To Polska ma posiadać najwięcej w Europie samochodów osobowych przypadających na tysiąc mieszkańców, do tego najwięcej ciężarówek i najwięcej autobusów – informuje najnowszy raport Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Pojazdów ACEA „Wehicles on European Roads”. Na pierwszy rzut oka możemy więc wyglądać na samochodowego giganta kontynentu, który w autach na mieszkańca wyprzedza nawet ciasny Luksemburg, nie mówiąc o Niemczech, Francji czy Wielkiej Brytanii. W rzeczywistości pozycja Polski wśród motoryzacyjnych potęg okazuje się znacznie bardziej skromna. Zwłaszcza że w zestawieniu wieku samochodów, kluczowym wskaźniku obrazującym kondycję całego parku aut, lądujemy na szarym końcu Europy.
Polska potęga motoryzacyjną tylko na papierze
Z podsumowania ACEA wynika, że na koniec 2022 r. (to najnowsze dane, bo te za rok ubiegły ACEA poda dużo później) na drogach 29 wziętych pod lupę krajów jeździło 297,2 mln samochodów osobowych. Największą liczbę aut miały Niemcy (prawie 48,8 mln), po nich Włochy (40,2 mln), Francja (38,9 mln) i Wielka Brytania (37,1 mln). Polska znalazła się na piątym miejscu w liczbie (26,5 mln), za to na czele zestawienia gęstości aut, których na 1 tys. mieszkańców miałoby przypadać aż 703.
Czytaj więcej
Wiodące na rodzimym rynku firmy specjalizujące się w wynajmie rowerów i hulajnóg na minuty, a także w car-sharingu, wpadły w poważne tarapaty. Spółki przeszacowały popyt i walczą o przetrwanie.
Okazuje się jednak, że te dane nie odzwierciedlają rzeczywistości. Jak podaje Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego, w bazie Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców, z której korzystają ACEA i Eurostat, jest ponad 7 mln „martwych dusz”. To pojazdy, których nie ma już na drogach, ale nie zostały jeszcze wyrejestrowane. Według Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar po ich odliczeniu na tysiąc mieszkańców przypada już tylko 517 samochodów. – To pokazuje, że w zmotoryzowaniu potęgą wcale nie jesteśmy. A jeśli wziąć pod uwagę wiek parku, daleko nam nawet do europejskiej średniej – mówi Dariusz Balcerzyk, ekspert Samaru.