Jak poinformował w poniedziałek zarząd portu, obroty ładunkowe w 2015 roku wyniosły 18,2 miliona ton. To o 6 proc. mniej niż w roku 2014. Na pogorszenie wyników wpływ miało zmniejszenie ilości przeładowanego węgla i koksu (spadek o jedną trzecią), rudy i drobnicy. Zmalały także przeładunki kontenerów. W skali całego portu obroty kontenerowe spadły o 19,4 proc. do 684,8 tys. TEU czyli standardowych kontenerów 20-stopowych. Było to przede wszystkim rezultatem przekierowania znaczącej części kontenerów do gdańskiego terminala DCT, a także ogólnego spadku przeładunków kontenerowych przez malejący eksport do Chin i Rosji. Wzrosły natomiast przeładunki ropy i przetworów naftowych – o 75 proc.
Mniejsze przeładunki wpłynęły także na obniżenie zysku netto. Za 2015 rok wyniósł on 47,5 mln zł, podczas gdy rok wcześniej był na poziomie 107,9 mln zł. Zarząd portu podkreśla jednak, że dużą część zysku z 2014 roku (ponad 45 mln zł) przyniosła prywatyzacja terminalu drobnicowego.
W tym roku gdyński port przystępuje do realizacji strategii, która ma obowiązywać do roku 2027. Jej części są inwestycje mające pozwolić na zachowanie konkurencyjności portu. Zaplanowano m.in. pogłębienie toru wodnego i akwenów wewnętrznych. W tym roku rozpoczną się roboty budowlane związane z powiększeniem tzw. obrotnicy nr 2. Umożliwi to obsługę kontenerowców o długości 380 – 400 metrów. Przebudowywane są trzy nabrzeża oraz intermodalny terminal kolejowy. W ciągu trzech kolejnych lat nakłady na rozbudowę mają przekroczyć 600 mln zł.
Bardzo duże inwestycje realizuje także port w Gdańsku. Za prawie 850 milionów złotych zmodernizowane zostaną nabrzeża, infrastruktura transportowa, rozbudowana będzie sieć energetyczna. W ub. roku ukończono m.in. etap projektowy wartego ponad 1 mld zł programu rozbudowy nabrzeży wraz z pogłębieniem toru wodnego w Porcie Wewnętrznym i budowy nowego uniwersalnego nabrzeża w Porcie Zewnętrznym. Plany zakładają m.in. poszerzenie i pogłębienie kanału portowego, co pozwoli na sprawniejszą obsługę statków.
Z kolei port w Świnoujściu szykuje się do rozbudowy połączenia promowego ze Szwecją. Powstanie nowe nabrzeże, rozbudowany zostanie system połączeń kolejowo-drogowych. Podobne działania podejmie port w szwedzkim Trelleborgu. Całe przedsięwzięcie ma usprawnić transport w korytarzu prowadzącym od Bałtyku po Adriatyk, który łączy Skandynawię z Europą Południową.