Skandynawskie linie SAS tracą prezesa

Nie później, niż 1 lipca prezes skandynawskich linii SAS, Rickard Gustafson przestanie być prezesem przewoźnika. Przechodzi na stanowisko szefa do producenta łożysk, SKF AB.

Aktualizacja: 12.01.2021 15:27 Publikacja: 12.01.2021 15:25

Skandynawskie linie SAS tracą prezesa

Foto: Bloomberg

Gustafson był szefem SASu, którego udziałowcami są rządy Szwecji , Norwegii i Danii od 10 lat. Znany jest z twardej ręki, doskonale radził sobie z restrukturyzacją linii znanej z silnch związków zawodowych. Jego odejście jest wielkim zaskoczeniem, bo jego pozycja w firmie nie była zagrożona i zostawia SAS w bardzo trudnym momencie, a znalezienie kogoś na jego miejsce w czasach tak głębokiego kryzysu będzie wielkim wyzwaniem. Tym bardziej, że ten rok dla transportu lotniczego w Europie będzie nadal bardzo trudny, bo nie ma co liczyć na szybkie poluzowanie warunków podróżowania po świecie. „Odejście Gustafsona z SAS zostawia próżnię w krytycznym momencie dla tej linii. A wyprowadzenie SAS z kryzysu, to niebotyczne wyzwanie” czytamy w analizie Sydbanku.

W kwietniu 2020 Gustafson wprowadził w SAS ostre cięcie kosztów. Na początku miesiąca wysłał na bezpłatne urlopy 11 tys. pracowników, bo linia wykonywała jedynie rejsy reptariacyjne. Potem , jak reszta prezesów europejskich zabrał się cięcie etatów. W efekcie pracę straciło tam 5 tys. osób: 1,9 tys. w Szwecji, 1,7 tys. w Danii i 1,3 tys. w Norwegii. — Razem z akcjonariuszami zastanawialiśmy się co zrobić, aby zatrzymać jak najwięcej pracowników – tłumaczył wtedy prezes SASa.

Zaskoczenie decyzją Gustafsona jest tym większe, że jeszcze w listopadzie 2020 mówił, że planuje pozostać w SAS, a w każdym razie w transporcie lotniczym jeszcze kilka lat. 25 listopada podczas internetowego WZA Międzynarodowego Zrzeszenia Przewoźników Powietrznych (IATA) został wybrany na rok na stanowisko prezesa tej organizacji. Jego kadencja miała rozpocząć się w połowie 2022 roku.

Teraz przewodniczący rady nadzorczej SAS Carsten Dilling nie ukrywa, że jest zmartwiony i rozczarowany, zwłaszcza,że Gustafsonowi udało się doprowadzić do w miarę ustabilizowanej sytuacji. „Rada nadzorcza natychmiast rozpoczęła poszukiwania następcy Gustafsona ”– czytamy w oświadczeniu rady.

SAS powstał w roku 1946. Doszło wtedy do połączenia trzech skandynawskich przewoźników Danii, Szwecji oraz Norwegii. W tej chwili największymi akcjonariuszami są rządy Danii i Szwecji, które mają łącznie 44 proc. akcji. Największym udziałowcem prywatnym jest szwedzka rodzina Wallenbergów.

Tak jak i pozostałe linie lotnicze w Europie SAS był zmuszony do skorzystania z pomocy publicznej oraz uziemienia samolotów. W roku finansowym, który zakończył się w październiku 2020 linia poinformowała o stratach w wysokości 1, 12 mld dolarów i zastrzegła się, że nie jest w stanie podać prognozy wyników finansowych na ten rok.

SAS otrzymał od swoich udziałowców potężne wsparcie finansowe. W kwietniu 2020 było to 137 mln euro od rządu Szwecji, w sierpniu 1 mld euro od Szwecji i Danii i ostatnio 150 mln euro od Norwegów.

Ale i w SKF Gustafson wcale nie będzie miał łatwo. Oczekuje się od niego, że przyspieszy transformację firmy i bardziej ukierunkuje ją na innowacje.

Gustafson był szefem SASu, którego udziałowcami są rządy Szwecji , Norwegii i Danii od 10 lat. Znany jest z twardej ręki, doskonale radził sobie z restrukturyzacją linii znanej z silnch związków zawodowych. Jego odejście jest wielkim zaskoczeniem, bo jego pozycja w firmie nie była zagrożona i zostawia SAS w bardzo trudnym momencie, a znalezienie kogoś na jego miejsce w czasach tak głębokiego kryzysu będzie wielkim wyzwaniem. Tym bardziej, że ten rok dla transportu lotniczego w Europie będzie nadal bardzo trudny, bo nie ma co liczyć na szybkie poluzowanie warunków podróżowania po świecie. „Odejście Gustafsona z SAS zostawia próżnię w krytycznym momencie dla tej linii. A wyprowadzenie SAS z kryzysu, to niebotyczne wyzwanie” czytamy w analizie Sydbanku.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Niemiecki superpociąg lepszy od francuskiego TGV
Transport
Kubańska linia lotnicza bez paliwa. Zmuszona do zawieszenia działalności
Transport
Lotniczy dress code. Jak się ubrać na podróż samolotem
Transport
Gorszy kwartał Lufthansy (strajki) i Air France-KLM
Transport
Rosyjscy hakerzy znów w akcji. Finnair wstrzymuje loty
Materiał Promocyjny
Dzięki akcesji PKB Polski się podwoił