Dzień wcześniej dwie szefowe resortów powiedziały zupełnie coś innego – że rząd uzyskał opinię prawników podtrzymującą decyzję o dymisjach. Rosnące kontrowersje wokół TAP, które już wcześniej doprowadziły do rezygnacji ministrów (ministra infrastruktury Pedro Nuno Santosa, wiceministra łączności Hugo Santosa Mendeza), utrudnią prywatyzację tej linii, gdy Lufthansa, Air France-KLM i grupa IAG pracują nad swymi ofertami. Teraz wzrosła możliwość przegranej skarbu państwa w potencjalnym procesie wytoczonym przez zwolnionych szefów linii o duże odszkodowanie — pisze Reuter.

6 marca prezes Christine Ourmieres-Widener i przewodniczący rady nadzorczej Manuel Beja zostali zwolnieni ze stanowisk po inspekcji, która ujawniła, że odprawa 500 tys. euro dla Alexandry Reis za odejście z rady nadzorczej linii była bezprawna. Prezes linii uznała z kolei swe zwolnienie za bezprawne, a opozycyjna Partia Socjaldemokratyczna PSD oświadczyła, że bez odpowiedniej podstawy prawnej decyzji o dymisjach skarb państwa może przegrać w sądzie. Minister ds. kontaktów z parlamentem, Ana Catarina Mendes i minister w urzędzie premiera, Mariana Vieira da Silva zapewniły wcześniej, że rząd uzyskał opinię prawników popierającą decyzję o zwolnieniu tych dwojga, ale nie przesłał jej do parlamentu, aby „zachować interes publiczny”. Następnego dnia minister finansów stwierdził, że powody obu zwolnień były „bardzo jasne”, bo wypłata odprawy miała nielegalny charakter, co ustaliła oficjalna inspekcja finansowa i nie było żadnej prawnej opinii. Przywódca skrajnie prawicowej partii Chega, André Ventura stwierdził, że „rząd przyznał się, że kłamał” i zwrócił się do premiera Antonio Costy, by zastanowił się, czy minister Medina nadaje się na to stanowisko.

Czytaj więcej

Bankrutuje Air Moldova. Ostatnie trzy rejsy w tym tygodniu

Z kolei Rui Rocha z ugrupowania Liberalna Inicjatywa nazwał całą sytuację „festiwalem niekompetencji i całkowitego braku szacunku dla parlamentu”. Przed wyjściem na jaw całej sprawy premier Antonio Costa powiedział podczas wizyty w Lizbonie kanclerza Olafa Scholza, że portugalski rząd „zacznie wkrótce prywatyzację TAP, a zainteresowanie nim wyraziło kilka firm, jedną z nich jest Lufthansa”. — Musimy zapewnić przejrzystą procedurę, w której każdy zaczyna z tej samej równej pozycji, ale Lufthansa jest mile widziana, to wspaniała linia o komplementarnej strategii. Następnie proces negocjacji pozwoli nam wybrać tego, kto przybędzie pierwszy na metę — powiedział premier Costa. TAP należy obecnie w całości do skarbu państwa, trwa w nim restrukturyzacja zgodnie z zatwierdzonym przez Brukselę planem ratunkowym za 3,2 mld euro. Rząd rozważa sprzedaż linii w całości lub części.