Nadchodzi fala lotniczych protestów. Znów będą opóźnione i odwołane loty

Międzynarodowe Zrzeszenie Przewoźników Powietrznych (IATA) ostro zaprotestowało przeciwko strajkom kontrolerów ruchu lotniczego. Po serii protestów we Francji, w najbliższy weekend kłopotów można się spodziewać we Włoszech i Portugalii.

Publikacja: 12.07.2023 14:21

Nadchodzi fala lotniczych protestów. Znów będą opóźnione i odwołane loty

Foto: Adobe Stock

Ale przeciążeni pracą są przede wszystkim kontrolerzy niemieccy, bo przez ten kraj przelatuje większość samolotów na trasach z Europy do Azji. Tam także można się spodziewać kłopotów w najbliższym czasie.

- Linie lotnicze i porty lotnicze ciężko pracowały, aby zapewnić wystarczające zasoby, aby zminimalizować zakłócenia i zapewnić podróżnym punktualne dotarcie na miejsce. Uniemożliwia to brak kontrolerów ruchu lotniczego na poziomie krajowym, zwłaszcza w Niemczech i Francji. Chociaż niektóre obszary wydajności kontrolerów poprawiły się w ciągu 2022 r., pozostajemy niedopuszczalnie poniżej poziomów z 2019 r. - narzeka dyrektor generalny IATA, Willie Walsh.

Czytaj więcej

Pasażerowie umierają w rosyjskich samolotach. Trwa śledztwo

Najpoważniejsze skutki są widoczne na najbardziej zatłoczonych lotniskach w Europie - zwłaszcza na londyńskim Gatwick, oraz we Frankfurcie. Gatwick jest obecnie portem lotniczym o najgorszych wynikach spośród 31 głównych lotnisk ocenionych przez Eurocontrol, organizację zrzeszającą agencje kontroli ruchu lotniczego (ATC).

Drugi co do wielkości londyński port zajmuje dopiero 106. miejsce na 110 portów lotniczych uwzględnionych w rankingu, gdzie wyliczono liczbę opóźnionych i odwołanych lotów. Najmniejsze kłopoty są w Helsinkach, minimalnie większe – w Warszawie, chociaż Eurocontrol zaznacza, że z powodu zamknięcia części przestrzeni nad Polską (z powodu wojny w Ukrainie) na Lotnisku Chopina mogą pojawić się w przyszłości kłopoty z utrzymaniem rozkładu.

- To przygnębiające, że politycy, którzy w zeszłym roku tak chętnie krytykowali linie lotnicze, milczą teraz na temat zakłóceń spowodowanych przez kontrolowanych lub regulowanych przez rząd dostawców ATC - zżyma się Willie Walsh. Jego zdaniem, na początek muszą zostać pociągnięci do odpowiedzialności za ekonomiczne i środowiskowe koszty kłopotów spowodowanych przez kontrolerów ruchu lotniczego ATC.

Czytaj więcej

Wakacje za granicą wyjątkowo tanie. Gdzie opłaca się pojechać?

Wiadomo, że lista tego, co jest do zrobienia, znana jest od wielu miesięcy: zatrudnienie personelu, modernizacja w ramach Jednolitej Europejskiej Przestrzeni Powietrznej i znalezienie sposobów na utrzymanie podstawowych usług ATC w okresach akcji protestacyjnych, przy jednoczesnym poszanowaniu praw pracowniczych.

Chodzi tutaj o to, by podczas krajowych protestów, takich - jak choćby w przypadku Francuzów, którzy nie chcą zaakceptować podwyższenia wieku emerytalnego z 62. do 64. lat - zapewniane były możliwości przelotów nad tym krajem.

Tyle, że tego lata strajkują nie tylko kontrolerzy, ale i pracownicy lotnisk - np. w Genewie - a także piloci (w najbliższych dniach strajk zapowiadają piloci Ryanaira zbazowani w Belgii, a kłopoty zapowiadąją się także we Francji, w Niemczech oraz na kilku regionalnych lotniskach brytyjskich).

Dla pasażerów nie jest jednak obojętne, jaki jest powód tego, ze ich samolot nie wystartował o czasie, bądź nie odleciał wcale. Odszkodowania za odwołane/opóźnione loty wypłacają linie lotnicze i tylko w przypadku, kiedy rozbieżność z rozkładem jest ich winą. Jeśli strajkują kontrolerzy, bądź pracownicy lotniska - praw do odszkodowań nie ma.

Ale przeciążeni pracą są przede wszystkim kontrolerzy niemieccy, bo przez ten kraj przelatuje większość samolotów na trasach z Europy do Azji. Tam także można się spodziewać kłopotów w najbliższym czasie.

- Linie lotnicze i porty lotnicze ciężko pracowały, aby zapewnić wystarczające zasoby, aby zminimalizować zakłócenia i zapewnić podróżnym punktualne dotarcie na miejsce. Uniemożliwia to brak kontrolerów ruchu lotniczego na poziomie krajowym, zwłaszcza w Niemczech i Francji. Chociaż niektóre obszary wydajności kontrolerów poprawiły się w ciągu 2022 r., pozostajemy niedopuszczalnie poniżej poziomów z 2019 r. - narzeka dyrektor generalny IATA, Willie Walsh.

Pozostało 82% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Salon lotniczy Farnborough. Producenci liczą na zamówienia na 1000 samolotów
Transport
Prognozy Boeinga i Airbusa: ponad 40 tys. nowych samolotów w ciągu 20 lat
Transport
Wizz Air zwraca koszty biletów pasażerom. Polskie lotniska działają normalnie
Transport
Przywracanie rozkładów lotów po piątkowej zapaści. Ten weekend może być jeszcze trudny
Transport
Wielkie zamieszanie na lotniskach w szczycie sezonu i kłopoty pasażerów. Kiedy należy się odszkodowanie?