Bałtycka spółka joint venture RB Rail ogłosiła w środę, że podpisała dodatkową umowę na dofinansowanie z Funduszu Łącząc Europę (CEF) na kwotę 928 mln euro. Dotacja ta przeznaczona jest na realizację projektu Rail Baltica. Tym samym inwestycja wraz z krajowym współfinansowaniem z trzech krajów bałtyckich przekroczy 1,1 miliarda euro.
Porozumienie podpisały Europejska Agencja Wykonawcza ds. Klimatu, Infrastruktury i Środowiska (CINEA), estońskie Ministerstwo Klimatu, Ministerstwa Transportu Litwy i Łotwy oraz RB Rail AS. Z braku środków, prace nad budową Rail Baltica utknęły w martwym punkcie: projekt staje się droższy i jest opóźniony o kolejne 4 lata. Teraz jest szansa na odrobienie części zaległości.
Czytaj więcej
Łotwa zablokowała udział tureckich wykonawców w budowie Rail Baltica, szybkiej kolei łączącej trzy kraje bałtyckie. Zamiast nich wybrano europejskie konsorcjum, w skład którego wchodzi Budimex.
Rail Baltica: historyczny projekt budowy infrastruktury kolejowej
Kraje bałtyckie będą prowadzić dalsze prace niezbędne do rozwoju infrastruktury kolei dużych prędkości. Korzystając z niedawno podpisanych umów finansowych i wcześniejszych konkursów, projekt Rail Baltica zapewnił finansowanie prac budowlanych, które obejmą budowę około 130 km torów w krajach bałtyckich.
Rail Baltica to największy projekt dotyczący infrastruktury kolejowej w historii krajów bałtyckich. Na całej trasie Rail Baltica zostanie poprowadzona zelektryfikowana linia kolejowa o europejskim rozstawie torów. Tym samym z republik znikną tzw. szerokie tory położone w czasach sowieckich.