Musk twierdzi, że chińskie marki mogą „zmiażdżyć” rywali na rynku samochodów

Prezes Tesli Elon Musk już nie szydzi z chińskich producentów aut elektrycznych. W rozmowie z analitykami określił ich jako „najbardziej konkurencyjnych” i skazanych na sukces poza Chinami. Szansę dla ich konkurencji widzi w barierach handlowych.

Publikacja: 25.01.2024 17:10

Musk twierdzi, że chińskie marki mogą „zmiażdżyć” rywali na rynku samochodów

Foto: Bloomberg

W czwartym kwartale 2023 roku Tesla straciła od dawna utrzymywaną pozycję lidera w globalnej sprzedaży pojazdów elektrycznych. Palmę pierwszeństwa przejął chiński producent BYD pomimo faktu, że Tesla od ponad roku wciąż obniża ceny w obliczu rosnącej konkurencji. Jednak wzrost o 38 procent nie pozwolił utrzymać pierwszeństwa i zmusza do deklaracji, że tempo może być niższe niż oczekiwane przez Muska 50 proc. rocznie.

Zbyt słabe tempo wzrostu Tesli

W środę 24 stycznia Tesla ostrzegła, że tempo wzrostu w 2024 może być „znacznie niższe”. W efekcie akcje producenta aut elektrycznych spadły przed otwarciem nowojorskiej giełdy o 7,5 procent, a do 14 czasu warszawskiego są już o 8,54 proc. niższe niż dzień wcześniej. Elon Musk w trakcie rozmowy z analitykami przyznał, że chińscy producenci są „najbardziej konkurencyjni na świecie” i „odniosą znaczący sukces poza Chinami”.

- Szczerze mówiąc, sądzę, że jeśli nie zostaną ustanowione bariery handlowe, w dużym stopniu zmiażdżą oni większość innych firm samochodowych na świecie – powiedział, cytowany przez CNN Musk.

Czytaj więcej

„Lepszy niż Elon Musk”. Kim jest Wang Chuanfu, nowy król motoryzacji?

Na spowolnieniu sprzedaży mocno straci wycena Tesli, gdyż to właśnie założenie, że będzie ona rosła o 50 proc. rocznie sprawiło, że dostarczając mniej pojazdów niż starsze marki jest wyceniana jako najcenniejszy producent aut. Tesla tłumaczy, że wolniejsze tempo wzrostu sprzedaży nastąpi w czasie prac nad wprowadzeniem „pojazdu nowej generacji”. Prawdopodobnie będzie to tańszy model, ale trudno określić kiedy się pojawi – pojazdy Tesli regularnie trafiają na rynek z opóźnieniem w stosunku do deklaracji.

Rozczarowanie inwestorów

Problemy ma też Cybertruck, który z opóźnieniem trafił do produkcji pod koniec 2023 roku. Już kilka miesięcy temu Elon Musk przyznawał, że nowy pojazd rentowność dla firmy osiągnie najwcześniej w nowym roku.

Spadek tempa wzrostu sprzedaży to niejedyny zawód, jaki Tesla sprawiła inwestorom. Rozczarowanie przyniosły też zyski, Prognozowane na czwarty kwartał 74 centy na akcję nie zostały zrealizowane i osiągnięto ledwo 71. To 40 procent mniej niż rok wcześniej. Tesla drugi kwartał z rzędu nie zrealizowała prognoz zysków. I nie zapowiada się, by było lepiej – przychody w IV kwartale wyniosły 25,2 mld dolarów, zaledwie 3 proc. więcej niż rok wcześniej mimo wzrostu sprzedaży, na co wpływ miały obniżki cen w walce o rynek. Inwestorzy spodziewali się spowolnienia wzrostu przychodów, ale do 25,6 mld dolarów.

W czwartym kwartale 2023 roku Tesla straciła od dawna utrzymywaną pozycję lidera w globalnej sprzedaży pojazdów elektrycznych. Palmę pierwszeństwa przejął chiński producent BYD pomimo faktu, że Tesla od ponad roku wciąż obniża ceny w obliczu rosnącej konkurencji. Jednak wzrost o 38 procent nie pozwolił utrzymać pierwszeństwa i zmusza do deklaracji, że tempo może być niższe niż oczekiwane przez Muska 50 proc. rocznie.

Zbyt słabe tempo wzrostu Tesli

Pozostało 84% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Francuskie międzynarodowe lotnisko znów działa po ewakuacji
Transport
Atak wandali na francuską kolej. Tłumy pasażerów na peronach i objazdy
Transport
Pogarszają się prognozy dla przemysłu motoryzacyjnego w Polsce
Transport
Boeing winny i zapłaci za katastrofy B737 MAX. Rodziny ofiar chcą jeszcze więcej
Materiał Promocyjny
Mity i fakty – Samochody elektryczne nie są ekologiczne
Transport
Air France-KLM zawiodły się na igrzyskach w Paryżu. Wyniki mocno w dół