Przewoźnicy do rolników: Popieramy was, ale nie blokujcie przejść granicznych

Branża transportowa w liście otwartym wzywa organizatorów rolniczych protestów, by powstrzymali się od blokady przejścia granicznego w Świecku.

Publikacja: 23.02.2024 15:55

Przewoźnicy do rolników: Popieramy was, ale nie blokujcie przejść granicznych

Foto: PAP/Michał Meissner

Związek Pracodawców Transport i Logistyka Polska, zrzeszający firmy transportowe, wystosował do organizatorów rolniczych protestów list otwarty, w którym prosi ich, by powstrzymali się od planowanej na czas od 25 lutego do 20 marca blokady przejścia granicznego między Polską a Niemcami w Świecku.

Protesty zagrożeniem dla egzystencji

Prośbę tę Transport i Logistyka Polska kieruje do rolniczych organizacji Ogólnopolskiego Porozumienia Związków Zawodowych Rolników i Organizacji Rolniczych oraz NSZZ Rolników Indywidualnych „Solidarność”, zapewniając przy tym o swojej sympatii i życzliwości dla protestów.

Czytaj więcej

Donald Tusk: Protestujący w Polsce rolnicy nie są antyukraińscy

Branża transportu drogowego i wiele innych środowisk gospodarczych, w które bezpośrednio uderza zbyt szybka i agresywna unijna polityka klimatyczna, z dużą życzliwością obserwują masowe wystąpienia rolników skierowane przeciwko tej polityce - czytamy w podpisanym przez prezesa TLP, Macieja Wrońskiego, liście.

Przewoźnicy podkreślają w swoim liście, że z nimi też nikt tak naprawdę nie konsultował konsekwencji polityki klimatycznej, „słuchając jedynie lobbystów działających na rzecz elektryfikacji transportu drogowego”. I dlatego właśnie przedstawiciele branży transportowej rozumieją determinację rolników. Jednak to zrozumienie nie przekłada się na akceptację zaplanowanej blokady jednego z najważniejszych przejść drogowych między Polską a Niemcami.

Niemniej, Wasze protesty nie mogą być zagrożeniem dla egzystencji innych polskich przedsiębiorców oraz nie mogą zagrażać całej gospodarce narodowej – stwierdzają przedsiębiorcy branży transportowej.

Protestujcie, nie szkodząc gospodarce

Popierają przy tym protesty poprzez „ograniczone czasowo” blokady dróg czy manifestacje w miastach i blokowanie urzędów. Jednak blokada przejścia w Świecku to inna sprawa. Prezes TLP zwraca uwagę, że roczna wartość eksportu do Niemiec i Zachodniej Europy to 131 mld euro, a branża transportu drogowego jest mocno związana z granicą zachodnią. Aż 40 procent pracy przewozowej polskich firm transportowych związana jest z Niemcami i blokada przejścia będzie dla niej potężnym wyzwaniem.

Przy marżach w transporcie drogowym wynoszących co najwyżej 1-2 eurocenty na kilometrze, nie jesteśmy w stanie wydłużać (…) tras zakontraktowanych przewozów lub ponosić dodatkowych kosztów przestoju na pozostałych, obciążonych dodatkowym natężeniem ruchu przejściach granicznych – stwierdza wprost list otwarty.

Dlatego też zwracam się do Was z prośbą, abyście w imię solidarności z innymi środowiskami gospodarczymi oraz w imię interesu polskiej gospodarki narodowej, odstąpili od długoterminowych blokad na polsko-unijnych przejściach granicznych oraz na drogach leżących w korytarzach sieci TEN-T – kończy list prezes Maciej Wroński.

Związek Pracodawców Transport i Logistyka Polska, zrzeszający firmy transportowe, wystosował do organizatorów rolniczych protestów list otwarty, w którym prosi ich, by powstrzymali się od planowanej na czas od 25 lutego do 20 marca blokady przejścia granicznego między Polską a Niemcami w Świecku.

Protesty zagrożeniem dla egzystencji

Pozostało 89% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Pierwsze lotnisko w Polsce z nowoczesnymi skanerami bagażu. Skróci kolejki
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Transport
100 zł za 8 dni jazdy pociągami. Koleje Śląskie kuszą na majówkę. A inni?
Transport
Singapurskie Changi nie jest już najlepszym lotniskiem na świecie
Transport
Polowanie na rosyjskie samoloty. Pomagają systemy śledzenia lotów
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Transport
Andrzej Ilków, prezes PPL: Nie zapominamy o Lotnisku Chopina. Straciliśmy kilka lat