CPK: data wbicia pierwszej łopaty bez zmian

Pandemia i wojna w Ukrainie nie zmieniły projektu budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego. Pierwszy samolot ma wylądować na lotnisku pod Baranowem w 2028 r.

Publikacja: 29.12.2022 21:00

CPK: data wbicia pierwszej łopaty bez zmian

Foto: materiały prasowe

W 2022 r. spółka CPK podpisała umowy z wykonawcami projektu na kwotę blisko 10 mld złotych. Zmieniły się nieco plany dotyczące liczby pasażerów, którzy skorzystają z największego polskiego portu lotniczego w roku otwarcia. Po uwzględnieniu uwag z analizy zamówionej u Międzynarodowego Zrzeszenia Przewoźników Powietrznych (IATA) na początek ma to być już nie 65 mln, ale ok. 30 mln pasażerów (scenariusz bazowy, czyli najbardziej prawdopodobny). To nadal ogromne wyzwanie przede wszystkim dla narodowego przewoźnika, który w 2022 r. przewiezie blisko 8 mln pasażerów, a w 2023 ma dojść do wyników sprzed pandemii, czyli ok. 12 mln.

Przybyło pracowników

Spółka CPK zatrudnia dzisiaj blisko 600 pracowników. Procentowy wzrost zatrudnienia w 2022 r. sięgnął 23 proc. W 2021 r. dynamika wzrostu 83 proc. Zwiększyła się przede wszystkim liczba pracowników biur merytorycznych odpowiedzialnych m.in. za inwestycje lotniskowe i kolejowe, fazę planowania i projektowania, zamówienia publiczne i pozyskiwanie nieruchomości. Na pracę w CPK mogą liczyć inżynierowie, projektanci, informatycy, prawnicy, eksperci od zarządzania projektami, zamówień, finansowania inwestycji i pozyskiwania środków UE.

Czytaj więcej

Robert Pindor: CPK - strata wywłaszczanych

W części lotniskowej projektu spółka CPK podpisała w mijającym roku cztery umowy projektowe. Najważniejsza z nich została zawarta w listopadzie z master architektem, czyli z konsorcjum Foster + Partners i Buro Happold. Jego zadaniem jest zaprojektowanie terminalu pasażerskiego na lotnisku, dworca kolejowego, węzła przesiadkowego (PTI) i systemu obsługi bagażu (BHS). Wartość umowy wynosi netto 696 mln zł.

Druga umowa została zawarta z projektantem inżynierii lądowej (Master Civil Engineer – MCE). CPK podpisał ją z libańską firmą Dar Al-Handasah Consultants. Do zadań MCE należy wykonanie wielobranżowej dokumentacji projektowej, m.in. dróg startowych i kołowania, płyt postojowych, tuneli kolejowych, systemów lotniskowych oraz sieci i przyłączy wraz z obiektami inżynieryjnymi. Umowa z MCE opiewa na 327 mln zł netto.

Trzecia umowa została podpisana z hiszpańską firmą IDOM, wybraną w przetargu na projektanta integracji systemów lotniskowych (Airport Systems Integration Designer – ASID). Ten podmiot jest odpowiedzialny za wdrożenie i integrację systemów ICT (Information and Communication Technologies) i specjalistycznych sieci lotniskowych SAS (Special Airport Systems), czyli „układu nerwowego” lotniska. Wartość podstawowego zakresu umowy to 56 mln zł netto.

Wybranych zostało także 13 oferentów i do końca roku zostanie podpisana umowa w pierwszym przetargu na projektowanie obiektów wspierających (Support Infrastructure Engineering – SIE), m.in. wieżę kontroli lotów, centrum operacyjne portu lotniczego czy budynki służb ratowniczo-gaśniczych. Szacowana maksymalna wartość to 249 mln zł netto.

Oferty, które wpłynęły w ramach drugiego przetargu, na projektowanie obiektów wspierających na terenie lotniska (m.in. hoteli, biur, obiektów handlowych, terminali cargo i parkingów wielopoziomowych), są w tej chwili analizowane. Rozstrzygnięcie tego postępowania planowane jest w styczniu 2023 r. Szacowana łączna wartość drugiej umowy ramowej SIE to też ok. 250 mln zł netto.

W części lotniskowej podpisane zostały też kontrakty na m.in. prace rozbiórkowe, budowę obiektów i infrastruktury tymczasowej i usługi inżyniera kontraktu.

