Ryanair zainwestuje w Polsce pół miliarda złotych. Ma być z rozmachem

W Krakowie powstanie największe lotnicze centrum symulatorowo-treningowe w Europie Środkowej. Zbuduje je Ryanair.

Publikacja: 13.06.2023 11:30

Prezes Ryanaira Michael O'Leary

Prezes Ryanaira Michael O'Leary

Foto: Bloomberg

Na krakowskim lotnisku Balice irlandzki przewoźnik jest obecnie największą linią lotniczą. Ma tam 55 proc. udziałów w ruchu.

W nowym centrum treningowym, które ma ruszyć w 2025 roku, zostanie zainstalowanych 10 symulatorów lotów, dziennie będzie można przeszkolić 500 osób. Ryanair dostarczy do Polski nowoczesną technologię, w tym pierwsze symulatory Boeinga 737-8200 Gamechanger. Powstanie tam 150 nowych miejsc pracy dla szkoleniowców, pilotów, personelu pokładowego, mechaników lotniczych oraz administracji.

Czytaj więcej

Ryanair uruchamia 17 tras do Albanii. Zapowiada 200 lotów w tygodniu

Inwestycja Ryanair w Krakowie

Częścią wartej 130 mln euro inwestycji jest również nowa droga łącząca centrum treningowe Ryanair z portem lotniczym w Krakowie. Droga zostanie wybudowana wspólnie przez miasto Kraków oraz Ryanaira i bezpośrednio połączy terminal pasażerski z centrum symulatorowym, umożliwiając ruch pieszy pomiędzy lotniskiem i centrum.

Radosław Włoszek, prezes zarządu Kraków Airport, nie ukrywał swojego zadowolenia z nowej inwestycji położonej obok lotniska. - Uruchomienie centrum szkoleniowego to ogromne wyróżnienie dla naszego regionu, miasta i lotniska. Bardzo się cieszymy, że linie lotnicze Ryanair dostrzegają potencjał do dalszego inwestowania w Krakowie i w Małopolsce. Doskonale wyszkolone i wyspecjalizowane kadry są gwarancją rozwoju branży lotniczej w zakresie bezpieczeństwa i komfortu pasażerów - mówił podczas konferencji prasowej w Krakowie prezes balickiego portu.

Czytaj więcej

Ryanair do Brukseli: Mamy milion podpisów - dość odwoływania lotów podczas strajków

Budowa nowego krakowskiego Centrum Szkoleniowego Ryanaira rozpocznie się na początku 2024 r. Pierwszy etap inwestycji, z czterema symulatorami lotu, zostanie uruchomiony w 2025 roku, z planami osiągnięcia pełnej zdolności szkoleniowej w 2026 roku.

Inwestycje Ryanair w Polsce

Jest to już druga inwestycja Ryanaira w lotniczą infrastrukturę w Polsce. Niespełna rok temu we Wrocławiu Michael O’Leary, prezes przewoźnika, ogłosił budowę centrum serwisowania samolotów na tamtejszym lotnisku. W ramach inwestycji wartej 25 mln euro powstaje nowy dwustanowiskowy hangar o powierzchni 8,2 tys. mkw oraz ponad 200 stanowisk dla wysoko wykwalifikowanych inżynierów, mechaników i personelu pomocniczego Ryanaira. Budowa ruszy już w przyszłym tygodniu i zakończy się w sierpniu 2023 roku.

Do tej pory w bazie technicznej Wrocław Aircraft Maintenance Services, gdzie zatrudnionych jest 300 osób, przeprowadzono kompleksowe przeglądy 335 samolotów. We Wrocławiu działa też centrum IT Ryanair - Travel Labs Poland, gdzie powstają aplikacje mobilne przewoźnika dla pasażerów. Kadry przewoźnik szuka głównie na Politechnice Wrocławskiej i w Lotniczych Zakładach Naukowych we Wrocławiu. Łącznie do 2024 roku Ryanair chce zatrudnić we Wrocławiu ponad 500 osób.

Na krakowskim lotnisku Balice irlandzki przewoźnik jest obecnie największą linią lotniczą. Ma tam 55 proc. udziałów w ruchu.

W nowym centrum treningowym, które ma ruszyć w 2025 roku, zostanie zainstalowanych 10 symulatorów lotów, dziennie będzie można przeszkolić 500 osób. Ryanair dostarczy do Polski nowoczesną technologię, w tym pierwsze symulatory Boeinga 737-8200 Gamechanger. Powstanie tam 150 nowych miejsc pracy dla szkoleniowców, pilotów, personelu pokładowego, mechaników lotniczych oraz administracji.

Pozostało 85% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Tomasz Szymczak, prezes lotniska Warszawa-Modlin: Modlin nie dał się zagłodzić
Transport
PKP Cargo wypowiedziało umowy sponsoringowe. Stracił je między innymi PKOL
Transport
Jacek Pawlak, prezes Toyota Central Europe: Zbliża się duża podwyżka cen aut. Niektóre znikną z rynku
Transport
Drogie auta gwałtownie zdrożeją, tanie znikną z rynku. Efekt nowych regulacji UE
Transport
Szef Enter Air: Ratowanie konkurencji przed bankructwem? To nie nasza bajka