Portugalskie śledztwo ws. leasingu airbusów przez TAP

Portugalska prokuratura wszczęła śledztwo w sprawie skomplikowanej umowy leasingu w 2015 r. 53 samolotów Airbusa przez narodowego przewoźnika TAP, bo podejrzewa, że doszło do nielegalnych płatności

Publikacja: 19.02.2023 14:49

Portugalskie śledztwo ws. leasingu airbusów przez TAP

Foto: Bloomberg

To najnowsze śledztwo związane z dawną sprawą korupcyjnych praktyk Airbusa na rekordową sumę 4 mld dolarów. Podobne postępowania dotyczące nielegalnych prowizji dla pośredników przy sprzedaży samolotów prowadziły w 2020 r. władze Francji, Wielkiej Brytanii i USA. Tamta sprawa zakończyła się ugodą, Airbus zapłacił w końcu 2022 r. 14 mln dolarów — pisze Reuter.

W końcu stycznia zakończył się 3-letni okres nadzoru nad Airbusem, firma przeszła dogłębne zmiany, wprowadziła nowy system działań zapewniających ich zgodność z prawem, a prezes Guillaume Faury podkreślił przy przedstawianiu bilansu za 2022 r., że to jedno z najważniejszych zadań firmy.

Umowa o leasingu, która interesuje prokuraturę w Lizbonie pochodzi z czasów, gdy TAP, obecnie ponownie należący do skarbu państwa, został sprywatyzowany i znalazł się pod kontrolą firmy Atlantic Venture należącej do amerykańsko-brazylijskiego biznesmena lotniczego Davida Neelemana i do portugalskiego przedsiębiorcy Humberto Pedrosy. W ramach tej umowy, TAP miał zrezygnować z leasingu 12 A350 i zawrzeć nową na wypożyczenie 15 A320neo, 25 A321neo i 13 A330neo, z dostawą w następnych latach.

Czytaj więcej

Po ugodach w trzech krajach Airbus liczy na większy zysk

W październiku 2022 ówczesny minister infrastruktury Pedro Nuno Santos powiedział w komisji parlamentarnej, że TAP zlecił audyt umowy lasingowej, bo uważał, że zapłacił więcej za samoloty od ich wartości rynkowej. Według portalu informacyjnego ECO, te dodatkowe koszty wyniosły 254 mln dolarów. Minister stwierdził, bez ujawniania szczegółów, że rząd postanowił przekazać ten audyt prokuraturze, która kilka dni temu potwierdziła przejęcie tej sprawy. „Jest w trakcie postępowania wyjaśniającego i objęta tajemnicą wymiaru sprawiedliwości” — dodała w komunikacie.

Według jednego informatora, prokuratura szuka, czy nie doszło do takiej zmiany umowy, która pozwoliła Airbusowi nielegalnie sfinansować przejęcie TAPa przez Altantic Gateway w 2015 r. Drugi informator dodał, że śledztwem objęto też wypłatę rzekomo nielegalnych prowizji przez Airbusa tej firmie.

TAP nie chciał wypowiadać się o śledztwie ani o zarzutach. Airbus odmówił „na podstawie tajnych umów kontraktowych z klientami” i nie odpowiedział na pytania, czy prokuratorzy z Portugalii kontaktowali się z nim.

Czytaj więcej

Airbus zamierza wrócić stopniowo do dawnej dynamiki

Humberto Pedrosa powiedział, że jest „całkowicie pewien legalności działań dokonanych w ramach naszego udziału w prywatyzacji TYAPa, zawsze podejmowanych w totalnej przejrzystości” i na podstawie ocen prawnych. David Neeleman, założyciel i prezes amerykańskiej linii Breeze Airways nie odpowiedział natychmiast na pytania przesłane emajlem, ale wcześniej zaprzeczył, by zrobił coś złego, dodał, że strategiczny plan Atlantic Gateway wobec TAPa był przejrzysty i zatwierdzony przez skarb państwa, nowe samoloty zostały kupione albo wynajęte po cenach rynkowych, „co wykazały różne niezależne oceny”.

Skarb państwa odkupił w 2020 r. od Neelemana jego udział w TAPie, któremu Komisja Europejska zatwierdziła pomoc publiczną 3,2 mld euro. Rząd w Lizbonie szuka teraz chętnego do przejęcia całego przewoźnika lub jego części. Potencjalnymi kandydatami są Air France-KLM i IAG.

To najnowsze śledztwo związane z dawną sprawą korupcyjnych praktyk Airbusa na rekordową sumę 4 mld dolarów. Podobne postępowania dotyczące nielegalnych prowizji dla pośredników przy sprzedaży samolotów prowadziły w 2020 r. władze Francji, Wielkiej Brytanii i USA. Tamta sprawa zakończyła się ugodą, Airbus zapłacił w końcu 2022 r. 14 mln dolarów — pisze Reuter.

W końcu stycznia zakończył się 3-letni okres nadzoru nad Airbusem, firma przeszła dogłębne zmiany, wprowadziła nowy system działań zapewniających ich zgodność z prawem, a prezes Guillaume Faury podkreślił przy przedstawianiu bilansu za 2022 r., że to jedno z najważniejszych zadań firmy.

Pozostało 82% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Ruszają inwestycje na lotnisku w Modlinie. "Bez gigantomanii i wstawania z kolan"
Transport
Ryzykowne auta zalewają rynek
Transport
Naukowcy apelują: CPK nie w pośpiechu. Potrzebne są warianty dla lotniska w polu
Transport
Duża awaria na kolei. Pociągi nie docierały do Warszawy
Materiał Promocyjny
Dlaczego warto mieć AI w telewizorze
Transport
O'Leary: Latem bilety lotnicze zdrożeją, ale tylko trochę