prezydenta-elekta USA z 7 stycznia, w której stwierdził: „Oni nie traktują nas sprawiedliwie. Każą nam płacić więcej za nasze statki niż statki z innych krajów”. Zapytany o możliwość aneksji kanału i Grenlandii siłą, nie wykluczył takiej opcji.

Szef dyplomacji Panamy, Javier Martinez Acha, oświadczył, że suwerenność jego kraju nie podlega negocjacjom. Jednocześnie podkreślił, że Panama zarządza kanałem od 1999 r. na podstawie porozumienia z 1977 r. zawartego przez prezydenta Jimmy’ego Cartera. Dochody z kanału stanowią 6 proc. PKB Panamy — zauważył dziennik „La Tribune”.

Transport
Jak PPL będzie finansował CPK. Docelowo udziały wzrosną z 49 do 100 proc.
Transport
Premier Tusk ogłasza nową nazwę CPK. Teraz lotnisko w Baranowie to „Port Polska”
Transport
Brama lotnicza do Europy Środkowej niepotrzebna. Przeszkodziło CPK?
Transport
Linia metra M2 zostanie przedłużona. Trzy nowe stacje w Ursusie
Transport
Huśtawka nastrojów na akcjach PKP Cargo. KNF analizuje transakcje
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama