Na liście portów, gdzie mogą pojawić się kłopoty, jest warszawskie Lotnisko Chopina. Oprócz tego Reims i Marsylia, Ateny, Londyn, Budapeszt, Barcelona, Bruksela, Nikozja i Zagrzeb.
Eurocontrol to organizacja zrzeszająca agencje kontroli ruchu lotniczego. W dokumencie opublikowanym w ostatni piątek informuje, że ruch lotniczy w Europie w końcu czerwca osiągnął poziom z 2019 roku. Tylko 30 czerwca w Europie wykonano 34 tys. rejsów, a we wszystkie kolejne dni powszednie lipca i sierpnia będzie ich przynajmniej 33 tys. Sytuacja może okazać się trudna do zarządzania, kiedy do tego dojdą jeszcze zakłócenia pogodowe, nie mówiąc o już zapowiadanych strajkach kontrolerów ruchu lotniczego i służb lotniskowych. Najtrudniej będzie na lotniskach przesiadkowych.
Czytaj więcej
Spółka Centralny Port Komunikacyjny opublikowała szczegóły Master Planu. To kluczowy dokument określający długoterminową koncepcję rozwoju lotniska. To znaczy, że CPK przechodzi z fazy planowania do projektowania.
Raúl Medina, dyrektor generalny Eurocontroli, stawia sprawę jasno: — To lato będzie bardzo trudne, bo oprócz wszystkich utrudnień doszło jeszcze zamknięcie części przestrzeni powietrznej nad Europą z powodu wojny w Ukrainie i oddanie jej wojsku. Z tym musimy się pogodzić. Natomiast lotniska muszą zadbać o to, aby nie miały wakatów, a linie lotnicze muszą pilnować rozkładów — mówił szef Eurocontroli. Jak ujawnił podczas zakończonego w ostatni weekend WZA ACI Europe wojsko zajęło tego lata 20 proc. europejskiej przestrzeni powietrznej, co w różnym stopniu dezorganizuje ruch lotniczy w poszczególnych krajach. Wiadomo, że z tego powodu znacząca część ruchu, jaka szła północą kontynentu, teraz jest kierowana przez Niemcy. Automatycznie niemieccy kontrolerzy ruchu mają teraz znacznie więcej pracy.
— Niestety nie możemy obiecać, że tego lata nie będzie zakłóceń w lotach. Ale też i cała branża wyciągnęła wnioski z zeszłorocznego chaosu — przyznał w rozmowie z „Rzeczpospolitą” prezes Wizz Aira, Jozsef Varadi. Jego linia operuje ze wszystkich lotnisk, które są zagrożone zakłóceniami.