Airbus ostrożny po trudnym roku

Gorsze wyniki w 2020 r., z powodu bezprecedensowego kryzysu w lotnictwie wywołanego przez pandemię skłoniły Airbusa do ostrożności: w bieżącym roku przewiduje dostawę tylu samolotów co w 2020 r. i zwiększenie zysku operacyjnego EBIT do 2 mld euro.

Aktualizacja: 18.02.2021 17:16 Publikacja: 18.02.2021 17:13

Airbus ostrożny po trudnym roku

Foto: Bloomberg

W ubiegłym roku Airbus poniósł stratę netto 1,133 mld euro (po -1,362 w 2019), stratę operacyjną 510 mln z powodu odpisów z wcześniejszych kwartałów na koszty restrukturyzacji i rezygnację z programu produkcji A380. Grupa zrezygnowała z wypłaty w dywidendy, drugi kolejny rok, aby zwiększyć odporność finansową poprzez ochronę zasobów gotówki. Wynik EBIT po konsolidacji i korekcie wyniósł 1,706 mld euro, w bieżącym roku powinien wzrosnąć do 2 mld.Obroty zmalały do 49,9 mld z 70,5 mld rok wcześniej.

Firma z Tuluzy otrzymała zamówienia netto na 268 samolotów cywilnych (768 w 2019 r.), Airbus Helicopters na 268 śmigłowców (310), w tym 31 NH90 dla Bundeswehry, dział Defence and Space na 38 myśliwców Eurofighter również dla Niemiec i na 11 H160. Łączna wartość zamówień zmalała do 33,3 mld euro z 81,2 mld, pełny portfel zamówień na 7184 maszyny ma wartość 373 mld (471 mld). Dostawy samolotów cywilnych zmalały o 34 proc. do 566 sztuk (863): 38 A220, 446 z rodziny A320, 19 A330, 59 A350 i 4 A380.

- Roczne wyniki pokazują odporność Airbusa na najtrudniejszy kryzys, jaki uderzył w przemysł lotniczy - oświadczył prezes Guillaume Faury, podziękował pracownikom za ich osiągnięcia w minionym roku, także klientom, dostawcom i partnerom za ich lojalność. - Nasza branża stoi w obliczu wielu niewiadomych w 2021 r., bo pandemia nadal wpływa na życie, gospodarkę i społeczeństwa - dodał - ale Airbus zamierza dostarczyć w tym roku taką samą liczbę samolotów co w 2020 r. Ostateczna wielkość będzie zależeć do popytu linii lotniczych - podkreślił.

Większość analityków przewidywała dostawy na poziomie 600 sztuk, co pozwoliłoby Airbusowi zmniejszyć zapas gotowych maszyn. Niektórzy oceniali, że świadomie ostrożna prognoza kłóci się z bardziej optymistycznymi planami produkcji. Zakładają pewną poprawę w ciągu roku, choć wolniejszą od początkowo przewidywanej. Wiąże się z tym ryzyko, że Airbusowi wzrośnie liczba gotowych maszyn, poza prawie setką zaparkowanych przed jego fabrykami - odnotował Reuter.

Faury bronił jednak decyzji mniejszych dostaw w porównaniu z liczbą planowanej produkcji, bo planiści w firmie muszą wybierać między pogarszaniem się sytuacji w najbliższym czasie a możliwością wzrostu popytu pod koniec roku dzięki akcji szczepień. Punktem zwrotnym korzystania ludzi z transportu lotniczego i odbieraniem przez przewoźników nowych maszyn jest sprawą czasu, kiedy to nastąpi, a nie czy dojdzie do tego - argumentował prezes.

Analityk z banku Jefferies, Sandy Morris napisał w nocie: „Ostrożnie spodziewamy się tempa odbudowywania przez sektor lotniczy swych bilansów do chwili, kiedy popyt na samoloty znacznie zwiększy się”.

W ubiegłym roku Airbus poniósł stratę netto 1,133 mld euro (po -1,362 w 2019), stratę operacyjną 510 mln z powodu odpisów z wcześniejszych kwartałów na koszty restrukturyzacji i rezygnację z programu produkcji A380. Grupa zrezygnowała z wypłaty w dywidendy, drugi kolejny rok, aby zwiększyć odporność finansową poprzez ochronę zasobów gotówki. Wynik EBIT po konsolidacji i korekcie wyniósł 1,706 mld euro, w bieżącym roku powinien wzrosnąć do 2 mld.Obroty zmalały do 49,9 mld z 70,5 mld rok wcześniej.

Pozostało 80% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Bruksela przywołuje do porządku 20 linii lotniczych. Chodzi o „greenwashing”
Transport
Niemiecki superpociąg lepszy od francuskiego TGV
Transport
Kubańska linia lotnicza bez paliwa. Zmuszona do zawieszenia działalności
Transport
Lotniczy dress code. Jak się ubrać na podróż samolotem
Transport
Gorszy kwartał Lufthansy (strajki) i Air France-KLM
Materiał Promocyjny
20 lat Polski Wschodniej w Unii Europejskiej