Samoloty Ryanaira odlatują z Modlina. Pół miliona pasażerów mniej

Ryanair przeniesie kolejne dwa samoloty z Modlina do swoich baz w Katowicach i w Poznaniu. Wcześniej jeden samolot odleciał z Modlina do Krakowa. To kolejna odsłona sporu między irlandzkim przewoźnikiem niskokosztowym i mazowieckim lotniskiem.

Publikacja: 05.03.2024 11:20

Samoloty Ryanaira odlatują z Modlina. Pół miliona pasażerów mniej

Foto: Lotnisko Warszawa Modlin

To znaczy, że Ryanair zaoferuje o jedną piątą mniej miejsc w samolotach w porównaniu z latem 2023, niż wynikało to z sytuacji po poprzednich cięciach. Zniknie stamtąd 10 bezpośrednich połączeń oraz zmniejszona zostanie częstotliwość lotów na kolejnych 15 trasach. Według wyliczeń irlandzkiego przewoźnika z powodu ostatnich cięć nie wyleci z Modlina przynajmniej 500 tys. pasażerów.

W Modlinie spadek liczby pasażerów, ale w całej Polsce wzrost o 10 proc.

Łącznie z poprzednimi ograniczeniami redukcja częstotliwości dotyczy ponad 40 kierunków i miliona pasażerów. Jednocześnie Ryanair poinformował o przeniesieniu tych dwóch samolotów do Katowic i Poznania.

Dla całego polskiego rynku Ryanair prognozuje wzrost o 10 proc. do 18 mln pasażerów, ponad 2 tys. lotów tygodniowo do i z Polski na 30 nowych trasach (łącznie 300) i z wykorzystaniem 42 zbazowanych samolotów. Według wyliczeń przewoźnika oznacza to zaangażowanie jego kapitału w wysokości 4,2 mld dolarów oraz wsparcie dla ponad 13 tys. miejsc pracy.

Czytaj więcej

Ryanair uruchomi cztery nowe kierunki z Krakowa. Rekordowy rozkład lotów na lato

Modlin ma być jedynym polskim portem, z którego operuje Ryanair, a ucierpi tego lata.

Apel do akcjonariuszy Modlina

- Akcjonariusze Lotniska Modlin powinni natychmiast interweniować, ponieważ przez ostatni rok powołany zespół zarządczy nadzorował jedynie utratę jednego miliona miejsc oraz zmniejszenie częstotliwości na ponad 40 trasach, w tym istotnych połączeń europejskich takich jak Londyn, Dublin, Wiedeń, Mediolan i Kopenhaga - mówił Jason McGuinness, dyrektor ds handlowych w Ryanair w rozmowie z „Rzeczpospolitą”.

Akcjonariuszami Mazowieckiego Portu Lotniczego Warszawa-Modlin są województwo mazowieckie (36,17 proc.), Agencja Mienia Wojskowego (31,56 proc.) oraz PPL (27,86 proc.).

Jason McGuinness, nie ukrywał, że Modlin jest jedynym z lotnisk, z których operuje, gdzie cięcia połączeń są tak głębokie. Przyznał jednak, że przewoźnik ma napięcia również w stosunkach z rodzimym lotniskiem w Dublinie. We wrześniu Ryanair zagroził tam wycofaniem 19 samolotów B737 MAX i skasowaniem połączeń na 17 trasach.

Ale napięcia w Irlandii są niczym w porównaniu z Modlinem - mówił Jason McGuinness. Przekonywał jednocześnie, że nie wynikają one z powodu kłopotów Boeinga z wykonaniem planu dostaw samolotów. Flota Ryanaira miała się tego lata powiększyć o 50 maszyn, tymczasem będzie ich 40.

Nie jesteśmy w stanie porozumieć się z zarządem Modlina, który ukrywa się przed nami. Dlatego tym razem zwracamy się do akcjonariuszy Modlina. Dla nas jest niezrozumiałe, że zespół zarządzający lotniskiem Warszawa Modlin w ciągu ostatnich 12 miesięcy nadzorował utratę 1 mln miejsc, redukcję siatki połączeń na ponad 40 trasach, i nie został jeszcze pociągnięty do odpowiedzialności za swoje rażąco nieudolne zarządzanie — mówi McGuinness.

