Amerykanie chcą znów latać do Europy

Rośnie liczba Amerykanów, którzy szukają w internecie pakietów wypadów do Europy mimo drożejących biletów, gorszych perspektyw gospodarczych i ryzyka zatorów na największych lotniskach.

Publikacja: 22.03.2023 10:00

Amerykanie chcą znów latać do Europy

Foto: AdobeStock

Popyt na podróże przez Atlantyk zwiastuje rekordowe zyski amerykańskich linii lotniczych, które zwiększają moce przewozowe, aby korzystać z nowej chęci Amerykanów do zwiedzania Europy. Tym można tłumaczyć optymizm przewoźników niezależnie od rosnących stóp procentowych, dużej inflacji, częstych informacji o zwalnianiu ludzi z pracy i ostatnio o kryzysie sektora bankowego.

Przedstawiciele branży turystycznej uważają, że zniesienie w Europie ograniczeń w podróżach związanych z pandemią zachęca coraz więcej ludzi do latania, bo nie boją się już, że utkną gdzieś za granicą, jeśli złapią wirusa. Do zwiedzania świata zachęca ich także silny dolar i bardziej elastyczny system pracy.

Przykładem nowego podróżnika jest Elizabeth Palumbi, 26-letnia mieszkanka Nowego Jorku, z zawodu meteorolog, która zamierza pracować zdalnie i zwiedzić Portugalię, południową Francję i Czarnogórę. — W ostatnich latach nie można było połączyć się z jakimkolwiek medium społecznościowym, w którym nie byłoby wpisów z Europy od co najmniej kilku przyjaciół — stwierdziła w relacji Reutera.

Czytaj więcej

Pilot LOT-u przyłapany na kradzieży alkoholu przeznaczonego dla pasażerów

Dane z marca biura podróży online Hopper pokazują, że 37 proc. zapytań amerykańskich klientów o zagraniczne podróże tej wiosny dotyczą lotów do Europy. To o 9 proc. więcej niż w tym samym miesiącu 2019 r. Inna wyszukiwarka Kayak podała, że zapytania o wyjazdy do Europy tego lata wzrosły o 77 proc. w ciągu roku.

– Nadal istnieje niewyczerpany popyt na podróże do Europy nawet po bardzo dobrym okresie letnim w ubiegłym roku — uważa Hayley Berg, ekonomistka w biurze Hopper. Ten kontynent stał się głównym celem podroży Amerykanów od końca maja do końca jesieni. Oznacza to również wzmocnienie europejskiego sektora, który ma problemy z własnymi turystami niespecjalnie zamożnymi, szukającymi tańszych wakacji i notuje mniej rezerwacji od chińskich turystów znanych z szerokiego gestu.

Loty przez Atlantyk są najbardziej lukratywną częścią rynku połączeń transkontynentalnych, wielka trójka: American Airlines, Delta Air Lines i United Airlines uzyskała z nich w ubiegłym roku 11-20 proc. przychodów z przewozu pasażerów.

Powszechne napięcia i strajki pracownicze w Europie oraz ograniczenie liczby odprawianych podróżnych na lotnisku Schiphol w Amsterdamie nie pozwoliły w ubiegłym roku liniom lotniczym wykorzystać w pełni letniego popytu. Najbardziej ucierpiała Delta na odwoływaniu lotów i ograniczeniu obsługi zwłaszcza w Amsterdamie. Schiphol, jedno z najbardziej popularnych lotnisk w Europie, zamierza również w tym roku ograniczyć liczbę obsługiwanych podróżnych.

Delta i United stwierdziły mimo wszystko, że spodziewają się rekordowych marży zysku tego lata, bez ujawniania szczegółów. Trójka największych linii w USA zwiększyła już w tym roku moce przewozowe przez Atlantyk o 22 proc. — ocenia firma analityki lotnictwa Cirium. Średnia cena biletu powrotnego z Europy wzrosła tymczasem o 31 proc. — wynika z danych biura Hopper.

Elizabeth Palumbi wykorzysta uzbierane mile i punkty za podróże z kart kredytowych na zarezerwowanie swych lotów, ale gdyby postanowiła zmienić ostatni odcinek lotu do domu, to mogłoby to ją kosztować 1000 dolarów — powiedziała. A szefowie linii z USA uprzedzają, że ceny biletów będą tylko rosnąć. — Zachęcam was, powiedzcie wszystkim sąsiadom, że jeśli chcą udać się latem do Rzymu, to niech zarezerwują ten lot jak najwcześniej — radzi Andrew Nocella, szef działu handlowego United Airlines.

Popyt na podróże przez Atlantyk zwiastuje rekordowe zyski amerykańskich linii lotniczych, które zwiększają moce przewozowe, aby korzystać z nowej chęci Amerykanów do zwiedzania Europy. Tym można tłumaczyć optymizm przewoźników niezależnie od rosnących stóp procentowych, dużej inflacji, częstych informacji o zwalnianiu ludzi z pracy i ostatnio o kryzysie sektora bankowego.

Przedstawiciele branży turystycznej uważają, że zniesienie w Europie ograniczeń w podróżach związanych z pandemią zachęca coraz więcej ludzi do latania, bo nie boją się już, że utkną gdzieś za granicą, jeśli złapią wirusa. Do zwiedzania świata zachęca ich także silny dolar i bardziej elastyczny system pracy.

Pozostało 81% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Prezes PKP Cargo stracił stanowisko. Jest decyzja rady nadzorczej
Transport
Airbus Aerofłotu zablokował lotnisko w Tajlandii. Rosji brakuje części do samolotów
Transport
Francuscy kontrolerzy w akcji. Odwołane loty także z Polski
Transport
PKP Cargo traci udziały w polskim rynku
Transport
W Afryce Rosja zbuduje swoje porty. Znane są potencjalne lokalizacje