Aktualizacja: 13.12.2024 01:20 Publikacja: 29.12.2022 03:00
Wybuch wojny w Ukrainie dramatycznie podniósł koszty inwestycji rozpoczętych w latach 2019–2021.
Foto: shutterstock
Końcówka 2022 roku przyniosła wysyp nowych odcinków szybkich dróg. Przed świętami do ruchu włączony został fragment drogi ekspresowej S17 Warszawa Wschód–Lubelska, zlikwidowano przewężenia na autostradzie A1 pomiędzy Częstochową a Tuszynem, otwarta została Trasa Kaszubska na Pomorzu. Ukończono zasadnicze roboty na budowie drogi ekspresowej S5 ze Świecia do Bydgoszczy. Z kolei na trasie S61 udostępniony został 24-kilometrowy odcinek Suwałki–Budzisko.
Na 2022 rok Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) zaplanowała włączenie do ruchu 345 km dróg ekspresowych i autostrad. To mniej niż przed rokiem, gdy oddano 425 km. Wybuch wojny w Ukrainie dramatycznie podniósł koszty inwestycji rozpoczętych w latach 2019–2021. Na rynku praktycznie z dnia na dzień zaczęło brakować stali, bo jedną piątą sprowadzano do tej pory z Ukrainy, Rosji i Białorusi. Dystrybutorzy wstrzymywali oferty, bo nie wiedzieli, po jakiej cenie sprzedawać wyroby stalowe.
Hucznie ogłoszony program Kremla zastąpienia zagranicznych samolotów pasażerskich własną produkcją okazał się wydmuszką. Od początku agresji Putina na Ukrainę rosyjski przemysł lotniczy był w stanie wyprodukować 7 samolotów ze 108, które obiecał narodowi Putin.
Strajkują robotnicy jednej z największych państwowych placów budowy w Rosji – autostrady z Moskwy do Jekaterinburga na Uralu. Od kilku miesięcy nie dostają pensji, bo nie płaci im rosyjski odpowiednik GDDKiA. Budowa nowej autostrady jest osobiście nadzorowana przez Putina.
W nowym rozkładzie jazdy 2024/2025 wchodzącym w życie w sobotę 15 grudnia kolej zapowiada rekordowe czasy przejazdów, więcej połączeń, wygodniejsze pociągi. Kilka miast straci jednak dostęp do pendolino.
Polityka Banku Rosji dobija rosyjski transport drogowy. Większość rosyjskich firm zajmujących się przewozami towarowymi zakończy rok 2024 stratami, a około 30 proc. z nich grozi bankructwo. Jedynym ratunkiem jest szara strefa.
Bank wspiera rozwój pasji, dlatego miał już w swojej ofercie konto gamingowe, atrakcyjne wizerunki kart płatniczych oraz skórek w aplikacji nawiązujących do gier. Teraz, chcąc dotrzeć do młodych, stworzył w ramach trybu kreatywnego swoją mapę symulacyjną w Fortnite, łącząc innowacyjną rozgrywkę z edukacją finansową i udostępniając graczom możliwość stworzenia w wirtualnym świecie własnego banku.
Budowa drogi ekspresowej S16 na odcinku Olsztyn-Biskupiec to pierwszy projekt GDDKiA w Polsce dla którego wdrożono zaktualizowane dokumenty kontraktowe w sprawie przepisów techniczno-budowlanych. Co to oznacza? Na jakim etapie jest ta inwestycja?
Rząd planuje wprowadzić moratorium na pobieranie opłat planistycznych na dwa lata. Dochody gminy spadną.
Rekordowe sumy zainwestuje także w porty morskie i lotniska. Zapewnia, że są pieniądze na budowę CPK.
Z przyjemnością oddaję w Państwa ręce najnowsze wydanie dodatku „Administracja”. Sporo miejsca poświęcamy w nim kwestiom opodatkowania działalności samorządu terytorialnego oraz spółek komunalnych VAT.
We Wrocławiu rozpoczyna się szkolenie z zarządzania kryzysowego, które poprowadzą Wojska Obrony Terytorialnej we współpracy z ekspertami Akademii Sztuki Wojennej. Armia pokazuje system informatyczny Jaśmin, który dotychczas służył siłom zbrojnym.
Na Morzu Bałtyckim mamy do czynienia z aktami terrorystycznymi. Trwa wojna hybrydowa – mówi wiceadmirał Krzysztof Jaworski, dowódca Centrum Operacji Morskich.
Skutki zmian klimatu odczuwają przede wszystkim mieszkańcy większych miast. Samorządy nie mogą udawać, że problemu nie ma. Czas, żeby zaczęły działać.
Każde miasto musi zdefiniować swoje uwarunkowania i ze względu na swoją specyfikę określić działania niezbędne do wdrażania – o nowych obowiązkach miast w zakresie ochrony środowiska mówi dr hab. Maciej J. Nowak, prof. Zachodniopomorskiego Uniwersytetu Technologicznego w Szczecinie.
Zdarza się, że jednostki kultury nabywają usługę artystyczną od zagranicznych artystów, a oprócz wynagrodzenia podstawowego zapewniają im świadczenia dodatkowe, np. transport czy zakwaterowanie. Czy płatnik zapewniając takie świadczenia powinien badać swoje obowiązki w zakresie podatku u źródła?
Masz aktywną subskrypcję?
Zaloguj się lub wypróbuj za darmo
wydanie testowe.
nie masz konta w serwisie? Dołącz do nas