Nowy przetarg na agroterminal w Gdyni

Do 3 lipca czeka port w Gdyni na oferty dzierżawy Bałtyckiego Terminalu Zbożowego. Wygra ten, kto zaoferuje najlepszy czynsz i obieca przeładować 1,2 mln ton zboża rocznie.

Aktualizacja: 28.05.2024 06:21 Publikacja: 28.05.2024 04:30

Nowy przetarg na agroterminal w Gdyni

Foto: Adobe Stock

Zarząd portu morskiego w Gdyni obiecał, ze ogłosi nowy przetarg na dzierżawę BTZ jeszcze w maju i faktycznie – zdążył. Przypomnijmy, że to już drugi przetarg. W marcu Ministerstwo Infrastruktury nie zgodziło się na podpisanie umowy ze zwycięzcą poprzedniego przetargu, czyli konsorcjum spółek Szczecin Bulk Terminal, Tapini oraz Ribera. Powodów oficjalnie nie podano, ale nieoficjalnie rynek jest dość zgodny, że to z powodu spółki Ribera, która należy do globalnego gracza na rynku handlu zbożem, firmy Viterra, która ma dziś ok. 50 proc. udziału w przeładunkach zboża na polskim nabrzeżu. Eksperci z branży handlu zbożem szacują, że w razie wygranej firma miałaby nawet 80 proc. udziału w przeładunkach na polskim nabrzeżu. Nieoficjalnie podobne sygnały dochodzą do „Rz” z resortu rolnictwa. Trudno jednak znaleźć rozmówcę, który wypowiedziałby się pod nazwiskiem, bo wielu handlarzy zbożem współpracuje z tą firmą i nie chce komplikować sobie relacji, a politycy nie chcą się oficjalnie wypowiadać w tak wrażliwej politycznie sprawie.

Terminal pod zarządem nowego dzierżawcy może stać się najważniejszym punktem dla zboża na polskim nabrzeżu. A to dlatego, że przyszły dzierżawca ma przeładować rocznie 1,2 mln t zboża. Dla porównania: w ciągu ostatnich dziesięciu miesięcy polskie porty przeładowały łącznie 7,2 mln t. Jak wynika z danych firmy Sparks, w kwietniu w różnych terminalach w Gdyni przeładowano najwięcej zboża z polskich portów, bo 411 tys. t (z tego 178 tys. t w HES Gdynia Bulk Terminal), w Gdańsku było to 246 tys. t (tu połowa przypada na spółkę GBT), w Szczecinie 98 tys. t, a w Kołobrzegu jedynie 3,1 tys. t.

Czytaj więcej

Słaba koniunktura obniża sprzedaż ciągników

Nowy przetarg na agroport w Gdyni. Jakie warunki?

Co się będzie najbardziej liczyło w ocenie kryteriów? Najważniejszy jest czynsz stały, za który można uzyskać w przetargu aż 70 pkt, opis planowanej działalności może zdobyć 15 pkt, wysokość czynszu zmiennego za przeładunek 1 tony ładunku to szansa na 10 pkt i wreszcie – deklarowany roczny przeładunek 5 pkt.

Wątpliwości analityków budzą warunki, które muszą spełnić firmy, by startować w przetargu. – Tak sobie patrzę na nowe warunki przetargu i się zastanawiam, jak Krajowa Grupa Spożywcza spełni dwa z trzech warunków dotyczących doświadczenia dzierżawcy terminala w Gdyni – zauważył na portalu X Mirosław Marciniek, analityk rynku zbóż, właściciel firmy InfoGrain. Warunki przetargu zdają się wykluczać mniejszych graczy, oferent musi mieć zdolność kredytową lub środki finansowe w wysokości co najmniej 100 mln zł. Musi też spełnić dwa z trzech warunków: w ciągu ostatnich pięciu lat prowadził działalność przeładunkową lub w branży TSL w zakresie obrotu zbożem, zarządzał infrastrukturą do przeładunku zbóż o zdolności przeładunkowej 400 tys. t w jednej lokalizacji, co najmniej trzy lata z rzędu przeładowywał co najmniej 400 tys. t zbóż rocznie. Do tego w ciągu ostatnich dziesięciu lat, lub w krótszym czasie (jeśli działa na rynku krócej) zainwestował w wyposażenie infrastruktury w jednej lokalizacji co najmniej 30 mln zł. Ten ostatni warunek premiuje konsorcja, bo uczestnicy takiego zespołu spółek mogą tu połączyć potencjały. Dzierżawcy muszą także ujawnić beneficjentów rzeczywistych i pochodzenie swoich pieniędzy.

Terminal zbożowy w Gdyni. Kto jest zainteresowany?

– Jako część konsorcjum, które zwyciężyło w poprzednim przetargu, podtrzymujemy naszą chęć modernizacji terminalu w Gdyni. Niezmiennie jesteśmy gotowi wdrożyć plan, który przekonał zamawiającego, ale nie podjęliśmy jeszcze decyzji o starcie w kolejnym konkursie – informuje „Rzeczpospolitą” Grzegorz Sobczyński, członek zarządu w Viterra Polska.

Rozmówcy z Krajowej Grupy Spożywczej deklarowali, że są zainteresowani terminalem w Gdyni. Głosy przeciwko wygranej Viterry – z izb rolniczych czy też od innych firm handlujących zbożem – wskazują na obawy przed monopolem na polskim nabrzeżu. Viterra już dziś ma ok. 50 proc. udziału w przeładunkach zboża.

Zarząd portu morskiego w Gdyni obiecał, ze ogłosi nowy przetarg na dzierżawę BTZ jeszcze w maju i faktycznie – zdążył. Przypomnijmy, że to już drugi przetarg. W marcu Ministerstwo Infrastruktury nie zgodziło się na podpisanie umowy ze zwycięzcą poprzedniego przetargu, czyli konsorcjum spółek Szczecin Bulk Terminal, Tapini oraz Ribera. Powodów oficjalnie nie podano, ale nieoficjalnie rynek jest dość zgodny, że to z powodu spółki Ribera, która należy do globalnego gracza na rynku handlu zbożem, firmy Viterra, która ma dziś ok. 50 proc. udziału w przeładunkach zboża na polskim nabrzeżu. Eksperci z branży handlu zbożem szacują, że w razie wygranej firma miałaby nawet 80 proc. udziału w przeładunkach na polskim nabrzeżu. Nieoficjalnie podobne sygnały dochodzą do „Rz” z resortu rolnictwa. Trudno jednak znaleźć rozmówcę, który wypowiedziałby się pod nazwiskiem, bo wielu handlarzy zbożem współpracuje z tą firmą i nie chce komplikować sobie relacji, a politycy nie chcą się oficjalnie wypowiadać w tak wrażliwej politycznie sprawie.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Lotnictwo: FAA i EASA zwiększają współpracę
Transport
Co piąta taksówka nie przyjedzie? Od poniedziałku zmiany w branży przewozu osób
Transport
Rośnie import używanych aut. Niewiele wiadomo, w jakim są stanie
Transport
Urlop z koszmarów. Ryanair i lotnisko wysłali lecącą do Hiszpanii parę na Litwę
Materiał Promocyjny
Jaki jest proces tworzenia banku cyfrowego i jakie czynniki są kluczowe dla jego sukcesu?
Transport
Przeprowadzka CPK. Na razie administracyjna
Transport
PKP Cargo szuka możliwości obniżenia kosztów i poprawy efektywności