Będzie więcej pieniędzy na remonty dróg. Gdzie przygotować się na utrudnienia

Do 400 mln zł wzrosną w 2022 r. wydatki na remonty dróg krajowych. To ok. 111 mln zł więcej niż w roku ubiegłym.

Publikacja: 22.03.2022 21:00

Będzie więcej pieniędzy na remonty dróg. Gdzie przygotować się na utrudnienia

Foto: Adobe Stock

Będzie więcej pieniędzy na remonty dróg. W 2022 r. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) zwiększa nakłady na ten cel do około 400 mln zł. Już teraz rozdysponowano 238 mln zł – pozwolą sfinansować 48 przedsięwzięć, z których 46 obejmujących łącznie 169 kilometrów dróg (w rozbiciu na dwie jezdnie) zostanie zrealizowanych jeszcze w tym roku.

Do tego dochodzi kontynuacja 11 inwestycji rozpoczętych w roku ubiegłym. Ponieważ prace obejmą odcinki o dużym natężeniu ruchu, kierowcy muszą przygotować się na spore utrudnienia.

Korki na A2 i A4

Dwa najważniejsze przedsięwzięcia to remonty prawie 40 km obu jezdni autostrady A2 na odcinku Emilia–Stryków w województwie łódzkim oraz 33 km autostrady A4 pomiędzy Górą św. Anny i granicą województw śląskiego i opolskiego. Na realizację tego pierwszego GDDKiA podpisała w pierwszej połowie sierpnia 2021 r. wartą 51 mln zł umowę z firmą Strabag. Pierwszy etap prac objął odcinek od węzła Emilia do węzła Zgierz. Natomiast do końca bieżącego roku realizowany będzie drugi etap – odcinek od węzła Zgierz do Strykowa. Wymieniana i wzmacniana jest konstrukcja jezdni: na południowej (w kierunku Warszawy) zaplanowano nową warstwę ścieralną i wiążąca, przy czym dokładana jest jeszcze siatka wzmacniająca. Na jezdni północnej (w kierunku Poznania) do wymiany przeznaczono warstwę ścieralną.

Problemów przysporzy zmotoryzowanym także jazda na remontowanym odcinku autostrady A4, gdzie kontynuowane będą roboty drogowe rozpoczęte w ubiegłoroczne wakacje. Będą mocno spowalniać ruch aż do zimy. Inwestycja obejmuje jezdnię północną i południową na odcinku od Góry św. Anny aż do granicy województw opolskiego i śląskiego. Konieczna okazała się wymiana warstwy wiążącej i ścieralnej nawierzchni, a w niektórych miejscach również podbudowy. Do remontu zakwalifikowano także dwa węzły: Kędzierzyn-Koźle oraz Strzelce Opolskie.

Czytaj więcej

Po przerwie ruszają budowy szybkich dróg. Do grudnia przybędzie 345 km

Prace obejmą też ruchliwe drogi ekspresowe. Remontowany będzie m.in. niemal 12-kilometrowy odcinek drogi S86 łączącej Katowice z Sosnowcem. To jedna z najbardziej ruchliwych tras nie tylko w województwie śląskim, ale w całej Polsce: według Generalnego Pomiaru Ruchu 2020/2021 przejeżdża tamtędy (średnio) prawie 113 tys. pojazdów na dobę, więcej niż przecinającą Katowice autostradą A4. Do remontu zaplanowano ponadto m.in. czterokilometrowy fragment mazowieckiego przebiegu drogi ekspresowej S8 Radzymin–Wola Rasztowska, ponad 17 km drogi ekspresowej S52 obejmującej Cieszyn i odcinek Grodziec– Pogórze–Międzyświeć, a także prawie 8 km ekspresówki S7 w miejscowości Lubień wraz z odcinkiem Stróża–Pcim. Wśród najważniejszych remontów na drogach krajowych znalazły się m.in. odcinki DK26 w Wielkopolsce (obejście Stawiszyna) czy DK35 na Dolnym Śląsku.

