Nowy kłopot Lufthansy. Nago na pokładzie?

Personel latający Lufthansy narzeka. Nie na warunki pracy, ale na to, że członkowie załóg zmuszeni są często pracować w zniszczonych, a nawet podartych mundurach.

Publikacja: 22.01.2023 16:26

Nowy kłopot Lufthansy. Nago na pokładzie?

Foto: Martin Leissl/Bloomberg

I coraz częściej dochodzi do sytuacji, że stewardesy i stewardzi oraz piloci wymieniają się między sobą częściami garderoby. Niektórzy z nich wręcz grożą, że gotowi są w proteście przyjść do pracy nago.

Lufthansa przetrwała kryzys wywołany przez pandemię koronawirusa dzięki pomocy publicznej. Tyle, że ponad 9 mld euro, jakie otrzymała od podatników zwróciła jako pierwszy przewoźnik w Europie zapożyczając się w bankach komercyjnych, to te pieniądze były tańsze od publicznych.

Teraz sytuacja finansowa poprawiła się do tego stopnia, że Niemcy wrócili na rynek lotniczych konsolidacji i są najpoważniejszym kandydatem do przejęcia mniejszościowego pakietu udziałów we włoskich liniach ITA. Ale, jak napisał „Wirtschaftswoche”, Lufthansa boryka się z poważnymi problemami. Ma za mało samolotów, przydałoby się więcej pracowników, chociaż dla tych, którzy latają teraz zabrakło mundurów.

Czytaj więcej

Lufthansa potwierdza: chcemy kupić ITA. Oferta już złożona

Problem podobno znany jest od dawna. Sekretarz generalny związku zawodowego Ver.di, Dennis Dacke, powiedział „Wirtschaftswoche” , że braki w dostawach mundurów są od kilku lat. — A kiedy w magazynach pojawiają się jakieś nowe części garderoby wybucha prawdziwa burza radości. To naprawdę żenujące — mówi. W wewnętrznych mediach społecznościowych Lufthansy pracownicy piszą :„Nie chcę już latać w moim całkowicie podartym mundurze”. Albo: „Co mogę zrobić poza pokazaniem się do pracy nago w proteście?”

Lufthansa nie zaprzecza, że rzeczywiście jest problem. Zapewnia jednocześnie, że są to jednak „tymczasowe wąskie gardła, które wpłynęły również na zakup zamienników dla niektórych części umundurowania, oraz że brakuje niektórych rozmiarów ”. Przy tym Lufthansa zapewnia, że przyczyną braku mundurów nie są posunięcia oszczędnościowe, ale przemysł odzieżowy, który nie wywiązuje się z zamówień. Przewoźnik informuje jednocześnie, że nowe dostawy umundurowania będą teraz przychodzić i apeluje do pracowników, by na razie wykazali się pomysłowością w rozwiązywaniu problemu.

Czytaj więcej

Pożar na pokładzie Lufthansy. Znów zawinił laptop

Pracowników przewoźnika to nie do końca przekonuje, a zwłaszcza irytuje fakt, że w sytuacji kiedy oni muszą cerować mundury, ich koledzy z niskokosztowego Eurowings, należącego do tej samej Grupy LH nie mają takich kłopotów. I to pomimo, że tam zatrudnienie zwiększa się o wiele szybciej, niż w głównej linii grupy. Dopóki więc wąskie gardła nie ustąpią, pracownikom Lufthansy pozostaje wewnętrzna wymiana odzieży. „Nie jest to nic niezwykłego. I powinno być powszechną praktyką niezależnie od wąskich gardeł w dostawach” — pisze ich pracodawca.

Według „Wirtschaftswoche” pracownicy patrzą na tę sytuację inaczej. Uważają, że mundury im się należą, bo to oni reprezentują linię w kontaktach z pasażerami, którzy także oceniają ich po wyglądzie. I grożą, że w proteście naprawdę mogą się posunąć do środków, które ośmieszą przewoźnika.

I coraz częściej dochodzi do sytuacji, że stewardesy i stewardzi oraz piloci wymieniają się między sobą częściami garderoby. Niektórzy z nich wręcz grożą, że gotowi są w proteście przyjść do pracy nago.

Lufthansa przetrwała kryzys wywołany przez pandemię koronawirusa dzięki pomocy publicznej. Tyle, że ponad 9 mld euro, jakie otrzymała od podatników zwróciła jako pierwszy przewoźnik w Europie zapożyczając się w bankach komercyjnych, to te pieniądze były tańsze od publicznych.

Pozostało 85% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Podróże lotnicze bez alkoholu? Temat wraca po 3 latach
Transport
Boeing i Airbus mogły korzystać z nielegalnych dostaw tytanu
Transport
Lotnictwo: FAA i EASA zwiększają współpracę
Transport
Co piąta taksówka nie przyjedzie? Od poniedziałku zmiany w branży przewozu osób
Materiał Promocyjny
Jaki jest proces tworzenia banku cyfrowego i jakie czynniki są kluczowe dla jego sukcesu?
Transport
Rośnie import używanych aut. Niewiele wiadomo, w jakim są stanie
Transport
Urlop z koszmarów. Ryanair i lotnisko wysłali lecącą do Hiszpanii parę na Litwę