Kanał Sueski pustoszeje po atakach Huti. Spadek ruchu niemal o połowę

Tranzyt towarów przez Kanał Sueski spadł w ciągu dwóch miesięcy o 45 procent. Ataki jemeńskich Huti zakłóciły i tak już mający problemy transport morski.

Publikacja: 26.01.2024 14:42

Kanał Sueski pustoszeje. Spadek ruchu niemal o połowę

Kanał Sueski pustoszeje. Spadek ruchu niemal o połowę

Foto: Bloomberg

Przed ryzykiem wyższej inflacji, niepewnością co do bezpieczeństwa żywnościowego i zwiększoną emisją gazów cieplarnianych ostrzegła agencja ONZ UNCTAD (Konferencja Narodów Zjednoczonych ds. Handlu i Rozwoju) ostrzegła. Powodem ostrzeżenia są nasilające się ataki jemeńskich Huti atakujących żeglugę na Morzu Czerwonym i cieśninie Bab al-Mandab. Akcje Hutich prowadzone są rzekomo w celu wsparcia walki Hamasu w Gazie. Na ataki zareagowały ostro USA i Wielka Brytania, które przeprowadziły liczne ataki powietrzne na pozycje Huti w głębi lądu.

Czytaj więcej

Przez ataki Huti ceny samochodów mogą wzrosnąć. Stają kolejne fabryki

Kontenery stop, tankowce — wręcz przeciwnie

Skutkiem Huti ataków, jak podaje UNCTAD, jest malejący ruch w Kanale Sueskim. Przez kanał przeprawiło się o 39 proc. mniej statków niż wcześniej, a tonaż ładunków transportowanych tą drogą zmalał o 45 procent. Tymczasem Kanał Sueski obsługuje średnio 12-15 procent światowego handlu i 25-30 proc. ruchu kontenerowego.

Najmocniej spadł właśnie ruch kontenerowców – w tygodniu poprzedzającym 19 stycznia zmalał o 82 proc. w stosunku do wcześniejszego okresu. Jeszcze mocniej zmalał ruch statków z LNG. W mniejszym stopniu ograniczenie ruchu dotyczyło suchych ładunków masowych, a ruch tankowców z ropą nawet się zwiększył.

Czytaj więcej

Odbiorcy będą szukać kontenerów w portach

W efekcie Kanał Sueski jest kolejnym ważnym szlakiem handlowym, w którym ruch się zmniejsza wskutek zewnętrznych zagrożeń. Spadek tranzytu dotyczy też Kanału Panamskiego, który z kolei zmaga się z niskim poziomem wody.

Stawki frachtu idą ostro w górę, konsumenci to odczują

- Jesteśmy bardzo zaniepokojeni. Widzimy opóźnienia, wyższe koszty i wyższą emisję gazów cieplarnianych – mówił, cytowany przez agencję Reuters Jan Hoffmann, szef logistyki handlowej UNCTAD.

Natychmiast wzrosły stawki kontenerowe typu spot, o 500 dolarów. Ma to wpływ nie tylko na przesyłki z Azji do Europy, ale także na inne trasy morskie. Niemniej ceny nie skoczyły tak mocno, jak w czasie pandemii Covid-19.

Konsumenci nie odczują jeszcze tych wyższych cen, ale Hoffmann nie ma wątpliwości, że najdalej w ciągu roku przełoży się to na ceny konsumenckie.

Przed ryzykiem wyższej inflacji, niepewnością co do bezpieczeństwa żywnościowego i zwiększoną emisją gazów cieplarnianych ostrzegła agencja ONZ UNCTAD (Konferencja Narodów Zjednoczonych ds. Handlu i Rozwoju) ostrzegła. Powodem ostrzeżenia są nasilające się ataki jemeńskich Huti atakujących żeglugę na Morzu Czerwonym i cieśninie Bab al-Mandab. Akcje Hutich prowadzone są rzekomo w celu wsparcia walki Hamasu w Gazie. Na ataki zareagowały ostro USA i Wielka Brytania, które przeprowadziły liczne ataki powietrzne na pozycje Huti w głębi lądu.

0 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Francuskie międzynarodowe lotnisko znów działa po ewakuacji
Transport
Atak wandali na francuską kolej. Tłumy pasażerów na peronach i objazdy
Transport
Pogarszają się prognozy dla przemysłu motoryzacyjnego w Polsce
Transport
Boeing winny i zapłaci za katastrofy B737 MAX. Rodziny ofiar chcą jeszcze więcej
Materiał Promocyjny
Mity i fakty – Samochody elektryczne nie są ekologiczne
Transport
Air France-KLM zawiodły się na igrzyskach w Paryżu. Wyniki mocno w dół