Skala tegorocznych remontów będzie znacznie większa niż w 2021 r., w którym nakłady wyniosły 289 mln zł. Większe pieniądze okazują się konieczne, bo stan techniczny dróg, zamiast poprawiać, pogorszył się.

Krytyczne 14 procent

Z ubiegłorocznego (najnowszy jest właśnie przygotowywany) raportu GDDKiA oceniającego ogólny stan jezdni na drogach krajowych na koniec 2020 r. wynika, że ponad jedna trzecia miała nawierzchnię w stanie niezadowalającym. Z tego znaczący odsetek, bo 13,9 proc., był w stanie złym lub krytycznym. Dobrą jakość potwierdzono na 59,6 proc. długości dróg (13,2 tys. km w rozwinięciu na jedną jezdnię), ale na koniec 2019 r. było lepiej – wtedy pozytywną ocenę miało 61,7 proc. W rezultacie odcinki w kiepskim stanie wydłużyły się o ponad 450 km.

GDDKiA podkreśla, że nie tylko remonty poprawiają stan techniczny dróg. – Poprawa jakości jest realizowana również przez przebudowy i rozbudowy oraz budowę nowych odcinków – mówi Szymon Piechowiak, rzecznik GDDKiA. Zwłaszcza że wydatki na budowę nowych tras będą w tym roku najwyższe od dziesięciu lat i według prognoz sięgną 16,3 mld zł. Niewiele mniejsze nakłady przeznaczone były na nowe inwestycje w ramach Programu Budowy Dróg Krajowych i programu budowy 100 obwodnic w latach 2020–2021 – odpowiednio 15,4 mld zł oraz 15,1 mld zł.

Dokończą autostradę

Obecnie w realizacji (w projektowaniu lub w budowie) znajduje się 112 inwestycji o łącznej długości 1414 km. Pod względem długości nowych szybkich tras włączanych do ruchu 2022 r. będzie jednak znacznie słabszy od ubiegłego, w którym oddano 425 km.

W tym roku będzie to tylko 345 km, w tym 46 km autostrad, 253 km dróg ekspresowych i 46 km obwodnic. Gotowy będzie m.in. ostatni brakujący odcinek autostrady A1 pomiędzy Piotrkowem Trybunalskim a Kamieńskiem, dwa kolejne odcinki drogi ekspresowej S7 z Warszawy w stronę Gdańska: Napierki–Mława i Pieńki–Płońsk, a w kierunku południowym: Warszawa Lotnisko–Lesznowola i Lesznowola–Tarczyn Północ. Na małopolskim odcinku tej ekspresówki dokończony powinien być tunel na zakopiance, a trasa S19 wydłuży się o 28 km na odcinkach Niedrzwica Duża–Kraśnik i Zdziary–Rudnik nad Sanem.

Będzie więcej pieniędzy na remonty dróg. W 2022 r. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) zwiększa nakłady na ten cel do około 400 mln zł. Już teraz rozdysponowano 238 mln zł – pozwolą sfinansować 48 przedsięwzięć, z których 46 obejmujących łącznie 169 kilometrów dróg (w rozbiciu na dwie jezdnie) zostanie zrealizowanych jeszcze w tym roku.

Do tego dochodzi kontynuacja 11 inwestycji rozpoczętych w roku ubiegłym. Ponieważ prace obejmą odcinki o dużym natężeniu ruchu, kierowcy muszą przygotować się na spore utrudnienia.

Pozostało 90% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Niemiecki superpociąg lepszy od francuskiego TGV
Transport
Kubańska linia lotnicza bez paliwa. Zmuszona do zawieszenia działalności
Transport
Lotniczy dress code. Jak się ubrać na podróż samolotem
Transport
Gorszy kwartał Lufthansy (strajki) i Air France-KLM
Transport
Rosyjscy hakerzy znów w akcji. Finnair wstrzymuje loty
Materiał Promocyjny
Dzięki akcesji PKB Polski się podwoił