Autostrady do poszerzenia o dodatkowy pas ruchu

Prawie 3 mln zł będzie kosztował projekt poszerzenia 35 km autostrady A1 pomiędzy Toruniem a Włocławkiem. Przebudowa czeka także autostradę A2 od Warszawy do Łodzi i A4 pomiędzy Krzyżową a Tarnowem.

Publikacja: 30.05.2023 03:00

Zakorkowana autostrada A4 pod Wrocławiem. Rząd chciałby poszerzyć ją od Krzyżowej do Tarnowa – w sum

Zakorkowana autostrada A4 pod Wrocławiem. Rząd chciałby poszerzyć ją od Krzyżowej do Tarnowa – w sumie 456 km

Foto: Shutterstock

Najważniejsze polskie autostrady, choć budowane stosunkowo niedawno, już się zatykają – albo wkrótce będą. Na 35-kilometrowym odcinku A1 pomiędzy Toruniem a Włocławkiem spodziewany jest większy ruch wskutek prognozowanego przejęcia pojazdów ze szlaku budowanej ekspresówki S10 – od Bydgoszczy do Torunia oraz pomiędzy Włocławkiem a obwodnicą warszawskiej aglomeracji. Dlatego Ministerstwo Infrastruktury zdecydowało o rozbudowie fragmentu A1 o trzeci pas. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) podpisała w tej sprawie wartą blisko 3 mln zł umowę z firmą Voessing Polska na prace przygotowawcze. Obejmą badania geologiczne, analizy ruchu oraz inwentaryzację przyrodniczą. To pozwoli złożyć wniosek o decyzję środowiskową, a następnie rozpoczęcie prac budowlanych. Miałyby one ruszyć około 2027 r.

– Zakładane efekty inwestycji to zwiększenie przepustowości, skrócenie czasu przejazdu, poprawienie bezpieczeństwa oraz warunków środowiskowych w sąsiedztwie trasy – zapowiada GDDKiA. Dobudowa pasa ma także umożliwić skuteczniejsze rozprowadzenie większego ruchu na trasach dojazdowych do Centralnego Portu Komunikacyjnego.

Czytaj więcej

Odcinkowy pomiar prędkości na trasie S7 będzie miał aż 14 km długości

Znacznie pilniejsze jest jednak poszerzenie autostrady A2 pomiędzy Warszawą a Łodzią. Inwestycja ma strategiczny charakter, gdyż to wyjątkowo mocno obciążona ruchem część A2. Stanowi tranzytowy korytarz dla ruchu z Warszawy w stronę Poznania i granicy z Niemcami, a poprzez połączenie z autostradą A1 pod Łodzią – także w kierunku północnym w stronę Trójmiasta oraz południowym w stronę Katowic i południowo-wschodnim trasą S8 do Wrocławia.

Tymczasem ta budowana w pośpiechu na piłkarskie mistrzostwa Europy w 2012 r. szybko okazała się za ciasna. W dodatku ruch na trasie stale rośnie, a będzie jeszcze większy, jeśli powstanie Centralny Port Komunikacyjny. Już teraz pomiędzy węzłami Łódź Północ i Pruszków natężenie ruchu wynosi ok. 50 tys. pojazdów na dobę. Od Pruszkowa do Konotopy niemal dwa razy tyle.

O potrzebie poszerzenia trasy resort infrastruktury informował już w 2017 r. Jednak praktycznie dopiero teraz inwestycja dostała zielone światło – GDDKiA otworzyła oferty w przetargu na dokumentację projektową. Osiem firm zaoferowało przygotowanie jej za kwoty od 22,8 do 58,4 mln zł.

Dodatkowe pasy ruchu mają powstać na odcinku od węzła Łódź Północ do granicy województw łódzkiego i mazowieckiego, a także od granicy województw do węzła Konotopa. W sumie 88 km.

Docelowo A2 będzie miała od węzła Konotopa do węzła Pruszków dwie jezdnie po cztery pasy ruchu, natomiast dalszy odcinek do węzła Łódź Północ będzie posiadał dwie jezdnie po trzy pasy ruchu.

Nie nastąpi to jednak szybko. Wykonawca projektu będzie miał na jego przygotowanie 18 miesięcy, potem – najwcześniej w 2025 r. – musi zostać wybrana firma do prac budowlanych.

Trzeci pas zostanie dobudowany także na autostradzie A4, od Krzyżowej do Tarnowa. Rozbudowa trasy znalazła się w nowym programie budowy dróg krajowych zaplanowanym do realizacji do 2030 r. Koszt ma być astronomiczny – ponad 35 mld zł.

Na razie rozbudowywana będzie autostrada od węzła Krzyżowa do węzła Legnica Południe. 36-kilometrowy fragment trasy zostanie rozbudowany w obecnym śladzie do dwóch jezdni z trzema pasami ruchu w obie strony oraz pasami awaryjnymi. W niektórych miejscach drogowcy rozbudują istniejące jezdnie, w innych – zbudują nowe fragmenty równolegle do istniejących. Wcześniej podpisana została umowa na dokumentację budowy i rozbudowy autostrady A4 na odcinku od węzła Legnica Południe do węzła Wrocław Wschód. Kontrakt obejmuje także drogę ekspresową S5 pomiędzy Sobótką a Bolkowem. Dzięki temu cały dolnośląski odcinek autostrady A4 od Krzyżowej aż do Wrocławia ma stać się arterią o wysokich standardach bezpieczeństwa ruchu.

Najważniejsze polskie autostrady, choć budowane stosunkowo niedawno, już się zatykają – albo wkrótce będą. Na 35-kilometrowym odcinku A1 pomiędzy Toruniem a Włocławkiem spodziewany jest większy ruch wskutek prognozowanego przejęcia pojazdów ze szlaku budowanej ekspresówki S10 – od Bydgoszczy do Torunia oraz pomiędzy Włocławkiem a obwodnicą warszawskiej aglomeracji. Dlatego Ministerstwo Infrastruktury zdecydowało o rozbudowie fragmentu A1 o trzeci pas. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) podpisała w tej sprawie wartą blisko 3 mln zł umowę z firmą Voessing Polska na prace przygotowawcze. Obejmą badania geologiczne, analizy ruchu oraz inwentaryzację przyrodniczą. To pozwoli złożyć wniosek o decyzję środowiskową, a następnie rozpoczęcie prac budowlanych. Miałyby one ruszyć około 2027 r.

Pozostało 82% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Jak zmniejszyć ryzyko zakłóceń w podróżach lotniczych? To będzie trudne lato
Transport
Ładowarek elektrycznych samochodów jak nie było, tak nie ma
Transport
Bilety kolejowe coraz częściej kupujemy przez internet
Transport
P.O. prezesa PKP Cargo pod lupą KNF. Kupował akcje niezgodnie z prawem?
Akcje Specjalne
Firmy chcą działać w sposób zrównoważony
Transport
Polskie firmy transportowe toną w długach. Rozkręca się spirala upadłości
Materiał Promocyjny
Sztuczna inteligencja może być wykorzystywana w każdej branży