Reklama

Sankcje lotnicze bolą. Rosjanie wracają do Jakowlewów

Rosyjska linia lotnicza Utair przyznała, że z powodu zachodnich sankcji znacznie ograniczyła operowanie. W sytuacji, kiedy nie może latać samolotami wypożyczonymi i przejętymi od zachodnich firm leasingowych, zwraca się ku maszynom rosyjskiej produkcji.

Publikacja: 01.05.2022 13:14

Sankcje lotnicze bolą. Rosjanie wracają do Jakowlewów

Foto: Adobestock

Przed wojną w Ukrainie Utair była dużą linią lotniczą. W swojej flocie miała wylącznie samoloty zachodnie — Boeingi 737, w tym także MAXy, Airbusy 321 oraz Canadairy. Łącznie 191 maszyn zarejestrowanych na Bermudach i przerejestrowanych przez rosyjskie władze lotnicze. Z tego 9 samolotów zostało odzyskanych przez leasingodawców, a 53 nadal latają na trasach krajowych, resztę trzeba było odstawić, bo brak jest części zamiennych.

W tej sytuacji Utair zdecydował się na powrót do Jak-40 i Jak-42, którymi latały na początku lat 90., zanim przestawiły się na zachodnie maszyny. Przewoźnik próbował wprowadzić do floty Suchoje SSJ-100, ale te maszyny nie są dostępne ze względu na brak importowanych komponentów — poinformował rosyjski kanał informacyjny Baza, który zazwyczaj ma doskonałe informacje ze źródeł rządowych. Za Bazą tę wiadomość podał „Kommiersant”. Wynika z niej, że Utair już podpisał dwie umowy z leasingodawcami na wypożyczenie Jaków-42, a planach jest jeszcze pozyskanie 20 maszyn tego typu. Przy tym przewoźnik jest szczególnie zainteresowany JAKami- 42D, ponieważ są to maszyny dalekiego zasięgu. Na razie wiadomo, że część z nich będzie starego typu, nawet tych samych, którymi Utair latał trzydzieści lat temu, tyle że unowocześnionych. A to musi potrwać.

Tylko 19 zł miesięcznie przez cały rok.

Bądź na bieżąco. Czytaj sprawdzone treści od Rzeczpospolitej. Polityka, wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia i psychologia.

Treści, którym możesz zaufać.

Reklama
Transport
Boeing wylądował w morzu. Lotniczy wypadek w Hongkongu
Materiał Promocyjny
W poszukiwaniu nowego pokolenia prezesów: dlaczego warto dbać o MŚP
Transport
Adam Sanocki: Lotniska, to nie tylko pasażerowie i samoloty. To wielki wkład w gospodarkę
Transport
Jak Putin doleci do Budapesztu? Viktor Orbán mówi, że wszystko załatwi
Transport
Wreszcie dobre wiadomości z Boeinga. Samolotów B737 MAX będzie coraz więcej
Materiał Promocyjny
Stacje ładowania dla ciężarówek pilnie potrzebne
Transport
Kreml chce, by Musk zbudował tunel z Alaski do Syberii. Trump: Ciekawy pomysł
Materiał Promocyjny
Bank Pekao uczy cyberodporności
Reklama
Reklama