5G przy lotniskach w USA. Jednak bez katastrofalnych skutków

Wprowadzenie na lotniskach USA nowej łączności 5G nie wywołało katastrofalnych skutków w transporcie lotniczym, czego obawiali się przewoźnicy. A urząd lotnictwa FAA zatwierdził więcej samolotów do lotów w trudnych warunkach.

Publikacja: 20.01.2022 17:18

5G przy lotniskach w USA. Jednak bez katastrofalnych skutków

Foto: Adobe Stock

FAA zaaprobował do używania trzy kolejne typy radiowych wysokościomierzy w samolotach Airbusa i Boeinga, wcześniej dopuścił do korzystania z dwóch typów. Decyzja ta oznaczała, że 62 proc. maszyn obu producentów może lądować w trudnych warunkach, wcześniej było dopuszczone 45 proc. Samolotami posiadającymi jeden z tych 5 typów wysokościomierzy są: boeingi 717, 737, 747, 757, 767 i MD-10 i 11 oraz airbusy A300, A310, A319, A320, A330, A340, A350 i A380. Urząd uprzedził, że mimo jego decyzji, loty na niektórych lotniskach mogą wiązać się z pewnymi trudnościami.

Czytaj więcej

FAA ostrzega przed łącznością 5G. „Może utrudnić lądowanie”

19 stycznia wiele zagranicznych linii lotniczych odwołało loty do Stanów albo zmieniło typy samolotów szerokokadłubowych, bo obawiały się, że silne impulsy łączności 5G mogą interferować z elektronicznymi systemami pokładowymi, zwłaszcza z wysokościomierzami, które są najważniejsze podczas lądowania w ograniczonej widoczności i generalnie w trudnych warunkach. Ponadto to one potwierdzają fakt ostatecznego wylądowania samolotu na pasie i uruchamiają tzw. rewers, silnikowy system hamowania.

American Airlines podała, że w środę doszło do kilku mniejszych zakłóceń operacyjnych: opóźnień i odwołania 4 lotów oraz dodatkowych drobnych problemów z jej flotą regionalną. Linia liczy, że FAA zatwierdzi wkrótce dalsze decyzje dotyczące jej airbusów (co już się stało) i floty regionalnej. United zakładała drobne zakłócenia na niektórych lotniskach z powodu obowiązujących ograniczeń. Southwest stwierdziła początkowo, że „dzięki korzystnym warunkom pogodowym zakładamy bardzo mały wpływ na naszą działalność”. W sumie, amerykańskie linie wykonały tego dnia kilka tysięcy lotów. Japońscy przewoźnicy ogłosili pod koniec dnia, że przywrócą zawieszone połączenia. Pilot z dużej europejskiej linii stwierdził z kolei, że „do odroczenia (łączności) w ostatniej chwili doszło za późno, aby można było zatrzymać załogi do lotów powrotnych. To był koszmar”.

Jedynym zagranicznym przewoźnikiem oburzonym z powodu niespójnych sygnałów był Emirates, największy na świecie w przewozach pasażerów i największy użytkownik B777. Jego szef Tim Clark stwierdził w CNN, że do wtorku nie znał rozmiarów niepokojów o bezpieczeństwo lotów, a wprowadzenie 5G uznał za „jeden z najbardziej przestępczych i skrajnie nieodpowiedzialnych ”epizodów w jego karierze. Ok. 32 tys. pasażerów tej linii „odczuje w najbliższych 3 dniach pełnię niewygód w wyniku odwołania lotów“, a wiadomość o zagrożeniu bezpieczeństwa „pojawiła się bardzo, bardzo późno” - cytuje Reuter.

Verizon postanowił nie włączać do sieci ok. 500 wież koło lotnisk, czyli niecałe 10 proc. z planowanej liczby - podał Reuter za swoimi źródłami, a linie i władze pracowały nad trwałym rozwiązaniem. Prezes Verizona, Hans Vestberg wyraził w stacji CNBC przekonanie, że szybko dojdzie do rozpatrzenia obaw sektora lotniczego z powodu tych wież koło lotnisk.

Transport
Od najbliższej soboty pociągi pojadą szybciej na głównych trasach
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Transport
Rosyjskie tiry utknęły w Kazachstanie. Rośnie korupcja i straty
Transport
Budowa S16 na Mazurach na nowych zasadach. Co się zmieni? Kiedy kierowcy pojadą przebudowaną trasą?
Transport
Świetny rok dla lotnictwa. Polecimy taniej, chociaż z ograniczeniami
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Transport
PKP lepsze od kolei niemieckich, ale w ogonie Europy