Gigantyczne zamówienie United Airlines

Amerykański przewoźnik United Airlines zamówił 200 samolotów Boeinga o wartości 43 mld dolarów w cenach katalogowych.

Publikacja: 15.12.2022 08:56

Gigantyczne zamówienie United Airlines

Foto: Bloobmerg

Zamówienie dotyczy 100 maszyn MAX i 100 dreamlinerów. Linia wyjaśniła, że co do tych pierwszych, to postanowiła wykorzystać opcję kupna 44 B737 MAX z dostawą w latach 2024-26 i dodała 56 maszyn z dostawą w 2027-28. Łącznie ma zamówione 443 MAX-y. Kupno z kolei 100 B787 Dreamliner wiąże się z oczekiwaniem stałego wzrostu popytu na przewozy dalekiego zasięgu i z koniecznością wymiany starszych samolotów B767 i B777.

Czytaj więcej

Brak pilotów po pandemii. Możliwe śledztwo w USA

Tak duże zamówienie wywołało jednak zaniepokojenie o bilans finansowy przewoźnika, bo będzie musiał wydać w najbliższych 2 latach 20 mld dolarów. Analitycy w banku inwestycyjnym Jefferies szacują, że United dojdzie do wydatku 50 mld dolarów do 2032 r. na 700 nowych samolotów. „Nie ma wątpliwości, że musiało dojść do tego zamówienia, ale tak duże zaangażowanie oznacza duże nasilenie się kłopotów” — napisali w nocie cytowanej przez Reutera.

Przewoźnik z Chicago zapewnił giełdę, że jest zdecydowany osiągnąć solidny bilans i wykonać plan zmniejszenia długu. Poinformował też, że znowu odroczy przynajmniej do 2030 r. zapowiedziany zakup 45 samolotów A350 Airbusa. W branży mówi się, że rozszerzona wersja zamówienia z 2009 r. wisi w próżni po kilku odroczonych terminach i może do niej nie dojść wcale.

Prezes Scott Kirby wyjaśnił, że kluczowym czynnikiem o wyborze producenta jest zamówienie na dreamlinery. — Gdy chcemy zatrudniać po 2500 pilotów rocznie i zwiększać linię, to wprowadzenie nowego rodzaju samolotu powoduje duże zwolnienie — dodał. United przyjął w tym roku do pracy 15 tys. ludzi, w tym 2400 pilotów, w 2023 r chce przyjąć 15 tys., w tym 2500 pilotów. Dostawy B787 nastąpią w latach 2024-32, linia nie wybrała jeszcze żadnej z trzech wersji. Kupno tych maszyn jest dużym sukcesem Boeinga, bo musiał zawiesić ich dostawy w maju 2021 z powodu problemów technicznych. Wznowił wydawanie ich w sierpniu.

Boeing dostarczył w listopadzie 48 samolotów (po 35 w październiku), w tym 32 B737 MAX, a po 11 miesiącach 411 sztuk, w tym 333 MAX-y i 21 B787. Klienci zamówili w listopadzie 21 sztuk (18 MAX-ów i trzy B767), od początku roku liczba zamówień netto wzrosła do 571 z 550.

Szef działu samolotów cywilnych BCA, Stan Deal zapowiedział, że Boeing będzie nadal nalegać na Kongres, by przesunął z 27 grudnia termin certyfikacji MAX 7 i MAX 10, nawet gdy minie ten termin.

Jeśli Kongres tego nie zrobi, to wszystkie nowe samoloty zatwierdzane przez urząd lotnictwa FAA będą musiały mieć w kokpicie nowe systemy alarmowe, co oznacza duże dodatkowe koszty i znaczne opóźnienie ich wejścia na rynek. Wymóg posiadania nowych systemów alarmowych nie dotyczy maszyn już użytkowanych, zatwierdzonych przez FAA. Kongres nakazał instalowanie nowych systemów po 2 tragicznych katastrofach MAX-ów. Boeing podał w październiku, że spodziewa się certyfikacji „siódemki” w tym roku albo w 2023 r., Stan Deal uważa, że „dziesiątka” zostanie zatwierdzona w końcu 2023 albo na początku 2024 r.

Przewodnicząca senackiej komisji handlu, Maria Cantwell rozpowszechniła w październiku wstępną propozycję, którą przedłuża terminy certyfikacji obu modeli Boeinga i wymaga późniejszego zainstalowania w nich usprawnień w zakresie bezpieczeństwa. — Koncern w pełni popiera tę propozycję — oświadczył Stan Deal.

Zamówienie dotyczy 100 maszyn MAX i 100 dreamlinerów. Linia wyjaśniła, że co do tych pierwszych, to postanowiła wykorzystać opcję kupna 44 B737 MAX z dostawą w latach 2024-26 i dodała 56 maszyn z dostawą w 2027-28. Łącznie ma zamówione 443 MAX-y. Kupno z kolei 100 B787 Dreamliner wiąże się z oczekiwaniem stałego wzrostu popytu na przewozy dalekiego zasięgu i z koniecznością wymiany starszych samolotów B767 i B777.

Tak duże zamówienie wywołało jednak zaniepokojenie o bilans finansowy przewoźnika, bo będzie musiał wydać w najbliższych 2 latach 20 mld dolarów. Analitycy w banku inwestycyjnym Jefferies szacują, że United dojdzie do wydatku 50 mld dolarów do 2032 r. na 700 nowych samolotów. „Nie ma wątpliwości, że musiało dojść do tego zamówienia, ale tak duże zaangażowanie oznacza duże nasilenie się kłopotów” — napisali w nocie cytowanej przez Reutera.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Magdalena Jaworska-Maćkowiak, prezes PAŻP: Gotowi na lata, a nie tylko na lato
Transport
Chiny potajemnie remontują rosyjski statek przewożący broń z Korei Północnej
Transport
Cywilna produkcja ciągnie Boeinga w dół
Transport
PKP Cargo ma nowy tymczasowy zarząd
Transport
Prezes PKP Cargo stracił stanowisko. Jest decyzja rady nadzorczej