Na razie jednak nie można z tym nic zrobić, bo Rosja jest we władzach organizacji.

Rosja jest członkiem Rady ICAO, ale KE uznała, że „aktywnie działa wbrew” zasadom ustanowionym w celu zapewnienia bezpieczeństwa transportu lotniczego. „Takie działania zagrażają ogólnej wiarygodności ICAO’’— dodaje. Chodzi przede wszystkim o nieprawidłowe serwisowanie floty, której większość została bezprawnie przejęta od zachodnich leasingodawców przez rosyjskich przewoźników. Do boeingów i airbusów Rosjanie nie mają części zamiennych. Wprawdzie rząd rosyjski w ramach importu równoległego zgodził się na wwożenie do kraju lotniczych komponentów, ale legalni producenci nie zgadzają się na sprzedaż, a czarnego rynku na nie nie ma. To wszystko powoduje, że latanie po Rosji, ale i wykonywanie rejsów zagranicznych przez rosyjskich przewoźników jest niebezpieczne.

Tymczasem dwie linie z Grupy Aerofłotu — sam Aerofłot i Rossija – zapowiedziały na jesień rozwiniętą siatkę rejsów do światowych kurortów, w tym do Tajlandii, na Seszele i Malediwy.

Czytaj więcej

Włosi skonfiskowali ogromny majątek "architekta Putina”

ICAO ma przedstawić kwestię zachowania Rosji na 41. Zgromadzeniu, które ma rozpocząć się pod koniec września.

Rada ICAO, decyzją większości na posiedzeniu w czerwcu 2022, podkreśliła obawy dotyczące zdatności do lotu eksploatowanych przez Rosję statków powietrznych będących w leasingu, które zostały podwójnie zarejestrowane, a także ważności wydanych im licencji radiostacji i świadectw zdatności do lotu.

Władze ICAO wskazały również, że wszyscy członkowie tej organizacji zobowiązali się do przestrzegania celów Konwencji Chicagowskiej.

W związku z tym Rada ICAO wezwała Rosję do „natychmiastowego zaprzestania naruszania” Konwencji Chicagowskiej w celu zachowania bezpieczeństwa lotnictwa cywilnego i „pilnego usunięcia naruszeń”.

Komisja Europejska z zadowoleniem przyjęła stanowisko ICAO i twierdzi, że „celowe” naruszenie wymogów bezpieczeństwa jest po prostu próbą „obejścia” sankcji nałożonych przez Unię Europejską w związku z konfliktem na Ukrainie.

Czytaj więcej

Moskwa reaktywuje radzieckie Pewexy. Walutowe sklepy dla wybranych

— Dla wszystkich krajów niezwykle ważna jest obrona międzynarodowego systemu lotnictwa, bo tylko w ten sposób możemy zapewnić bezpieczeństwo pasażerów i załogi. Tymczasem Rosja nadal lekceważy podstawowe zasady lotnictwa międzynarodowego i nakazuje swoim liniom lotniczym działanie wbrew tym zasadom — uważa unijna komisarz ds. transportu Adina Valean.

Wiceprzewodniczący KE Josep Borrell ze swojej strony dodał, że „rażące lekceważenie” przez Rosję zasad międzynarodowych naraża życie ludzi – w tym obywateli Rosji – na ryzyko. Rosjanie mają więc około miesiąca na dostosowanie do reguł obowiązujących na międzynarodowym rynku lotniczym. Jeśli tego nie zrobią (a specjalnie nie mają jak) grozi im usunięcie z ICAO. Ponowne przyjęcie będzie trudnym procesem.