Ryanair ma wielkie plany w Ukrainie. Zapowiedział inwestycje za 3 mld dolarów

Prezes Ryanaira Michael O’Leary pojechał do Kijowa. Zadeklarował stworzenie baz na ukraińskich lotniskach i postawienie tam trzydziestu B737 MAX.

Publikacja: 20.07.2023 16:35

Prezes Ryanaira Michael O'Leary

Prezes Ryanaira Michael O'Leary

Foto: Bloomberg

Będzie to oczywiście możliwe, kiedy tylko Europejska Agencja Bezpieczeństwa Lotniczego (EASA) otworzy przestrzeń powietrzną nad tym krajem. Czyli wtedy, gdy skończy się wojna.

Michael O’Leary pojechał do Kijowa na zaproszenie Oleksija Dubrewskiego, prezesa lotniska Boryspol w Kijowie. Podczas spotkania z wicepremierem i ministrem infrastruktury Oleksandrem Kubrakowem zadeklarował inwestycje warte 3 mld dolarów. W trakcie wizyty w Kijowie przedstawiciele Ryanaira oceniali stan terminali lotniskowych. Jak wynika z komunikatu firmy, stan infrastruktury lotniczej na Boryspolu uznali za „doskonały” i gotowy do wznowienia lotów, gdy będzie to bezpieczne.

Czytaj więcej

Szef Ryanaira: „Wytrzemy podłogę innymi liniami lotniczymi”

Wcześniej, w rozmowie z „Rzeczpospolitą”, Michael O’Leary zapowiedział, że jego samoloty będą gotowe do wylądowania na Ukrainie w godzinę po tym, jak EASA uzna, że loty do i z Ukrainy są już bezpieczne. W Kijowie Michael O’Leary nie mówił już o gotowości do natychmiastowego powrotu na Ukrainę po tym, jak EASA otworzy przestrzeń powietrzną nad tym krajem. Zobowiązał się natomiast do wznowienia ukraińskich operacji w ciągu 8 tygodni od terminu wyznaczonego przez EASA.

Samoloty Ryanair miałyby docelowo obsługiwać 600 lotów tygodniowo z głównych lotnisk w Kijowie, Lwowie i Odessie, łącząc te miasta z ponad 20 stolicami UE. Ponadto Ryanair planuje uruchomienie codziennych lotów krajowych między Kijowem, Lwowem i Odessą, gdy tylko lotniska te będą w stanie je obsłużyć.

Irlandczycy deklarują, że w ciągu pierwszych 12 miesięcy po wojnie zaoferują ponad 5 milionów miejsc do, z i na samej Ukrainie, a w ciągu 5 lat liczba ta wzrośnie do ponad 10 milionów miejsc.

Czytaj więcej

Wpadka w Ryanairze podczas lotu do Izraela. Przewoźnik: To niewinny błąd

Jednocześnie Ryanair, rząd Ukrainy i główne porty lotnicze tego kraju zobowiązały się do współpracy w odbudowie ukraińskiego lotnictwa. Ryanair planuje zbazowanie tam do trzydziestu nowych samolotów Boeing 737 MAX o łącznej wartości ponad 3 miliardów dolarów na trzech głównych lotniskach, czyli w Kijowie, Lwowie i Odessie. Ryanair przed inwazją latał również do Charkowa i Chersonia. Gotów jest tam wrócić, gdy tylko infrastruktura zostanie przywrócona. Dla porównania z polskich baz Ryanaira operuje 39 maszyn.

Jak mówił „Rzeczpospolitej” O'Leary, jego linia zatrudnia w tej chwili ponad 200 ukraińskich pilotów, a także personel pokładowy i specjalistów IT.

Dla linii europejskich przed rosyjską inwazją rynek ukraiński był jednym z najbardziej obiecujących. W październiku 2021 r. Unia Europejska i rząd w Kijowie podpisały umowę o przystąpieniu tego kraju do Wspólnego Europejskiego Obszaru Lotniczego. Z zagranicznych linii aktywny był także Wizz Air, który latał tak samo jak LOT, z Kijowa, Lwowa, Odessy i Charkowa. Dla LOT-u pasażerowie z Ukrainy byli szczególnie cenni, ponieważ często przesiadali się w Warszawie na rejsy atlantyckie i azjatyckie.

Będzie to oczywiście możliwe, kiedy tylko Europejska Agencja Bezpieczeństwa Lotniczego (EASA) otworzy przestrzeń powietrzną nad tym krajem. Czyli wtedy, gdy skończy się wojna.

Michael O’Leary pojechał do Kijowa na zaproszenie Oleksija Dubrewskiego, prezesa lotniska Boryspol w Kijowie. Podczas spotkania z wicepremierem i ministrem infrastruktury Oleksandrem Kubrakowem zadeklarował inwestycje warte 3 mld dolarów. W trakcie wizyty w Kijowie przedstawiciele Ryanaira oceniali stan terminali lotniskowych. Jak wynika z komunikatu firmy, stan infrastruktury lotniczej na Boryspolu uznali za „doskonały” i gotowy do wznowienia lotów, gdy będzie to bezpieczne.

Pozostało 83% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Kolejne awaryjne lądowanie samolotu Boeinga. Nie otworzyły się golenie podwozia
Transport
Filip Czernicki, prezes CPK: Nowe lotnisko w końcu będzie nam potrzebne
Transport
Nowe śledztwo w Boeingu. Dotyczy rzetelności inspekcji
Transport
LOT powiększa flotę. W planach wielka liczba samolotów regionalnych
Transport
OT Logistics ma nową trzyletnią strategię