Końcówka 2022 roku przyniosła wysyp nowych odcinków szybkich dróg. Przed świętami do ruchu włączony został fragment drogi ekspresowej S17 Warszawa Wschód–Lubelska, zlikwidowano przewężenia na autostradzie A1 pomiędzy Częstochową a Tuszynem, otwarta została Trasa Kaszubska na Pomorzu. Ukończono zasadnicze roboty na budowie drogi ekspresowej S5 ze Świecia do Bydgoszczy. Z kolei na trasie S61 udostępniony został 24-kilometrowy odcinek Suwałki–Budzisko.
Na 2022 rok Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) zaplanowała włączenie do ruchu 345 km dróg ekspresowych i autostrad. To mniej niż przed rokiem, gdy oddano 425 km. Wybuch wojny w Ukrainie dramatycznie podniósł koszty inwestycji rozpoczętych w latach 2019–2021. Na rynku praktycznie z dnia na dzień zaczęło brakować stali, bo jedną piątą sprowadzano do tej pory z Ukrainy, Rosji i Białorusi. Dystrybutorzy wstrzymywali oferty, bo nie wiedzieli, po jakiej cenie sprzedawać wyroby stalowe.
Czytaj więcej
Rada Ministrów zwiększyła fundusz na budowę dróg krajowych do 290 mld zł. Powiększony fundusz wys...
Walka z cenami
Firmy budowlane walczyły z wzrostem cen od miesięcy. Według Polskiego Związku Pracodawców Budownictwa, już w ubiegłym roku stal drożała o 50–150 proc., paliwa o 30–40 proc., asfalt o ponad 50 proc. Drożejące surowce energetyczne dodatkowo zwiększyły koszty produkcji materiałów i podniosły koszty eksploatacji sprzętu.
Skutki podwyżek ograniczyła majowa decyzja rządu o zwiększeniu limitu finansowego programu budowy dróg krajowych o 2,6 mld zł i programu budowy 100 obwodnic o 115 mln zł. Objęła też podniesienie do 10 proc. limitu waloryzacji dla kontraktów, dla których dotąd był on na poziomie o połowę niższym.