Połączenie o długości ponad 1000 kilometrów przez pasma gór i liczne rzeki w północnej części najuboższego kraju Azji łączy stolice Vientiane z miastem Kunming na południowym wschodzie Chin. Oficjalna agencja prasowa KPL podała, że ten projekt jest częścią rządowej strategii mającej przekształcić Laos z kraju zamkniętego w kraj z połączeniami lądowymi.

Czytaj więcej

Sri Lanka otworzy się na turystów. Stawia jednak warunki

Łączne koszty tej inwestycji wyniosły 50,55 mld juanów (7,93 mld dolarów) — podał wcześniej chiński portal Belt and Road. Według KPL, połączenie kosztowało 5,98 mld dolarów. Chiny mają 70 proc. w kolejowej spółce j. v. zawiązanej w 2015 r.

Dla Laotańczyków, ta kolej jest dobrodziejstwem dla kraju, stworzy nowe możliwości rozwoju, ułatwi podróże między miastami i zbliży do siebie rodziny. Ekonomiści uważają, że ten projekt skomplikuje możliwości spłaty długu zagranicznego Laosu, w znacznej części wobec Chin. Laos mający 7 mln mieszkańców osiągnął w 2019 r. produkt krajowy brutto 18 mld dolarów — podał Reuter.