To rezultat podpisanego przez miasto kontraktu z firmą Mobilis. Będzie ona obsługiwać miejską komunikację przez siedem i pół roku. Pojazdy – 50 przegubowców i tyle samo autobusów 10-metrowych, normę ekologiczną Euro 6 i mają system monitoringu składający się z kilku kamer. Pojazdy są również przystosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych oraz rodziców z wózkami dziecięcymi. Zastosowano w nich klimatyzację, system dynamicznej informacji pasażerskiej oraz rozwiązania ułatwiające lokalizację pojazdów i sprawne zarządzanie flotą. Autobusy będą korzystać ze zmodernizowanej i rozbudowanej zajezdni w Ursusie. Wyposażono ją w stanowiska diagnostyczne, stację paliwową, oraz myjnie z zamkniętym obiegiem wody.

Kontrakt Warszawy z Mobilisem to jedna z większych transakcji na polskim rynku autobusowym. Warszawa już w całym ub. roku wprowadziła do ruchu 177 nowych autobusów. Jednak po bardzo dobrym roku 2015, obecny rok prawdopodobnie okaże się dla polskiego rynku słabszy. Dopiero jesienią samorządy będą gotowe do uruchomienia przetargów na zakupy autobusów miejskich, finansowanych z funduszy unijnych perspektywy 2014-2020. W rezultacie dostawy zaczną się dopiero w roku przyszłym. Na dłuższy okres finalizowania kontraktów dodatkowo wpłynie fakt, że duża część zamawianych pojazdów będzie miała napędy alternatywne, których produkcja trwa dłużej. Ale to będzie zmianą korzystną: miejski transport publiczny stanie się bardziej ekologiczny.

 Ekologiczne autobusy to zresztą jedna z polskich specjalności. Wrocławska fabryka Volvo Buses produkuje zarówno hybrydy, jak i autobusy elektryczne. Wyprodukowane we Wrocławiu pojazdy obsługują m.in. otwartą w 2015 roku trasę 55 w Goeteborgu – pierwszą obsługiwana przez elektryczne autobusy, testującą rozwiązania transportu publicznego przyszłości.

Także Solaris ma duże osiągnięcia w produkcji autobusów bezemisyjnych. W grudniu ub. roku producent zaprezentował w Paryżu najnowszy elektryczny autobus - model Urbino 12 Electric. Był on testowany w ruchu liniowym na paryskich ulicach w ramach planów Régie Autonome des Transports Parisiens (RATP). Bezemisyjne autobusy elektryczne Solarisa wożą już pasażerów w Niemczech (m.in. w Brunszwiku, Berlinie, Hamburgu, Dreźnie i Dusseldorfie), oraz Szwecji (Vasteras).