Przewoźnicy do rolników: Popieramy was, ale nie blokujcie przejść granicznych

Branża transportowa w liście otwartym wzywa organizatorów rolniczych protestów, by powstrzymali się od blokady przejścia granicznego w Świecku.

Publikacja: 23.02.2024 15:55

Przewoźnicy do rolników: Popieramy was, ale nie blokujcie przejść granicznych

Foto: PAP/Michał Meissner

Związek Pracodawców Transport i Logistyka Polska, zrzeszający firmy transportowe, wystosował do organizatorów rolniczych protestów list otwarty, w którym prosi ich, by powstrzymali się od planowanej na czas od 25 lutego do 20 marca blokady przejścia granicznego między Polską a Niemcami w Świecku.

Protesty zagrożeniem dla egzystencji

Prośbę tę Transport i Logistyka Polska kieruje do rolniczych organizacji Ogólnopolskiego Porozumienia Związków Zawodowych Rolników i Organizacji Rolniczych oraz NSZZ Rolników Indywidualnych „Solidarność”, zapewniając przy tym o swojej sympatii i życzliwości dla protestów.

Czytaj więcej

Donald Tusk: Protestujący w Polsce rolnicy nie są antyukraińscy

Branża transportu drogowego i wiele innych środowisk gospodarczych, w które bezpośrednio uderza zbyt szybka i agresywna unijna polityka klimatyczna, z dużą życzliwością obserwują masowe wystąpienia rolników skierowane przeciwko tej polityce - czytamy w podpisanym przez prezesa TLP, Macieja Wrońskiego, liście.

Przewoźnicy podkreślają w swoim liście, że z nimi też nikt tak naprawdę nie konsultował konsekwencji polityki klimatycznej, „słuchając jedynie lobbystów działających na rzecz elektryfikacji transportu drogowego”. I dlatego właśnie przedstawiciele branży transportowej rozumieją determinację rolników. Jednak to zrozumienie nie przekłada się na akceptację zaplanowanej blokady jednego z najważniejszych przejść drogowych między Polską a Niemcami.

Niemniej, Wasze protesty nie mogą być zagrożeniem dla egzystencji innych polskich przedsiębiorców oraz nie mogą zagrażać całej gospodarce narodowej – stwierdzają przedsiębiorcy branży transportowej.

Protestujcie, nie szkodząc gospodarce

Popierają przy tym protesty poprzez „ograniczone czasowo” blokady dróg czy manifestacje w miastach i blokowanie urzędów. Jednak blokada przejścia w Świecku to inna sprawa. Prezes TLP zwraca uwagę, że roczna wartość eksportu do Niemiec i Zachodniej Europy to 131 mld euro, a branża transportu drogowego jest mocno związana z granicą zachodnią. Aż 40 procent pracy przewozowej polskich firm transportowych związana jest z Niemcami i blokada przejścia będzie dla niej potężnym wyzwaniem.

Przy marżach w transporcie drogowym wynoszących co najwyżej 1-2 eurocenty na kilometrze, nie jesteśmy w stanie wydłużać (…) tras zakontraktowanych przewozów lub ponosić dodatkowych kosztów przestoju na pozostałych, obciążonych dodatkowym natężeniem ruchu przejściach granicznych – stwierdza wprost list otwarty.

Dlatego też zwracam się do Was z prośbą, abyście w imię solidarności z innymi środowiskami gospodarczymi oraz w imię interesu polskiej gospodarki narodowej, odstąpili od długoterminowych blokad na polsko-unijnych przejściach granicznych oraz na drogach leżących w korytarzach sieci TEN-T – kończy list prezes Maciej Wroński.

Związek Pracodawców Transport i Logistyka Polska, zrzeszający firmy transportowe, wystosował do organizatorów rolniczych protestów list otwarty, w którym prosi ich, by powstrzymali się od planowanej na czas od 25 lutego do 20 marca blokady przejścia granicznego między Polską a Niemcami w Świecku.

Protesty zagrożeniem dla egzystencji

Pozostało 89% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Tomasz Szymczak, prezes lotniska Warszawa-Modlin: Modlin nie dał się zagłodzić
Transport
PKP Cargo wypowiedziało umowy sponsoringowe. Stracił je między innymi PKOL
Transport
Jacek Pawlak, prezes Toyota Central Europe: Zbliża się duża podwyżka cen aut. Niektóre znikną z rynku
Transport
Drogie auta gwałtownie zdrożeją, tanie znikną z rynku. Efekt nowych regulacji UE
Transport
Szef Enter Air: Ratowanie konkurencji przed bankructwem? To nie nasza bajka