Wizz Air nie poleci z Katowic do Erewania. A już sprzedawał bilety

Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego (ULC) odmówił Wizz Airowi zgody na regularne loty między Polską a Armenią. Pasażerowie, którzy już kupili bilety, mają kilka możliwości.

Publikacja: 07.04.2023 16:42

Wizz Air nie poleci z Katowic do Erewania. A już sprzedawał bilety

Foto: Wizz Air

Powodem odmowy jest brak ratyfikacji odpowiedniej umowy lotniczej między Unią Europejską a Armenią. Pierwsze rejsy Węgrzy zaplanowali na 29 kwietnia, ale długie oczekiwanie na odpowiedź spowodowało, że termin został przełożony na 7 lipca. On także jest w tej sytuacji wątpliwy.

Odmawiając Wizz Airowi zgody polski regulator rynku lotniczego uznał, że w tym wypadku nie mają zastosowania przepisy umowy o wspólnym obszarze lotniczym między UE i jej państwami członkowskimi a Republiką Armenii, sporządzoną w Brukseli 15 listopada 2021 r. Powód jest prosty. „ Umowa ta nie weszła w życie i nie może być nawet tymczasowo stosowana bo nie zastępuje obowiązujących przepisów Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Republiki Armenii o cywilnej komunikacji lotniczej z 27 stycznia 1998 roku, której postanowienia uniemożliwiają pozytywne rozpatrzenie wniosku przewoźnika Wizz Air Hungary Ltd., ze względu na zawarty w niej warunek monodesygnacji” - czytamy w informacji ULC.

Czytaj więcej

Wizz Air dodaje dwie nowe trasy hiszpańskie z Warszawy

Prezes ULC Piotr Samson wydał decyzję odmowną po konsultacjach z Komisją Europejską i polskim MSZ. Zgodnie z postanowieniami umowy UE-Armenia, może ona wejść w życie dopiero po ratyfikacji lub zatwierdzenia jej przez wszystkie kraje UE. A to jeszcze nie nastąpiło.

ULC podkreśla, że wniosek Wizz Aira był rozpatrywany zgodnie z przepisami kodeksu postępowania administracyjnego. O wszystkich czynnościach podejmowanych w tej sprawie przewoźnik był poinformowany, na każdym etapie postępowania miał zapewnione prawo czynnego udziału w postępowaniu i pełny dostęp do wszystkich dokumentów i informacji.

ULC podkreśla również, że wskazywał wcześniej Wizz Airowi, który mimo braku zgody na wykonywanie lotów z Katowic do Erewania zaczął sprzedawać bilety na te połączenia, że powinien poinformować pasażerów o toczącym się postępowaniu i braku pewności, co do wydania przez ULC zgody na loty z Polski do Armenii.

W informacji opublikowanej w czwartek Wizz Air nie ukrywał, że jest „rozczarowany postawą polskiego Urzędu Lotnictwa Cywilnego, który od stycznia 2023 roku zwleka z decyzją o zezwoleniu Wizz Air na uruchomienie połączenia z Katowic do Erewania”. Przewoźnik wskazywał, że przecież UE podpisała odpowiednią umowę, w ramach której zarówno unijni, jak i armeńscy przewoźnicy mogą obsługiwać połączenia lotnicze pomiędzy krajami UE a Armenią bez żadnych dodatkowych wymogów.

Nie zabrakło tam krytyki ULC. Zdaniem Wizz Aira regulator ogranicza tym samym możliwość podróżowania polskim pasażerom i wstrzymuje rozwój polskich portów regionalnych, uniemożliwiając uruchomienie nowych połączeń do Armenii. Jednocześnie przewoźnik poinformował, że w tej sytuacji zmuszony jest przełożyć inaugurację połączenia na trasie z Katowic do Erywania. Nowa data pierwszego lotu zaplanowana jest teraz na 2 lipca 2023. Nie ma jednak pewności, że do tego czasu umowa między UE a Armenią zostanie ratyfikowana.

Pasażerowie, których rezerwacji dotyczą zmiany w rozkładzie lotów, są informowani przez Wizz Aira na bieżąco z jakich opcji mogą skorzystać. Przysługuje im możliwość skorzystania z bezpłatnej zmiany rezerwacji, zwrot kwoty wpłaconych pieniędzy, bądź uzyskania zwrotu 120 proc. wartości rezerwacji w formie punktów na koncie WIZZ. Pasażerowie, którzy dokonali rezerwacji za pośrednictwem biur podróży – w tym internetowych biur podróży – powinni skontaktować się z firmą, w której kupili bilety.

Powodem odmowy jest brak ratyfikacji odpowiedniej umowy lotniczej między Unią Europejską a Armenią. Pierwsze rejsy Węgrzy zaplanowali na 29 kwietnia, ale długie oczekiwanie na odpowiedź spowodowało, że termin został przełożony na 7 lipca. On także jest w tej sytuacji wątpliwy.

Odmawiając Wizz Airowi zgody polski regulator rynku lotniczego uznał, że w tym wypadku nie mają zastosowania przepisy umowy o wspólnym obszarze lotniczym między UE i jej państwami członkowskimi a Republiką Armenii, sporządzoną w Brukseli 15 listopada 2021 r. Powód jest prosty. „ Umowa ta nie weszła w życie i nie może być nawet tymczasowo stosowana bo nie zastępuje obowiązujących przepisów Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Republiki Armenii o cywilnej komunikacji lotniczej z 27 stycznia 1998 roku, której postanowienia uniemożliwiają pozytywne rozpatrzenie wniosku przewoźnika Wizz Air Hungary Ltd., ze względu na zawarty w niej warunek monodesygnacji” - czytamy w informacji ULC.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Magdalena Jaworska-Maćkowiak, prezes PAŻP: Gotowi na lata, a nie tylko na lato
Transport
Chiny potajemnie remontują rosyjski statek przewożący broń z Korei Północnej
Transport
Cywilna produkcja ciągnie Boeinga w dół
Transport
PKP Cargo ma nowy tymczasowy zarząd
Transport
Prezes PKP Cargo stracił stanowisko. Jest decyzja rady nadzorczej