Miasta chcą mieć autobusy na wodór

Autobusy wodorowe należą do najdroższych na rynku, ale dzięki 90-procentowym dotacjom ich zakup opłaca się samorządom.

Publikacja: 14.12.2021 21:00

Wodorem interesują się nie tylko duże miasta, jak np. Warszawa,  ale także te mniejsze, jak np. Koni

Wodorem interesują się nie tylko duże miasta, jak np. Warszawa, ale także te mniejsze, jak np. Konin czy Jaworzno

Foto: meowKa / shutterstock

Przyspieszają inwestycje samorządów w wykorzystanie w miejskim transporcie wodoru. Wkrótce pojawi się także wsparcie na budowę infrastruktury: 7 stycznia 2022 r. Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej rozpocznie nabór wniosków o dotacje do budowy stacji tankowania wodoru. Do podziału będzie 100 mln zł, dofinansowanie ma przyczynić się do powstania 20 stacji.

Wodorowy Poznań

Już teraz NFOŚiGW zatwierdza finansową pomoc na zakup autobusów. Pierwszym miastem z wodorową komunikacją ma szanse zostać Poznań, który kupi 25 autobusów na wodór. Wysokość wsparcia sięgnie 68 mln zł. Co prawda, początkowo poznańskie Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne przymierzało się do zakupu aż 84 pojazdów, co byłoby europejskim rekordem. O zredukowaniu tych planów o blisko 70 proc. zadecydowały koszty: autobusy wodorowe należą do najdroższych na rynku. Mimo to będzie to i tak najprawdopodobniej największa wodorowa flota w Polsce.

Niewiele mniejszą będzie dysponować Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia, która zdecydowała się na 20 pojazdów. Mają pojawić się na ulicach aglomeracji katowickiej w latach 2023 i 2024. Zakup 12-metrowych autobusów pochłonie w sumie 111 mln zł, ale NFOŚiGW dołoży 81 mln zł.

Czytaj więcej

Prezydent podpisał nowelizację ustawy o elektromobilności

Samorządów przymierzających się do powiększenia swoich autobusowych flot o pojazdy z napędem wodorowym będzie coraz więcej. Za dwa lata z wodorowego autobusu zaczną korzystać mieszkańcy Lublina. Paliwo ma dostarczyć Zespół Elektrowni Pątnów-Adamów-Konin, z którym porozumienie w połowie obecnego roku podpisało lubelskie MPK. – Zakup pojazdu wodorowego dla Lublina zwiększy udział bezemisyjnego transportu publicznego w obsłudze mieszkańców. Umożliwi także zdobycie doświadczenia w obsłudze i eksploatacji autobusów wodorowych, których zastosowanie w najbliższych latach będzie wzrastać – zapowiedział Krzysztof Żuk, prezydent Lublina.

Wodorowych autobusów należy spodziewać się w Krakowie, który mocno rozbudowuje ekologiczny tabor, inwestując teraz w elektrobusy. Krakowski Holding Komunalny (KHK) wraz z miejskim przewoźnikiem chce uruchomić pilotażowy program eksploatacji 15 wodorowców w ciągu najbliższych dwóch lat. A za pięć lat chciałby ich mieć nawet 150. W tym celu KHK porozumiał się z Orlenem, który byłby dostawcą paliwa i wybudowałby stacje tankowania wodoru. Przy tym KHK miałby własny wodór dla autobusów, który mógłby produkować z przetwarzanych odpadów komunalnych w miejskiej spalarni.

Chętnych przybywa

Wodorem zainteresowane są nie tylko duże miasta, jak np. Warszawa, ale także te mniejsze, jak np. Konin czy Jaworzno. Według analiz Zespołu Doradców Gospodarczych TOR zakup autobusu miejskiego na wodór to dla samorządów bardzo atrakcyjna opcja. – Tego typu autobus ma obecnie najniższą spośród wszystkich dostępnych napędów cenę zakupu, co wynika z dostępności dofinansowania na poziomie 90 proc. – podaje serwis Transport Publiczny.

Na początku listopada Rada Ministrów podjęła uchwałę w sprawie przyjęcia „Polskiej strategii wodorowej do roku 2030 z perspektywą do 2040 r.". Określa ona cele i związane z nimi działania, w tym m.in. dotyczące inwestycji w autobusy zasilane ogniwami paliwowymi. Do 2025 r. rząd zakłada m.in. rozpoczęcie eksploatacji 100–250 wodorowych autobusów oraz budowę 25 stacji tankowania wodoru. Jak podaje branżowy serwis TransInfo, w grę wchodzą autobusy wodorowe wyprodukowane nie tylko w Polsce, ale także za granicą.

Czytaj więcej

Prąd czy wodór. Którędy droga do zeroemisyjnego transportu?

Przyspieszają inwestycje samorządów w wykorzystanie w miejskim transporcie wodoru. Wkrótce pojawi się także wsparcie na budowę infrastruktury: 7 stycznia 2022 r. Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej rozpocznie nabór wniosków o dotacje do budowy stacji tankowania wodoru. Do podziału będzie 100 mln zł, dofinansowanie ma przyczynić się do powstania 20 stacji.

Wodorowy Poznań

Pozostało 91% artykułu
Transport
Magdalena Jaworska-Maćkowiak, prezes PAŻP: Gotowi na lata, a nie tylko na lato
Transport
Chiny potajemnie remontują rosyjski statek przewożący broń z Korei Północnej
Transport
Cywilna produkcja ciągnie Boeinga w dół
Transport
PKP Cargo ma nowy tymczasowy zarząd
Transport
Prezes PKP Cargo stracił stanowisko. Jest decyzja rady nadzorczej