Reklama
Rozwiń
Reklama

Kanał Sueski traci z powodu jemeńskich rebeliantów

Zarząd Kanału Sueskiego odnotował spadek o 40 proc. wpływów z opłat za korzystanie z tego szlaku przez statki z powodu ataków rebeliantów Huti na Morzu Czerwonym.

Publikacja: 13.01.2024 18:01

Kanał Sueski

Kanał Sueski

Foto: Bloomberg

W ciągu 10 dni tego roku, od 1 do 11 stycznia ruch statków przez Kanał Sueski zmalał o 30 proc. do 544 z 777 rok temu, a przychody dolarowe zarządu administrującego tym szlakiem zmniejszyły się o 40 proc. — poinformował szef zarządu, admirał w stanie spoczynku Osama Rabie w programie telewizyjnym.

Kanał jest ważnym źródłem dewiz dla Egiptu, władze podejmowały w ostatnich latach duże wysiłki, aby zwiększyć ich napływ, także poprzez rozbudowę tego szlaku. Prace w tym zakresie trwają w dalszym ciągu — pisze Reuter.

Ataki rebeliantów na statki towarowe korzystające z Morza Czerwonego i kanału skłoniło wielu armatorów do kierowania swych jednostek innymi trasami, głownie wokół Afryki, co wydłużyło rejsy nawet o 20 dni i opóźniło dostawy. Europejskie firmy zaczęły już odczuwać brak materiałów i podzespołów z Azji, ogłaszają przerwy w produkcji.

Czytaj więcej

Ceny frachtu drastycznie w górę. Czy czeka nas kolejna fala drożyzny?

O. Rabie dodał, że tylko statki, które musiały odpłynąć niezwłocznie, wybrały dłuższą drogę wokół Afryki, natomiast inne czekają na ustabilizowanie się sytuacji. Ich armatorzy nie zrezygnują z wymogów bezpieczeństwa, nie uda się ich przekonać zniżkami stawek ani innymi zachętami oferowanymi przez zarząd kanału. — Bardzo duża część towarów będzie znów przewożona tym szlakiem, kiedy to się skończy — dodał.

Reklama
Reklama

W roku finałowym 2022/23 przychody kanału zwiększyły się o 25,2 proc. do rekordowych 8,8 mld dolarów dzięki zwiększeniu o 17,6 proc. do ok. 26 tys. liczby statków, które skorzystały z tej magistrali — podał dziennik „Al Ahram” w wersji elektronicznej.

Transport
Prezes PPL: mamy kompetencje, pieniądze i perspektywy rozwoju
Transport
Statek Maersk przepłynął przez Bab al-Mandab. Czy to początek zmian?
Transport
Nowe sankcje Unii i Wielkiej Brytanii uderzają we flotę cieni i robiących biznesy z Rosją
Transport
Lotnisko w Gdańsku nie chciało chińskich skanerów bagażu. Jest wyrok w sprawie
Transport
Premier Donald Tusk: To już nie pilnowanie łąki. Co zrobiono w Porcie Polska?
Materiał Promocyjny
W kierunku zrównoważonej przyszłości – konkretne działania
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama