Dostawy MAX-ów będą mieć zasadnicze znaczenie dla poprawy sytuacji finansowej koncernu w tym roku po dużym spadku popytu na większe, bardziej zyskowne samoloty szerokokadłubowe. Koncern podał o przekazaniu 21 B737 MAX, jednego samolotu wojskowego P8 i czterech maszyn szerokokadłubowych, ale nie dreamlinerów, bo tych ostatnich nie dostarcza od trzech miesięcy z powodu problemów w produkcji. Rok temu w styczniu dostawy były mniejsze, wyniosły tylko 13 sztuk, dwa lata temu było ich 46, zaś w grudniu 2020 — 39.

Koncern ocenia obecnie, że ma ok. 400 MAX-ów czekających na odbiór przez klientów, w końcu listopada było ich ok. 450. Samoloty cargo zamówiła Atlas Air, wcześniej ogłosiła taki zamiar.

Styczniowe zamówienia netto, po rezygnacjach lub zamianie modeli, były jednak ujemne o dwie sztuki, bo klienci zrezygnowali z dwóch MAX-ów, z trzech B747-8 i z jednego B787-8 Dreamliner. Koncern wyjaśnił, że pewna firma samolotów dyspozycyjnych i czeska linia Smartwings zrezygnowały z kupna po jednym MAX-ie, rosyjska Volga-Dniepr nie chce już trzech B747-8 cargp, a Royal Jordanian anulowała zamówienie na jednego B787-8 Dreamliner.

SIA odracza zakupy za 3 mld dolarów

Singapore Airlines podała o odroczeniu zakupów samolotów Airbusa i Boeinga za 4 mld dolarów singapurskich (3,01 mld USD) po osiągnięciu z producentami, porozumień o późniejszych terminach odbioru. Przewoźnik zamienił zamówienie 14 B787-10 na dodatkowe 11 B777-9, aby pokryć swe potrzeby po roku finansowym kończącym się w marcu 2026. Decyzja o zmianie zamówienia na B777-9 jest pocieszeniem dla producenta, bo najnowsze B777X słabo sprzedają się, a z mniejszymi B787 ma problemy w produkcji.

- Porozumienia z Airbusem i Boeingiem są kluczowym elementem naszej strategii przetrwania zakłóceń wywołanych przez pandemię. Pozwolą nam odroczyć wydatki kapitału i zmienić zakres zwiększania naszych mocy przewozowych, dostosowując je do przewidywanej krzywej odradzania się międzynarodowych podróży lotniczych — wyjaśnił prezes SIA, Goh Choon Phong.

Linia poniosła w swoim III kwartale stratę netto 142 mln SID, bo liczba pasażerów stopniała o 97,6 proc., jedynie przewozy frachtu wypadły lepiej.

B777X dopiero w 2024 r.

Prezes Emirates Airlines, Tim Clark stwierdził, że jest małą szansa na rozpoczęcie dostaw B777X przed I kwartałem 2024. Boeing chce to zrobić pod koniec 2023 r., trzy lata później od pierwotnego planu. Przedstawicielka koncernu zapewniła Reutera, że nadal zakłada on początek dostaw pod koniec 2023 r.

Autopromocja
Nowy numer już w sprzedaży

Skąd się wzięły igrzyska rzymskie?

ZAMÓW

- B777X miał pojawić się w czerwcu 2020., teraz jest mało możliwe, by nastąpiło to przed I kwartałem 2024 — powiedział Clark na wirtualnej konferencji lotniczej firmy doradczej CAPA. Emirates zamówiła początkowo 150 sztuk, teraz jest to 126; pierwszy samolot miała dostać w czerwcu 2020.