Reklama

GDDKiA wznawia przetargi na budowę nowych odcinków autostrad i dróg ekspresowych

GDDKiA wznawia wcześniejsze projekty, ale na nowe nie widzi na razie szans.

Aktualizacja: 16.09.2016 09:31 Publikacja: 15.09.2016 20:00

GDDKiA wznawia przetargi na budowę nowych odcinków autostrad i dróg ekspresowych

Foto: Fotorzepa, Maciej Kaczanowski

W branży budownictwa drogowego powiało optymizmem. Po długim okresie zastoju Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) zaczęła otwierać zamrażarkę z przetargami. Tylko w tym tygodniu uruchomiła sześć postępowań. Kolejne spodziewane są w przyszłym tygodniu. Wszystkie dotyczą inwestycji, dla których już wcześniej przeprowadzono tzw. prekwalifikacje, mające wyłonić grupę potencjalnych wykonawców spełniających wymogi GDDKiA. Teraz firmy będą przedstawiać propozycje z ceną, terminem zakończenia inwestycji oraz długością gwarancji.

Do wzięcia 4 mld zł

We wtorek 13 września do składania ofert zaproszono 19 firm, które będą konkurować o kontrakt na budowę odcinka drogi ekspresowej S10 będącej obwodnicą miejscowości Kobylanka, Morzyczyn i Zieleniewo. Inwestycja, która umożliwi szybki przejazd od granicy Szczecina do początku obwodnicy Stargardu, powinna być zakończona w 2020 roku. W środę 14 września rozpoczęto drugi etap postępowania na rozbudowę autostradowego węzła Szczecin Kijewo i przebudowę autostrady A6 na odcinku Szczecin Dąbie – Rzęśnica. Pierwsze z tych przedsięwzięć ma być gotowe w roku 2019, drugie – w rok później. O umowę stara się odpowiednio 18 oraz 16 firm.

W środę ruszył także drugi etap przetargu na rozbudowę drogi ekspresowej S1 w województwie śląskim. Wyłoniona w nim firma ma wybudować drugą jezdnię ekspresówki na 10-kilometrowym odcinku od węzła Lotnisko przy Porcie Lotniczym w Pyrzowicach do położonej przy drodze krajowej nr 1 miejscowości Podwarpie. Część trasy powstała już wcześniej: jedna jezdnia S1 pomiędzy Podwarpiem a drogą wojewódzką nr 913 stanowiącą dojazd do lotniska została wybudowana jeszcze w latach 2005–2006. Z kolei w czwartek 15 września uruchomiono kolejny etap przetargu na budowę obwodnicy Nowego Miasta Lubawskiego. 17 firm i konsorcjów, które spełniły warunki postawione w pierwszym etapie, będą mieć na złożenie ofert 60 dni. Przewidywany termin podpisania umowy to kwiecień 2017 roku.

W przyszłym tygodniu również uruchomione zostaną finałowe etapy dużych przetargów. Trzy przetargi mają dotyczyć odcinka drogi ekspresowej S7 Warszawa – obwodnica Grójca, a kolejne dwa – warszawskiego fragmentu ekspresówki S17 pomiędzy węzłami Zakręt i Lubelska. W najbliższy poniedziałek zacznie się także zbieranie ofert na budowę wiaduktu w Legionowie. Z kolei w ostatnim tygodniu września GDDKiA ma wznowić dwa postępowania na budowę autostrady A2 pomiędzy węzłem Lubelska a obwodnicą Mińska Mazowieckiego.

Wznowienie postępowań na budowy warte przeszło 4 mld zł następuje po zapowiedziach przedstawicieli Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa, deklarujących jesienną ofensywę inwestycyjną. Za wielomiesięczny przestój w realizacji przetargów zarówno resort, jak i GDDKiA były wielokrotnie krytykowane przez branżę budowlaną. W postępowaniach przetargowych, których rozstrzygnięcie się przedłuża, znalazły się 63 odcinki dróg o łącznej długości 759 km.

Reklama
Reklama

Zadłużony fundusz

Wznowienie postępowań nie rozwiązuje jednak problemu z realizacją rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych 2014–2023 (PBDK). Co prawda spora część inwestycji już posunęła się do przodu. – W realizacji, czyli po podpisaniu umowy z wykonawcą, jest obecnie 1349 km nowych dróg – informuje Jan Krynicki, rzecznik GDDKiA. Z tego budowa trwa na 880 km (63 odcinki), a 449 km (30 odcinków) jest na etapie projektowania. Wielką niewiadomą pozostaje natomiast uruchomienie nowych przetargów na kolejne zaplanowane w PBDK trasy. Brakuje na nie pieniędzy, co było przyczyną dotychczasowego wyhamowania. W lipcu MIiB informowało, że Krajowy Fundusz Drogowy jest zadłużony na przeszło 40 mld zł, do których trzeba doliczyć ponad 20 mld zł odsetek. Tymczasem do zrealizowania całego programu drogowego potrzeba prawie 200 mld zł, podczas gdy poprzedni rząd, uchwalając program, przewidział wydanie 107 mld zł.

Branża drogowa liczy także, iż przed uruchomieniem nowych postępowań ostatecznie uda się wynegocjować zasady określające relacje pomiędzy GDDKiA jako inwestorem a wykonawcami. Chodzi m.in. o bardziej sprawiedliwy podział ryzyka związanego z realizacją inwestycji, opracowanie nowych wzorów umów, wytycznych dla prowadzenia postępowań czy doprecyzowanie dodatkowych – poza ceną – kryteriów wyboru ofert. Na razie trwają rozmowy.

Opinie

Barbara Dzieciuchowicz, prezes Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Drogownictwa

Uruchomienie nowych przetargów i kolejnych etapów postępowań rozpoczętych wcześniej to dobry sygnał. Dotychczasowy zastój sprawiał, że firmy były coraz bardziej zaniepokojone. Mamy nadzieję, że zapowiadane przyspieszenie nie doprowadzi do kumulacji zarówno samych procedur, jak i robót. Teraz ważne jest poprawienie relacji pomiędzy zamawiającym a firmami. Trwają w tej sprawie prace rady ekspertów. Rozmawiamy m.in. o zasadach, jakie obowiązywałyby przy nowych przetargach, w tym o podziale ryzyk. Ważne, że zaczynamy się wzajemnie rozumieć i powoli dogadywać.

Dariusz Blocher, prezes Budimexu

Trwają postępowania przetargowe na drogi, których budowa może kosztować 20 mld zł. Na razie nie jest więc dla mnie dużym zmartwieniem fakt, że dziś nie są jeszcze ogłaszane nowe przetargi, bo firmy budowlane będą miały co robić. Co innego w przyszłym roku: gdyby wtedy nie były uruchamiane postępowania na budowę kolejnych odcinków dróg, byłby to dla branży niepokojący sygnał. Problemem będą pieniądze, więc bez jednoznacznego stwierdzenie, czy rzeczywiście mamy środki na wybudowanie zapowiadanych w rządowym programie blisko 4 tys. km dróg, trudno będzie rozpoczynać kolejne procedury przetargowe.

Transport
Premier Donald Tusk: To już nie pilnowanie łąki. Co zrobiono w Porcie Polska?
Transport
Jak PPL będzie finansował CPK. Docelowo udziały wzrosną z 49 do 100 proc.
Transport
Premier Tusk ogłasza nową nazwę CPK. Teraz lotnisko w Baranowie to „Port Polska”
Transport
Brama lotnicza do Europy Środkowej niepotrzebna. Przeszkodziło CPK?
Transport
Linia metra M2 zostanie przedłużona. Trzy nowe stacje w Ursusie
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama