Na zgłoszenia od firm wykonawczych gotowych do udziału w tym programie spółka CPK czeka do 6 lutego.
Wstępnymi konsultacjami rynkowymi nazywa się rozmowy inwestora z branżą wykonawczą. Po nim nastąpią przetargi, kontrakty i właściwe prace budowlane. CPK w ten sposób chce ocenić potencjał rynku, wysondować zainteresowania zleceniami. Chodzi także o pozyskanie informacji, które mogą usprawnić przetargi, bo ułatwią stworzenie kryteriów oceny ofert, zakresów zamówień i warunków umów oraz zasad rozkładu ryzyka między inwestora i wykonawców.
Czytaj więcej
Centralny Port Komunikacyjny ma kupić 38 proc. akcji budowniczego torów. Czy będzie delisting?
- Podczas konsultacji będziemy chcieli wspólnie z potencjalnymi wykonawcami wypracować standardy realizacyjne i kontraktowe, które zastosujemy podczas zbliżającej się wielkimi krokami budowy nowego portu lotniczego. Na bieżąco przyglądamy się również rozwiązaniom realizacyjnym, innowacjom i rozwiązaniom technologicznym stosowanym przy mega projektach na świecie. Najlepsze z nich znajdą zastosowanie w naszym projekcie - mówi Marzena Hebda-Sztandkie, dyrektor Biura Zarządzania Podprogramem Lotniskowym CPK cytowana w komunikacie spółki.
Konsultacje kierowane są do największych polskich i zagranicznych firm budowlanych oraz przedstawicieli branży specjalistycznych rozwiązań lotniskowych. Podczas rozmów, które potem nastąpią wykonawcy podzieleni zostaną na grupy w ramach przyszłych pakietów wykonawczych. Spółka CPK chce przeprowadzić rozmowy zarówno z potencjalnymi generalnymi wykonawcami, jak też z podwykonawcami i dostawcami zaawansowanych technologii.
Termin składania wniosków o udział w WKR upływa 6 lutego o godz. 12.00. Konsultacje będą prowadzone w języku polskim i angielskim.
Czytaj więcej
Pandemia i wojna w Ukrainie nie zmieniły projektu budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego. Pierwszy samolot ma wylądować na lotnisku pod Baranowem w 2028 r.
W ubiegłym roku spółka CPK przeszła od etapu planowania do projektowania, podpisując umowy z czterema biurami i konsorcjami projektowymi. Wykonana przez nie dokumentacja ma stworzyć projekt całości inwestycji. Master architektem, czyli projektantem terminalu pasażerskiego, dworca kolejowego, węzła przesiadkowego i systemu obsługi bagażu zostało brytyjskie konsorcjum Foster + Partners i Buro Happold. Za przygotowanie dokumentacji projektowej m.in. dróg startowych, dróg kołowania i płyt postojowych odpowiada libańskie biuro Dar Al-Handasah Consultants. Projekty tzw. obiektów wspierających np. wieży kontroli ruchu lotniczego, centrum operacyjnego, bazy dla samolotów itd. mogą trafić do łącznie 13 wykonawców, z którymi CPK podpisał umowę ramową. Z kolei projektantem integracji systemów lotniskowych został hiszpański IDOM. Wartość wszystkich umów, jakie podpisała spółka CPK z firmami którym zleciła prace związane z budową sięga już ponad 10 mld złotych.
Czytaj więcej
Rząd nie wycofa się z planów budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego. Wiceminister finansów Artur Soboń powiedział „Rzeczpospolitej”, że jest to nie tylko projekt cywilizacyjny, ale także zwykła konieczność
W tym roku na terenie przyszłego lotniska, czyli na obszarze pozyskiwanym przez spółkę CPK w drodze Programu Dobrowolnych Nabyć, mają ruszyć pierwsze przygotowawcze roboty budowlane. Do tej pory spółce udało się wykupić bądź podpisać wstępne umowy, dotyczące przejęcia 1500 hektarów. Cała powierzchnia, jaką ma zająć lotnisko, jest dwukrotnie większa.
Wbicie pierwszej łopaty planowane jest w tym roku. Prace rozpoczną się od rozbiórki, wycinki, niwelację terenu, budowę obiektów tymczasowych i inne prace niewymagające projektu architektoniczno-budowlanego. Dla tych prac spółka CPK podpisała w ubiegłym roku umowę ramową z ośmioma wykonawcami, wśród których znaleźli się: Budimex, Doraco, Mostostal Warszawa, NDI, Polimex Infrastruktura, PORR, Strabag i Trakcja.