Następca włoskiej Alitalii przygotowuje nową flotę. Stawia na Airbusa

Następca włoskiej Alitalii, Italia Transporte Aereo rozpoczyna działalność, zawarł dwie umowy na 59 nowych samolotów Airbusa. AirAsia i Jet2 też postawiły na samoloty z Tuluzy.

Publikacja: 11.10.2021 18:32

Następca włoskiej Alitalii przygotowuje nową flotę. Stawia na Airbusa

Foto: Bloomberg

ITA rozpocznie regularne loty 15 października z flotą 52 samolotów, tym samym zniknie z rynku Alitalia. Jej następca zamierza rozbudować stopniowo flotę o co najmniej 84 airbusów. Podpisał z producentem z Tuluzy list intencyjny ws. kupna 28 samolotów — 10 szerokokadłubowych A330neo (z nowymi silnikami) na dalekie trasy, 7 A220 na połączenia regionalne i 11 A320neo do sieci lotów średniodystansowych. Ich dostawy zaczną się po zatwierdzeniu planu finansowania przewoźnika — podały „La Tribune” i Reuter.

Zanim do tego dojdzie, ITA będzie korzystać z leasingu, podobnie jak poprzednik, ale ograniczy grono rozmówców z 12 do sześciu. najważniejszym z nich będzie Air Lease. Obie strony podpisały już umowę wynajęcia 31 samolotów Airbusa średniego i dalekiego zasięgu. Docelowo ITA chce wynająć 56 maszyn: 13 dalekiego zasięgu (A350-900) i 43 pozostałej kategorii. Pierwsze dziewięć sztuk znajdzie się w jego flocie w I kwartale 2022, wzmacniając resztę floty po Alitalii: 45 samolotów średniego zasięgu i 7 dalekiego.

Szefowie nowego przewoźnika chcą stworzyć w 2022 r. jednolitą flotę 78 maszyn, dojdzie 20 średnich i 6 dużych. Do 2025 r. ich dostawy będą intensywne, bo jednocześnie będą wycofywane starsze sztuki. Docelowo flota ITA ma liczyć 105 maszyn, w trzech czwartych nowych (82 średnich i 23 dużych). Przewoźnik dostanie od państwa początkowo 700 mln euro i w dwóch ratach w 2022 i 2023 łącznie 1,35 mld. ITA ma w planie odkupienie po Alitalii obsługi naziemnej i serwisu technicznego.

AirAsia zmienia zamówienie u Airbusa

Malezyjska AirAsia Group doszła z Airbusem do porozumienia o restrukturyzacji zamówienia 362 samolotów A321neo za kilkadziesiąt miliardów dolarów, zastąpiła też 13 A30neo na większe A3231neo. Ich dostawy potrwają do 2035 r.

Szef pionu sprzedaży w Tuluzie, Christian Scherer oświadczył, że ta umowa jest przykładem, jak producent współpracuje z klientami nad dostosowaniem się do skutków pandemii. AirAsia odebrała pierwszy A321 w listopadzie 2019, dotąd ma cztery i wstrzymała dalszy odbiór w powodu pandemii i problemów finansowych. W 2020 r. Airbus sprzedał innemu klientowi 6 samolotów z puli AirAsia.

Jet2 też kupuje airbusy

Brytyjska lotnicza i biuro podróży Jet2 zapowiedziała kupno 15 dalszych A321neo za 2 mld dolarów w cenach katalogowych. W sierpniu kupiła pierwszą partię 36 sztuk z opcją zwiększenia zamówienia do 60 samolotów, rezygnując z produktów Boeinga. Dodatkowe samoloty zostaną dostarczone w latach 2026-29, na warunkach niemal identycznych jak w umowie z sierpnia. Kupującemu udało się teraz wynegocjować znaczny rabat.

ITA rozpocznie regularne loty 15 października z flotą 52 samolotów, tym samym zniknie z rynku Alitalia. Jej następca zamierza rozbudować stopniowo flotę o co najmniej 84 airbusów. Podpisał z producentem z Tuluzy list intencyjny ws. kupna 28 samolotów — 10 szerokokadłubowych A330neo (z nowymi silnikami) na dalekie trasy, 7 A220 na połączenia regionalne i 11 A320neo do sieci lotów średniodystansowych. Ich dostawy zaczną się po zatwierdzeniu planu finansowania przewoźnika — podały „La Tribune” i Reuter.

Pozostało 81% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
PKP Cargo traci udziały w polskim rynku
Materiał Promocyjny
Co czeka zarządców budynków w regulacjach elektromobilności?
Transport
W Afryce Rosja zbuduje swoje porty. Znane są potencjalne lokalizacje
Transport
Ruszyły inwestycje w Modlinie. Lotnisko planuje duże zmiany
Transport
Kapitan LOT-u oświadczył się stewardesie podczas rejsu. Wzruszająca scena
Transport
Turkish Airlines wyrzucają Rosjan z samolotów. Kreml przyznaje: Problem jest poważny