ITA rozpocznie regularne loty 15 października z flotą 52 samolotów, tym samym zniknie z rynku Alitalia. Jej następca zamierza rozbudować stopniowo flotę o co najmniej 84 airbusów. Podpisał z producentem z Tuluzy list intencyjny ws. kupna 28 samolotów — 10 szerokokadłubowych A330neo (z nowymi silnikami) na dalekie trasy, 7 A220 na połączenia regionalne i 11 A320neo do sieci lotów średniodystansowych. Ich dostawy zaczną się po zatwierdzeniu planu finansowania przewoźnika — podały „La Tribune” i Reuter.
Zanim do tego dojdzie, ITA będzie korzystać z leasingu, podobnie jak poprzednik, ale ograniczy grono rozmówców z 12 do sześciu. najważniejszym z nich będzie Air Lease. Obie strony podpisały już umowę wynajęcia 31 samolotów Airbusa średniego i dalekiego zasięgu. Docelowo ITA chce wynająć 56 maszyn: 13 dalekiego zasięgu (A350-900) i 43 pozostałej kategorii. Pierwsze dziewięć sztuk znajdzie się w jego flocie w I kwartale 2022, wzmacniając resztę floty po Alitalii: 45 samolotów średniego zasięgu i 7 dalekiego.
Szefowie nowego przewoźnika chcą stworzyć w 2022 r. jednolitą flotę 78 maszyn, dojdzie 20 średnich i 6 dużych. Do 2025 r. ich dostawy będą intensywne, bo jednocześnie będą wycofywane starsze sztuki. Docelowo flota ITA ma liczyć 105 maszyn, w trzech czwartych nowych (82 średnich i 23 dużych). Przewoźnik dostanie od państwa początkowo 700 mln euro i w dwóch ratach w 2022 i 2023 łącznie 1,35 mld. ITA ma w planie odkupienie po Alitalii obsługi naziemnej i serwisu technicznego.
AirAsia zmienia zamówienie u Airbusa
Malezyjska AirAsia Group doszła z Airbusem do porozumienia o restrukturyzacji zamówienia 362 samolotów A321neo za kilkadziesiąt miliardów dolarów, zastąpiła też 13 A30neo na większe A3231neo. Ich dostawy potrwają do 2035 r.
Szef pionu sprzedaży w Tuluzie, Christian Scherer oświadczył, że ta umowa jest przykładem, jak producent współpracuje z klientami nad dostosowaniem się do skutków pandemii. AirAsia odebrała pierwszy A321 w listopadzie 2019, dotąd ma cztery i wstrzymała dalszy odbiór w powodu pandemii i problemów finansowych. W 2020 r. Airbus sprzedał innemu klientowi 6 samolotów z puli AirAsia.