Elektryfikacja chińskiej motoryzacji odbije się czkawką na rynku ropy

Chiny sprzedają coraz więcej aut elektrycznych, co przekłada się na spadek zużycia tradycyjnych paliw. To główny, ale niejedyny powód coraz mniejszej popularności benzyny i diesla. Kolejnymi czynnikami są: spadek liczby ludności i wolniejszy wzrost gospodarczy.

Publikacja: 30.11.2024 09:16

Elektryfikacja chińskiej motoryzacji odbije się czkawką na rynku ropy

Foto: AdobeStock

W samym sierpniu, jak szacuje amerykańska Agencja Informacji Energetycznej (EIA), konsumpcja benzyny w Kraju Środka wyniosła średnio 3,2 mln baryłek dziennie. To o 14 proc. mniej niż w sierpniu 2023 roku! Niższe rok do roku było też zużycie paliwa we wrześniu i październiku. We wcześniejszych miesiącach (styczeń-lipiec) zapotrzebowanie na benzynę było większe niż przed rokiem, trend odwrócił się dopiero w sierpniu.

Każdego roku w Chinach sprzedawanych jest między 20 a 25 mln samochodów osobowych. Bloomberg poinformował, że w październiku łączna sprzedaż pojazdów hybrydowych, hybryd plug-in i aut elektrycznych stanowiła w tej grupie ponad połowę całkowitej sprzedaży. Tymczasem w październiku 2023 roku było to 40 proc. Rośnie też popularność elektrycznych aut ciężarowych oraz napędzanych skroplonym gazem ziemnym, co z kolei przekłada się na niższe zapotrzebowanie na olej napędowy. Chiny elektryfikują motoryzację w bardzo szybkim tempie. Dla porównania w Stanach Zjednoczonych pojazdy elektryczne stanowią zaledwie 10 proc. całkowitej sprzedaży aut. 

Dostęp na ROK tylko za 79zł z Płatnościami powtarzalnymi BLIK

Jak zmienia się Polska, Europa i Świat? Wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia i historia w jednym miejscu i na wyciągnięcie ręki.
Subskrybuj i bądź na bieżąco!
Transport
LOT wybrał samoloty. Ile na zamówieniu skorzysta gospodarka?
Transport
W PKP Cargo rośnie napięcie na linii zarząd – związkowcy
Transport
LOT wybrał dostawcę samolotów dla floty regionalnej. Jednak nie Embraer
Transport
Efekt wojny Izraela z Iranem. Tysiące Rosjan koczują na arabskich lotniskach
Materiał Promocyjny
Bank Pekao nagrodzony w konkursie The Drum Awards for Marketing EMEA za działania w Fortnite
Transport
Podróże na Bliski Wschód coraz bardziej ryzykowne