W części kolejowej w 2022 r. CPK zlecił kontrakty dotyczące m.in. studiów techniczno-ekonomiczno-środowiskowych (na etapie opracowywania STEŚ jest już ponad 1500 km z 2000 km planowanych linii kolejowych) i projektowania (dla tunelu dalekobieżnego w Łodzi i dla odcinka Kolei Dużych Prędkości Warszawa–Łódź. Dla inwestycji kolejowych zostało wybranych 11 projektantów, z którymi zawarto ośmioletnią umowę ramową. W tej formule spółka CPK zawiera kontrakty na rozszerzone studia wykonalności (tzw. STEŚ-R), prace projektowe i roboty budowlane. Podpisana przez CPK ośmioletnia „ramówka” z firmami projektowymi dla inwestycji kolejowych ma wartość ponad 8,6 mld zł brutto.

Czytaj więcej

Zmowa kartelowa tanich linii lotniczych. Wszczęto śledztwo we Włoszech

Skupione hektary

W drugiej połowie 2022 r. dynamiki nabrał Program Dobrowolnych Nabyć (PDN). Wyceny są na poziomie 120 proc. wartości rynkowej gruntu i 140 proc. wartości domu, plus pokrycie kosztów finansowania, obsługi prawnej i organizacji przeprowadzki.

Do PDN zgłosiło się ponad 650 właścicieli nieruchomości. Do połowy grudnia podpisano umowy na kupno 200 ha. Docelowo port lotniczy ma zajmować 3,9 tys. hektarów.

Centralny Port Komunikacyjny to planowany węzeł przesiadkowy między Warszawą i Łodzią, który ma zintegrować w Polsce transport lotniczy, kolejowy i drogowy. W ramach tego projektu w odległości 37 km na zachód od Warszawy, powstanie Lotnisko Solidarność. W ramach PDN spółka CPK skupuje nieruchomości z obszaru położonego na zachód od Warszawy, leżące między miastami: Żyrardów, Grodzisk Mazowiecki i Sochaczew. Ten teren ograniczają: od południa autostrada A2, od zachodu droga krajowa nr 50, od północy wieś Szymanów i rzeka Pisia, a od wschodu – rzeka Pisia Tuczna i miejscowość Baranów.

Opinia dla „Rz"
Marcin Celejewski, ekspert rynku lotniczego, były prezes LOT i b. wiceprezes Qatar Airways

Projekt CPK od początku jest prowadzony bez zrozumienia wagi tego gigantycznego przedsięwzięcia dla Polski. Brak spójnego strategicznie podejścia i prowadzenie projektu CPK jako zbioru niezależnych projektów kolejowo-lotniczo-infrastrukturalnych w szczerym polu – wywołuje zasadne protesty różnych grup społecznych, władz regionalnych czy zarządców infrastruktury. W erze postcovidowej, w realiach wojny w Ukrainie obserwujemy generalną zmianę trendów transportowych oraz modeli biznesowych. LOT oba te zjawiska dotykają w sposób okrutny ze względu na geograficzne położenie oraz zaniechania w rozwoju wewnętrznym. Bezrefleksyjne i ideologiczne brnięcie w realizację tego projektu zamiast rzeczowej dyskusji eksperckiej o jej zasadności i kierunku jest skrajnie nieodpowiedzialne, a każdy kolejny wydany przez spółkę CPK milion polskich złotych będzie nieuzasadniony ekonomicznie. ∑

W 2022 r. spółka CPK podpisała umowy z wykonawcami projektu na kwotę blisko 10 mld złotych. Zmieniły się nieco plany dotyczące liczby pasażerów, którzy skorzystają z największego polskiego portu lotniczego w roku otwarcia. Po uwzględnieniu uwag z analizy zamówionej u Międzynarodowego Zrzeszenia Przewoźników Powietrznych (IATA) na początek ma to być już nie 65 mln, ale ok. 30 mln pasażerów (scenariusz bazowy, czyli najbardziej prawdopodobny). To nadal ogromne wyzwanie przede wszystkim dla narodowego przewoźnika, który w 2022 r. przewiezie blisko 8 mln pasażerów, a w 2023 ma dojść do wyników sprzed pandemii, czyli ok. 12 mln.

Pozostało 89% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Kto będzie kierował pracami zarządu PKP Cargo? Jest decyzja rady nadzorczej
Materiał Promocyjny
Mity i fakty - Czy to prawda, że elektryczne auta palą się częściej niż spalinowe?
Transport
W PKP Cargo nasilają się wzajemne oskarżenia
Transport
Uber: Straciliśmy w Polsce 30 proc. kierowców. Ta liczba będzie rosła
Transport
Airbus tnie koszty i zamraża etaty. Nowy program „LEAD” ma poprawić rentowność
Transport
Węgrzy podają szczegóły budowy swojego CPK. Ale plany są już dużo mniej ambitne