Rosyjski Aerofłot chciałby ubezpieczyć samoloty. Ale ma problem

- Chcielibyśmy ubezpieczyć wszystkie swoje boeingi i airbusy. Ale niestety w tej chwili nie jest to możliwe - przyznaje Siergiej Aleksandrowski, dyrektor generalny Aerofłotu.

Publikacja: 09.06.2024 15:02

Rosyjski Aerofłot nie może ubezpieczyć samolotów

Rosyjski Aerofłot nie może ubezpieczyć samolotów

Foto: Alessia Pierdomenico/Bloomberg

Kilka dni temu Komisja Europejska ogłosiła „czarną listę” linii lotniczych, które nie gwarantują bezpiecznych operacji. Na 128 linii, w tym tradycyjnie już pochodzących z Afryki, czy Korei Północnej, które mają na tej liście zagwarantowane miejsce, znalazło się po raz pierwszy aż 22 rosyjskich. Wśród nich był także Aerofłot. Powodem było ponad 60 mniej, lub bardziej poważnych incydentów, jakie flagowy przewoźnik tego kraju odnotował w 2023 roku. Znaczenie ma i to, że większość maszyn, jakimi lata Aerofłot nie jest ubezpieczona. I w każdej chwili może został przejęta przez zagranicznych leasingodawców.

Czytaj więcej

Rosyjskie linie najbardziej niebezpieczne na świecie. Nowa czarna lista UE

Bariera finansowa Aerofłotu

— Dla bezpieczeństwa lotów zrobiliśmy w 2023 roku wszystko, co zaplanowaliśmy. Niestety sytuacja jest taka, że zasady ubezpieczenia sprzętu uniemożliwiały nam zabezpieczenie połowy naszej floty. Wydaliśmy na to już 270 mld rubli, z czego 15 mld rubli pochodziło z samego Aerofłotu. Nadal pracujemy nad tym, żeby nasi pasażerowie mogli czuć się bezpiecznie — zapewniał Aleksandrowski podczas spotkania z mediami z okazji kongresu gospodarczego SPIEF-2024 w St Petersburgu. — Idealnym scenariuszem byłoby to, gdybyśmy byli w stanie ubezpieczyć całą naszą flotę. Ale tutaj napotykamy na barierę finansową — dodał.

Czytaj więcej

Airbus Aerofłotu zablokował lotnisko w Tajlandii. Rosji brakuje części do samolotów

Rząd pomaga, fundusz pomaga

Rosyjski rząd przeznaczył prawie 300 mld rubli z Funduszu Opieki Narodowej na to, by linie lotnicze z tego kraju były w stanie ubezpieczyć boeingi i airbusy, które nadal eksploatują a wcześniej wypożyczyły z zagranicznych firm leasingowych. Linie otrzymały środki w formie pożyczek oprocentowanych na 1,5 proc. na 15 lat. Zakładano przy tym, że środki zostaną w Rosji, ponieważ nowe pieniądze pozwolą przewoźnikom na przeniesienie umowy ubezpieczeniowej z zagranicy do rosyjskiej firmy leasingowej. Zarządza nim regulator rynku lotniczego, Federalna Agencja Lotnictwa.

Dzięki temu rosyjskie linie mogłyby latać bez obaw zagranicę. W ten sposób Aerofłot był w stanie ubezpieczyć 101 maszyn, S7 – 45, Ural Airlines 19 i Aurora- 5. W kwocie ubezpieczenia znalazły się także środki własne przewoźników.

Czytaj więcej

Rosyjskie pomysły na utrzymanie floty. Zdolny inżynier podrobi wszystko

Tyle, że to wszystko jest zbyt mało. Jak można sprawdzić na stronie Grupy Aerofłotu (wchodzą do niej jeszcze Pobieda i Rossija) łącznie ich flota liczy 349 maszyn, w tym 59 długodystansowych airbusów i boeingów, 212 maszyn średniego zasięgu, także wyłącznie zagranicznej produkcji, oraz 78 regionalnych superJetów 100 obsługujących ruch krajowy. A to oznacza, że nadal ponad połowie floty narodowego przewoźnika grozi sekwestr ze strony zagranicznych leasingodawców . Do takich incydentów dochodziło już w przeszłości, nawet na lotniskach „przyjaznych” Rosji krajów.

Kilka dni temu Komisja Europejska ogłosiła „czarną listę” linii lotniczych, które nie gwarantują bezpiecznych operacji. Na 128 linii, w tym tradycyjnie już pochodzących z Afryki, czy Korei Północnej, które mają na tej liście zagwarantowane miejsce, znalazło się po raz pierwszy aż 22 rosyjskich. Wśród nich był także Aerofłot. Powodem było ponad 60 mniej, lub bardziej poważnych incydentów, jakie flagowy przewoźnik tego kraju odnotował w 2023 roku. Znaczenie ma i to, że większość maszyn, jakimi lata Aerofłot nie jest ubezpieczona. I w każdej chwili może został przejęta przez zagranicznych leasingodawców.

Pozostało 81% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Polska może być akcjonariuszem Airbusa?
Transport
W jeden dzień zniknęły tysiące kierowców taxi
Transport
Paraliż dopadł taxi w Polsce. Nowe przepisy wywróciły rynek
Transport
W PKP Cargo ciągle bez porozumienia
Akcje Specjalne
Dekarbonizacja gospodarki bez wodoru będzie bardzo trudna
Transport
Taksówkowy chaos i dłuższe oczekiwanie. Wyłamał się tylko Uber
Materiał Promocyjny
Sztuczna inteligencja może być wykorzystywana w każdej branży