Elektryfikacja chińskiej motoryzacji odbije się czkawką na rynku ropy

Chiny sprzedają coraz więcej aut elektrycznych, co przekłada się na spadek zużycia tradycyjnych paliw. To główny, ale niejedyny powód coraz mniejszej popularności benzyny i diesla. Kolejnymi czynnikami są: spadek liczby ludności i wolniejszy wzrost gospodarczy.

Publikacja: 30.11.2024 09:16

Elektryfikacja chińskiej motoryzacji odbije się czkawką na rynku ropy

Foto: AdobeStock

W samym sierpniu, jak szacuje amerykańska Agencja Informacji Energetycznej (EIA), konsumpcja benzyny w Kraju Środka wyniosła średnio 3,2 mln baryłek dziennie. To o 14 proc. mniej niż w sierpniu 2023 roku! Niższe rok do roku było też zużycie paliwa we wrześniu i październiku. We wcześniejszych miesiącach (styczeń-lipiec) zapotrzebowanie na benzynę było większe niż przed rokiem, trend odwrócił się dopiero w sierpniu.

Każdego roku w Chinach sprzedawanych jest między 20 a 25 mln samochodów osobowych. Bloomberg poinformował, że w październiku łączna sprzedaż pojazdów hybrydowych, hybryd plug-in i aut elektrycznych stanowiła w tej grupie ponad połowę całkowitej sprzedaży. Tymczasem w październiku 2023 roku było to 40 proc. Rośnie też popularność elektrycznych aut ciężarowych oraz napędzanych skroplonym gazem ziemnym, co z kolei przekłada się na niższe zapotrzebowanie na olej napędowy. Chiny elektryfikują motoryzację w bardzo szybkim tempie. Dla porównania w Stanach Zjednoczonych pojazdy elektryczne stanowią zaledwie 10 proc. całkowitej sprzedaży aut. 

Czytaj więcej

Klimatyczna ofensywa Chin. Prezydentura Donalda Trumpa to szansa dla Pekinu

Sytuacja na rynku motoryzacyjnym ma mocne przełożenie na zapotrzebowanie na paliwa w Chinach. Kładzie się też cieniem na przyszłe prognozy popytu. Dom maklerski Citic Futures prognozuje, że konsumpcja benzyny w Chinach spadać będzie o 4-5 proc. rocznie do 2030 roku. Międzynarodowa Agencja Energii (IEA) ocenia natomiast, że zmiana będzie nieco wolniejsza, spadek w latach 2023-2030 wyniesie 2,1 proc. rocznie. W podobną stronę podążać będzie rynek diesla. UBS Securities szacuje, że konsumpcja diesla w Chinach będzie spadać o 3-5 proc. rocznie do 2030 roku (szczyt popytu datowany był na 2019 rok).

Chiny. Gospodarka słabnie, populacja spada

Do elektryfikacji floty dołożyć trzeba niższy wzrost gospodarczy. Oxford Economics szacuje, że PKB Chin w 2025 roku wzrośnie o 4,1 proc., a więc będzie niższy niż średnia z lat 2015-2019. Także S&P Global Ratings spodziewa się, że PKB Chin wzrośnie o 4,1 proc. w 2025 r. i o 3,8 proc. w 2026 r. Ośrodek ten obniżył swoje wcześniejsze projekcje ze względu na zapowiedzi dotyczące amerykańskich ceł na importowane z Chin towary.

Międzynarodowa Agencja Energii zwraca uwagę m.in. na spowolnienie inwestycji budowlanych w związku z gorszą koniunkturą na rynku nieruchomości. Od 2021 roku spadła liczba nowo rozpoczętych projektów; aktywność sektora budowlanego stopniowo słabnie. Spada popyt na olej napędowy, którym napędzane są maszyny budowlane i pojazdy do transportu materiałów. Z kolei słabszy popyt na tworzywa sztuczne wykorzystywane w budownictwie i przetwórstwie przemysłowym znajduje odzwierciedlenie w niższym zużyciu benzyny ciężkiej.

