W 2022 r. spółka CPK podpisała umowy z wykonawcami projektu na kwotę blisko 10 mld złotych. Zmieniły się nieco plany dotyczące liczby pasażerów, którzy skorzystają z największego polskiego portu lotniczego w roku otwarcia. Po uwzględnieniu uwag z analizy zamówionej u Międzynarodowego Zrzeszenia Przewoźników Powietrznych (IATA) na początek ma to być już nie 65 mln, ale ok. 30 mln pasażerów (scenariusz bazowy, czyli najbardziej prawdopodobny). To nadal ogromne wyzwanie przede wszystkim dla narodowego przewoźnika, który w 2022 r. przewiezie blisko 8 mln pasażerów, a w 2023 ma dojść do wyników sprzed pandemii, czyli ok. 12 mln.
Przybyło pracowników
Spółka CPK zatrudnia dzisiaj blisko 600 pracowników. Procentowy wzrost zatrudnienia w 2022 r. sięgnął 23 proc. W 2021 r. dynamika wzrostu 83 proc. Zwiększyła się przede wszystkim liczba pracowników biur merytorycznych odpowiedzialnych m.in. za inwestycje lotniskowe i kolejowe, fazę planowania i projektowania, zamówienia publiczne i pozyskiwanie nieruchomości. Na pracę w CPK mogą liczyć inżynierowie, projektanci, informatycy, prawnicy, eksperci od zarządzania projektami, zamówień, finansowania inwestycji i pozyskiwania środków UE.
Czytaj więcej
Zamiast uregulowania uczciwej wyceny nieruchomości wywłaszczanych na cele budowy lotniska, rząd zdecydował się na rozwiązanie najbardziej niekorzystne dla właścicieli.
W części lotniskowej projektu spółka CPK podpisała w mijającym roku cztery umowy projektowe. Najważniejsza z nich została zawarta w listopadzie z master architektem, czyli z konsorcjum Foster + Partners i Buro Happold. Jego zadaniem jest zaprojektowanie terminalu pasażerskiego na lotnisku, dworca kolejowego, węzła przesiadkowego (PTI) i systemu obsługi bagażu (BHS). Wartość umowy wynosi netto 696 mln zł.