Reklama
Rozwiń

Kolejny krok w konsolidacji europejskiego lotnictwa. Przejmują upadłą linię

SAS wybrał Air France-KLM i inwestora finansowego jako przyszłego właściciela. Skandynawski przewoźnik wkrótce opuści sojusz Star Alliance, który zakładał wraz z Lufthansą.

Publikacja: 04.10.2023 11:53

Kolejny krok w konsolidacji europejskiego lotnictwa. Przejmują upadłą linię

Foto: Adobe Stock

SAS przechodzi restrukturyzację zgodnie z programem „SAS Forward” w ramach amerykańskiej ochrony przed upadłością na mocy Rozdziału 11. Pozyskanie kapitału własnego było kluczową częścią restrukturyzacji.

Skandynawski przewoźnik ogłosił upadłość w lipcu 2022 r. po tym, jak pandemia Covid-19 uziemiła samoloty, wzrosły ceny paliwa, a jego piloci zastrajkowali. SAS poinformował również, że ​​zamierza zakończyć postępowanie upadłościowe pod koniec tego roku, po oczyszczeniu ksiąg z długu sięgającego około 20 miliardów koron szwedzkich (1,8 miliarda dolarów). Przejęcie akcji SAS przez nowych inwestorów odbędzie się poprzez podniesienie kapitału. Z dotychczasowych akcjonariuszy weźmie w nim udział jedynie rząd duński. Szwedzi nie są zainteresowani nowymi inwestycjami z SAS, a Norwegowie wycofali się wcześniej.

Czytaj więcej

Linie lotnicze SAS zgłosiły wniosek o ogłoszenie upadłości. Efekt strajku pilotów

Ruchy na rynku lotniczym

Jak wynika z komunikatu, Air France-KLM zainwestuje w podniesieniu kapitału do 144,5 mln dolarów i otrzyma 19,9 proc. akcji SAS z opcją przejęcia pakietu kontrolnego po dwóch latach. A to jest oczywiście następnym krokiem w konsolidacji europejskiego rynku lotniczego po tym, jak wkrótce przez wybranego inwestora (może to być Grupa Lufthansy, AF-KLM, bądź IAG) zostanie przejęty portugalski TAP. Wtedy w Europie z liczących się linii „do wzięcia” pozostaną już tylko fiński Finnair, LOT, Norwegian i grecki Aegean. IAG przejmuje właśnie hiszpańską linię Air Europa, a Lufthansa jest w procesie integracji po kupnie udziałów we włoskim państwowym przewoźniku ITA Airways, następcy Alitalii.

Sojusz z SAS wzmocni siatkę Air France-KLM w krajach nordyckich, które są źródłem aktywnych i zamożnych pasażerów. W ramach umowy SAS opuści Star Alliance i dołączy do sojuszu SkyTeam, którego współzałożycielem jest Air France.Ten projekt potwierdza ambicje Air France-KLM, aby odegrać aktywną rolę w oczekiwanej konsolidacji w Europie” – czytamy w komunikacie AF-KLM. I dalej „plan sojuszu z SAS nie ma wpływu na nasze zainteresowanie grupą TAP i zdolności do udziału w tym procesie prywatyzacji”.

Dług i inwestycje

Pakiet finansowania obejmuje kapitał własny, zadłużenie zamienne oraz refinansowanie kredytu upadłościowego przez Castlelake. Do nowej grupy właścicielskiej wchodzą także rząd Danii i duńska spółka Lind Invest ApS. Castlelake stanie się największym akcjonariuszem z około 32 proc, rząd duński będzie miał 26 proc., Air France-KLM 19,9 proc., a Lind Invest około 9 proc. Castlelake weźmie na siebie ponad 55 proc. zadłużenia zamiennego, państwo duńskie około 30 proc.

Uzgodniona wartość inwestycji w przewoźnika wynosi 1,175 miliarda dolarów, w tym 475 milionów dolarów w nowych nienotowanych na giełdzie akcji, 700 milionów dolarów w postaci zabezpieczonego długu zamiennego oraz 500 milionów dolarów na refinansowanie. Przed podwyższeniem kapitału rządy Danii i Szwecji posiadały po 21,8 proc. akcji SAS. Szwedzi poinformowali, że zaakceptowaliby konwersję swojej części długu na kapitał własny, ale nie wezmą udziału w nowym podwyższeniu kapitału. Rząd Norwegii oświadczył ze swojej strony, że nie wniesie nowego kapitału po sprzedaży ostatnich udziałów w spółce w 2018 roku.

Dyrektor generalny SAS Anko van der Werff poinformował, że linia lotnicza dołączy do SkyTeam „w odpowiednim czasie”, więc pozostanie w Star „do odwołania”. Z drugiej strony nie ukrywał, że SAS będzie zacieśniał współpracę Grupą Air France-KLM i jej liniami lotniczymi. Jego zdaniem umowa „wyznacza jasną ścieżkę” dla firmy.

Transport
Rusza modernizacja Okęcia. Przebudowa lotniska będzie kosztowała mniej niż planowano
Transport
PKP Cargo złożyło do sądu plan restrukturyzacyjny
Transport
Miliard euro zapłacili Rosjanie za części zamienne do airbusów i boeingów
Transport
Niemcy testują superszybkie pociągi. Jest nowy rekord prędkości
Transport
Pierwszy pociąg z Warszawy do Chorwacji dotarł do Rijeki