Spada też populacja Chińczyków. Według danych ze stycznia tego roku opublikowanych przez Narodowe Biuro Statystyczne Chin, na koniec zeszłego roku liczba ludności kraju wyniosła 1,409 miliarda i była o ponad 2 miliony niższa niż rok wcześniej, przy czym aż o 10 milionów spadła liczba osób w wieku produkcyjnym (16-59 lat). To drugi rok z rzędu, gdy odnotowano spadek demograficzny. Dodatkowo - jak podaje Ośrodek Studiów Wschodnich - w grupie wieku rozrodczego (15–49 lat) utrzymuje się silna dysproporcja płci, szacuje się, że mężczyzn jest o kilkadziesiąt milionów więcej. Wynika to z preferencji kulturowych – w chińskich rodzinach syn jest bardziej pożądany niż córka, w związku z czym dokonuje się tu aborcji selektywnych. Maleje przyrost naturalny, rośnie śmiertelność.

Cena ropy idzie w ślad za popytem

- Popyt na ropę naftową w Chinach obecnie mocno się kurczy – w lipcu spadł o 1,7 proc., czyli 280 tys. baryłek dziennie rok do roku, co stanowi wyraźny kontrast ze średnim tempem wzrostu w 2023 r. wynoszącym 9,6 proc. W związku z tym w 2024 r. spodziewamy się rocznego wzrostu na poziomie zaledwie 1,1 proc, czyli 180 tys. baryłek dziennie – poinformowała Międzynarodowa Agencja Energii w swoim wrześniowym raporcie.

Wszystko to musi mieć przełożenie na globalny rynek ropy, na którym przez długi czas Chiny były głównym motorem wzrostu (Państwo Środka odpowiada za prawie 20 proc. światowego popytu na ropę). Jak zauważa IEA, globalne zapotrzebowanie na ropę ma wzrosnąć w tym roku o 900 tys. baryłek dziennie, czyli o 0,9 proc., a w 2025 roku o 950 tys. baryłek dziennie. Tymczasem w 2023 r. wzrost wyniósł 2,1 mln baryłek dziennie, co oznaczało wzrost o 2,1 proc.

Wszystko to pociąga za sobą spadek cen surowca. Jeszcze w sierpniu za baryłkę ropy Brent płacono 82 dolary, tymczasem obecnie jest to już 72-73 dolary, a we wrześniu cena spadła nawet poniżej 70 dolarów. Z comiesięcznej ankiety Reutersa wynika, że w przyszłym roku średnia cena ropy Brent wyniesie 74,5 dol. za baryłkę.

W samym sierpniu, jak szacuje amerykańska Agencja Informacji Energetycznej (EIA), konsumpcja benzyny w Kraju Środka wyniosła średnio 3,2 mln baryłek dziennie. To o 14 proc. mniej niż w sierpniu 2023 roku! Niższe rok do roku było też zużycie paliwa we wrześniu i październiku. We wcześniejszych miesiącach (styczeń-lipiec) zapotrzebowanie na benzynę było większe niż przed rokiem, trend odwrócił się dopiero w sierpniu.

Każdego roku w Chinach sprzedawanych jest między 20 a 25 mln samochodów osobowych. Bloomberg poinformował, że w październiku łączna sprzedaż pojazdów hybrydowych, hybryd plug-in i aut elektrycznych stanowiła w tej grupie ponad połowę całkowitej sprzedaży. Tymczasem w październiku 2023 roku było to 40 proc. Rośnie też popularność elektrycznych aut ciężarowych oraz napędzanych skroplonym gazem ziemnym, co z kolei przekłada się na niższe zapotrzebowanie na olej napędowy. Chiny elektryfikują motoryzację w bardzo szybkim tempie. Dla porównania w Stanach Zjednoczonych pojazdy elektryczne stanowią zaledwie 10 proc. całkowitej sprzedaży aut. 

Pozostało 80% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Duże zmiany dla kierowców w Krakowie. Nowe odcinki dróg jeszcze w tym roku
Transport
Ryanair bez umowy w Modlinie. I nie poszło (tylko) o pieniądze
Transport
Bez porozumienia Ryanaira z Modlinem. Latem 2025 zniknie co trzecie połączenie
Transport
Ranking najlepszych i najgorszych linii na świecie. Jak oceniono LOT?
Materiał Promocyjny
Przewaga technologii sprawdza się na drodze
Transport
Potrzeba sporo czasu, aby PKP Cargo wyszło na plus
Materiał Promocyjny
Transformacja w miastach wymaga współpracy samorządu z biznesem i nauką