Idzie kolejna fala upałów. Będą nowe utrudnienie w podróżach lotniczych

Dla transportu lotniczego bardzo wysokie temperatury są większym utrudnieniem, niż ekstremalne mrozy. Teraz nad Europę po Cerberusie nadciąga skwar Charon. Słupki rtęci znów pójdą w górę.

Publikacja: 17.07.2023 11:29

Nad Europę po Cerberusie nadciąga skwar Charon. Na zdjęciu turystka w mięście Mesyna na Sycylii

Nad Europę po Cerberusie nadciąga skwar Charon. Na zdjęciu turystka w mięście Mesyna na Sycylii

Foto: AFP

Najgoręcej ma być we Włoszech, Turcji, Grecji i Hiszpanii. To tam rozkłady lotów są najbardziej zagrożone. Zwłaszcza w przypadku rejsów odlatujących w godzinach 11-15, gdy jest najgoręcej.

To po strajkach kontrolerów, pilotów i pracowników lotnisk zwiastuje dodatkowe utrudnienia w podróży.

- Kiedy temperatura wzrasta powyżej 39 stopni Celsjusza, dla linii lotniczych pojawiają się poważne problemy - przypomina Bijan Vasigh, profesor ekonomii na Uniwersytecie Aeronautycznym w Daytona Beach.

Czytaj więcej

Klimat zmienia zwyczaje turystów - od upałów południa Europy wolą chłód Północy

O co tutaj chodzi? Upał powoduje, że powietrze staje się rzadsze, co z kolei utrudnia podniesienie samolotu. Więc potrzeba także większej mocy, aby start w ogóle był możliwy. I im temperatura jest wyższa, tym większe ryzyko, że start trzeba będzie odwołać, bo piloci nie będą ryzykować. Najgorzej jest wtedy, gdy powietrze jest gorące i wilgotne. Najlepiej wówczas, gdy powietrze jest suche i chłodne. Wtedy jest najbardziej gęste i starty są najłatwiejsze. To dlatego właśnie znacznie więcej rejsów jest odwołanych latem, niż zimą.

Decyzję o starcie podejmuje kapitan

Liczy się także długość pasa startowego. Dlatego na przykład nie ma większych zakłóceń rozkładu na lotnisku w Dubaju, bo powietrze latem w dzień zawsze przekracza 40 stopni, ale jest suche, a pasy startowe długie (każdy ma po ok 4,5 km). Inaczej jest w Chicago, gdzie latem panuje wilgotny upał, a najdłuższy pas ma 3,9 km. Dla porównania: jest to jedynie o 400 metrów więcej, niż w egipskim kurorcie Marsa Alam. Tyle, że znów w Marsa Alam jest gorąco i sucho i lądują tam maszyny typu A320 i B737, czyli średniej wielkości, więc nie potrzebują długiego pasa, aby się rozpędzić.

Czytaj więcej

Pociągi tylko dla wytrwałych. Bez klimatyzacji, przepełnione i opóźnione

Dlatego podczas upałów kapitan samolotu może zdecydować, że opóźni start, bądź obniży wagę maszyny zmniejszając ilość paliwa, jakie tankuje przed rejsem, zostawia na ziemi bagaż pasażerów, bądź w ostateczności, także pasażerów. Generalnie jednak bagaż jako ostatni jest ładowany do samolotu, więc łatwo jest kontrolować wagę przewożonego ładunku. Opóźnienie rejsu jest najgorszym wyjściem, bo w ten sposób wydłuża się czas pracy załogi, który nie może przekroczyć ustalonego limitu. Zdarza się, że w takiej sytuacji cały rejs może zostać odwołany.

Oczywiście dla pasażerów jest to niedogodność, bo lot może być opóźniony, zmieni się jego trasa, a ich bagaż nie poleci razem z nimi. Tyle, że nie jest to kaprys kapitana, tylko odpowiedzialna decyzja podejmowana w trosce o ich bezpieczeństwo. Jedyne, co jeszcze z pewnością powinien zrobić kapitan, bądź personel pokładowy, to poinformować pasażerów o podjętych decyzjach i wyjaśnić ich powód. Niestety nie zawsze tak się dzieje.

Czytaj więcej

Apka pomoże uniknąć słońca w miejskiej dżungli

Jak przygotować się latem do podróży lotniczej

Czy w na takie sytuacje można się przygotować? Na pogodę wpływu nie mamy. Na jakość podróży już tak.

•Jeśli więc zależy to od nas trzeba starać się rezerwować rejsy albo wcześnie rano, albo wieczorem. Oczywiście, jeśli są to loty czarterowe, wyboru nie ma.

•Jeśli to tylko jest możliwe, unikać nadawania bagażu. Jeśli musimy to zrobić, to włóżmy do torby podręcznej wszystko, co jest tylko możliwe. Z pewnością powinny tam znaleźć się leki, sprzęt elektroniczny, którego do bagażu nadawanego wkładać nie wolno. A jeśli wylatujemy z domu, to włóżmy tam jeszcze zmianę bielizny, podstawowe kosmetyki. Przewoźnicy często przymykają oko w takich przypadkach i nie sprawdzają rygorystycznie wagi bagażu wnoszonego na pokład.

• I jest jeszcze jedna sztuczka. Zazwyczaj jest tak, że bagaż nadawany najwcześniej, ładowany jest jest pod pokład ostatni. Więc, to prawda: trzeba być na lotnisku z odpowiednim wyprzedzeniem. Ale na początku kolejki już niekoniecznie. Zwłaszcza wtedy, kiedy mamy już zarezerwowane miejsce.

Najgoręcej ma być we Włoszech, Turcji, Grecji i Hiszpanii. To tam rozkłady lotów są najbardziej zagrożone. Zwłaszcza w przypadku rejsów odlatujących w godzinach 11-15, gdy jest najgoręcej.

To po strajkach kontrolerów, pilotów i pracowników lotnisk zwiastuje dodatkowe utrudnienia w podróży.

Pozostało 94% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Śmiertelne turbulencje: Singapore Airlines zaostrzają zasady bezpieczeństwa
Transport
Kryzys na rynku taxi. Taksówkarze masowo porzucają zawód
Transport
Spółka CPK szykuje się do nowych przejęć gruntów w Baranowie
Transport
Zwalnia koło zamachowe przemysłu. Polska branża motoryzacyjna słabnie
Transport
PKP Cargo musi ograniczyć inwestycje. Problemy finansowe
Materiał Promocyjny
CERT Orange Polska: internauci korzystają z naszej wiedzy