Czytaj za 9 zł miesięcznie!
Aktualizacja: 28.05.2024 06:21 Publikacja: 28.05.2024 04:30
Foto: Adobe Stock
Zarząd portu morskiego w Gdyni obiecał, ze ogłosi nowy przetarg na dzierżawę BTZ jeszcze w maju i faktycznie – zdążył. Przypomnijmy, że to już drugi przetarg. W marcu Ministerstwo Infrastruktury nie zgodziło się na podpisanie umowy ze zwycięzcą poprzedniego przetargu, czyli konsorcjum spółek Szczecin Bulk Terminal, Tapini oraz Ribera. Powodów oficjalnie nie podano, ale nieoficjalnie rynek jest dość zgodny, że to z powodu spółki Ribera, która należy do globalnego gracza na rynku handlu zbożem, firmy Viterra, która ma dziś ok. 50 proc. udziału w przeładunkach zboża na polskim nabrzeżu. Eksperci z branży handlu zbożem szacują, że w razie wygranej firma miałaby nawet 80 proc. udziału w przeładunkach na polskim nabrzeżu. Nieoficjalnie podobne sygnały dochodzą do „Rz” z resortu rolnictwa. Trudno jednak znaleźć rozmówcę, który wypowiedziałby się pod nazwiskiem, bo wielu handlarzy zbożem współpracuje z tą firmą i nie chce komplikować sobie relacji, a politycy nie chcą się oficjalnie wypowiadać w tak wrażliwej politycznie sprawie.
Polska potrzebuje Centralnego Portu Komunikacyjnego. Jesienią 2032 roku na CPK wyląduje pierwszy samolot – powiedział w w Radiu Zet Maciej Lasek, wiceminister infrastruktury i pełnomocnik rządu ds. CPK.
Największe ugrupowanie Parlamentu Europejskiego naciska władze UE na poluzowanie planowanego na 2035 r. zakazu sprzedaży aut spalinowych oraz planowanych limitów emisji spalin.
Hucznie ogłoszony program Kremla zastąpienia zagranicznych samolotów pasażerskich własną produkcją okazał się wydmuszką. Od początku agresji Putina na Ukrainę rosyjski przemysł lotniczy był w stanie wyprodukować 7 samolotów ze 108, które obiecał narodowi Putin.
Strajkują robotnicy jednej z największych państwowych placów budowy w Rosji – autostrady z Moskwy do Jekaterinburga na Uralu. Od kilku miesięcy nie dostają pensji, bo nie płaci im rosyjski odpowiednik GDDKiA. Budowa nowej autostrady jest osobiście nadzorowana przez Putina.
Bank wspiera rozwój pasji, dlatego miał już w swojej ofercie konto gamingowe, atrakcyjne wizerunki kart płatniczych oraz skórek w aplikacji nawiązujących do gier. Teraz, chcąc dotrzeć do młodych, stworzył w ramach trybu kreatywnego swoją mapę symulacyjną w Fortnite, łącząc innowacyjną rozgrywkę z edukacją finansową i udostępniając graczom możliwość stworzenia w wirtualnym świecie własnego banku.
W nowym rozkładzie jazdy 2024/2025 wchodzącym w życie w sobotę 15 grudnia kolej zapowiada rekordowe czasy przejazdów, więcej połączeń, wygodniejsze pociągi. Kilka miast straci jednak dostęp do pendolino.
Wiatr jest ruchem powietrza atmosferycznego względem powierzchni Ziemi. „Przed wiekami nie było bez niego żeglugi. Kiedyś niezbędny, dziś od strony technicznej jest dla żeglugi prawie bez znaczenia” – głosi wstęp do wspaniałego albumu „Żaglowce” wydanego dekadę temu. Opinia ta dezaktualizuje się na naszych oczach.
Ten olbrzym pomieści ponad 9 000 samochodów. Największy na świecie transportowiec samochodowy „Höegh Aurora” napędzany jest silnikiem MAN i ma odegrać dużą rolę w redukcji emisji w motoryzacji.
Gwałtowna cyfryzacja i automatyzacja urządzeń i systemów wykorzystywanych na statkach, w portach i w firmach produkujących urządzenia do pracy na morzu sprawia, że transport morski coraz częściej wymaga ochrony przed kradzieżą, modyfikacją lub zniszczeniem danych.
Nie powstanie terminal zbożowy w Gdańsku, nie powstanie też terminal zbożowy w Gdyni. W ostatnim półroczu ogłoszono dwa przetargi i oba zostały odwołane z tajemniczych przyczyn. Czy chodzi o zakulisowe zagrywki czy przekazanie terminali w ręce państwowego gracza, i tak wygrywają Niemcy.
Trwają prace nad przygotowaniem budowy Portu Zewnętrznego w Świnoujściu. Naukowcy jeszcze debatują nad projektem.
Największy operator logistyczny w Europie tnie koszty, aby zachować zyski.
Uwzględnianie w kalkulacjach opłat za emisje sprawia, że morscy przewoźnicy towarowi inwestują w kontenerowce na zielony metanol. Dzięki temu dekarbonizacja tej skrajnie nieprzyjaznej klimatowi branży wreszcie ruszy z miejsca.
Od lutego 2025 roku drugi i piąty co do wielkości armatorzy kontenerowi zamierzają współpracować ze sobą.
Masz aktywną subskrypcję?
Zaloguj się lub wypróbuj za darmo
wydanie testowe.
nie masz konta w serwisie? Dołącz do nas