- Akcjonariusze Lotniska Modlin muszą teraz interweniować lub ryzykować dalsze, nieuchronne, ograniczenia siatki połączeń, utratę miejsc pracy i korzyści ekonomicznych dla regionu mazowieckiego — dodaje Jason McGuinness.

Poprosiliśmy PPL o ustosunkowanie się do apelu Ryanaira. — Zarząd PPL nie wpływa na politykę negocjacyjną zarządów innych portów. Jako udziałowiec chętnie służy wsparciem, ale nie ma możliwości kształtowania finalnych decyzji strategicznych innych portów — odpowiedziała rzeczniczka PPL Anna Dermont.

— Wojna się zaostrza. Ryanair nie bierze jeńców, ale musi zrozumieć, że dotychczasowa współpraca z Modlinem nie przynosiła lotnisku takich wyników, które przy tej liczbie pasażerów mogłyby być satysfakcjonujące.  Rzeczywiście jest tam drożej, niż poprzednio, ale  wciąż opłacalnie w porównaniu z innymi portami. Można ciąć, zabierać samoloty, ale ponad 3 mln pasażerów Ryanair i tak nie upcha się w innych portach., więc jest skazany na dogadanie się z Modlinem, ale na partnerskich warunkach — uważa Adrian Furgalski, ekspert rynku lotniczego, prezes ZDG TOR.

Zarząd lotniska Modlin: Ryanairowi chodzi o pieniądze

Zarząd Lotniska Warszawa-Modlin uważa, że to podwyżka opłat lotniskowych jest główną przyczyną obecnej niechęci Ryanaira w stosunku do portu lotniczego, gdzie irlandzkie linie lotnicze są największym i jedynym operatorem. Lotnisko w Modlinie przyjęło taryfikator, a Ryanair będzie ponosił różne opłaty pasażerskie, zaś średnia wyniesie 18,87 zł wobec 5 zł według wcześniej obowiązującego taryfikatora. Dopiero po przekroczeniu 2 mln 500 tys. 001 mln podróżnych odlatujących z Modlina, opłata pasażerska spadnie do 6 zł. Te stawki zostały zatwierdzone przez Urząd Lotnictwa Cywilnego. Wcześniej Ryanair płacił w Modlinie 5 zł od pierwszego pasażera po przekroczeniu 3 mln. W 2023 roku na modlińskim lotnisku zostało odprawionych 3,4 mln pasażerów.

Zarząd Modlina uzasadnił nowe stawki rosnącymi kosztami i koniecznością zapewnienia spółce wiarygodności kredytowej, niezbędnej przy planowanych inwestycjach. Obejmują one rozbudowę terminala i stanowisk postojowych dla samolotów. Była to pierwsza zmiana opłat od 10 lat .


Zdaniem Jasona McGuinnessa Polska jest jednym z najdroższych krajów jeśli chodzi o koszty operacji lotniczych. Jako przykład podał stawki za usługi Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej, które jego zdaniem w ciągu ostatnich kilku lat wzrosły o 70 proc.

To znaczy, że Ryanair zaoferuje o jedną piątą mniej miejsc w samolotach w porównaniu z latem 2023, niż wynikało to z sytuacji po poprzednich cięciach. Zniknie stamtąd 10 bezpośrednich połączeń oraz zmniejszona zostanie częstotliwość lotów na kolejnych 15 trasach. Według wyliczeń irlandzkiego przewoźnika z powodu ostatnich cięć nie wyleci z Modlina przynajmniej 500 tys. pasażerów.

W Modlinie spadek liczby pasażerów, ale w całej Polsce wzrost o 10 proc.

Pozostało 91% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Magdalena Jaworska-Maćkowiak, prezes PAŻP: Gotowi na lata, a nie tylko na lato
Transport
Chiny potajemnie remontują rosyjski statek przewożący broń z Korei Północnej
Transport
Cywilna produkcja ciągnie Boeinga w dół
Transport
PKP Cargo ma nowy tymczasowy zarząd
Transport
Prezes PKP Cargo stracił stanowisko. Jest decyzja rady nadzorczej