Branża lotnicza najgorsze ma za sobą. "Tyle, że mogło być lepiej"

Według najnowszych prognoz Międzynarodowego Zrzeszenia Przewoźników Powietrznych (IATA) pandemia COVID-19 będzie kosztowała branżę 201 mld dolarów. Do zysków branża ma szansę wrócić dopiero w 2023 roku.

Publikacja: 04.10.2021 16:43

Branża lotnicza najgorsze ma za sobą. "Tyle, że mogło być lepiej"

Foto: Fot. Adobe Stock

Nie wrócą jednak wszystkie miejsca pracy utracone w czasie kryzysu, a według najnowszych informacji, podczas pandemii COVID-19 pracę straciło aż 88 mln osób.

Czytaj więcej

Váradi do Morawieckiego: Droższe lotniska to 30 procent droższe bilety lotnicze

Dyrektor generalny IATA, Willie Walsh nie ma dobrych wiadomości dla prezesów linii lotniczych, którzy przyjechali do Bostonu na pierwsze spotkanie od 2 lat. Najgorszy był oczywiście rok 2020 ze stratami 137,7 mld dol. W tym roku linie lotnicze na świecie zanotują 51,8 mld dol. na minusie, czyli więcej, niż prognozowane w kwietniu 47,7 mld dol. W 2022 — 11,6 mld dol. I dopiero wtedy krajowy ruch pasażerski i to już na wszystkich rynkach, wróci do poziomu z 2019.

Bo pasażerowie wracają bardzo powoli. W tym roku będzie ich o 60 proc. miej, niż w 2019 (2,3 mld), za rok o 39 proc. mniej (3,4 mld). Czyli w 2021 wrócimy do przewozów na poziomie 2014 roku. Jedyna dobra wiadomość, to przewozy cargo, które nieustannie rosną i mają rosnąć nadal.W tym roku o 7,9 proc, a za rok o 13,2 proc.

Willie Walsh nie zostawił suchej nitki na branżowych partnerach linii lotniczych — takich jak agencje kontroli ruchu lotniczego, lotniska, firmy handlingowe — które starając się wyrównać własne straty podnoszą opłaty za swoje usługi. Dostało się agencjom europejskim, które żądają średnio o 40 proc. więcej, niż w chwili wybuchu kryzysu, ich kanadyjskim i etiopskim kolegom, którzy chcą od 2022 podnieść opłaty nawigacyjne odpowiednio o 30 i 35 proc. więcej. Nielepsze są lotniska. W USA z możliwości podniesienia opłat skorzystała większość portów, podobnie jest w przypadku amsterdamskiego Schiphol ( o 40 proc. w ciągu 3 lat). Ale rekord pobiło londyńskie Heathrow, które chce pozyskać od linii lotniczych aż o 90 proc. więcej. — Przypomnę co mi powiedzieli ludzie z Heathrow kilka miesięcy temu: Blisko współpracujemy z przewoźnikami w związku z pandemią COVID-19, staramy się jak najlepiej sprostać ich oczekiwaniom i priorytetom jakie wyznaczyli sobie na następne miesiące i lata. Głupka ze mnie robią? ! Czy oni naprawdę myślą, ze podwyżka opłat o 90 proc. rzeczywiście pomoże przewoźnikom? W każdym razie policzyliśmy już, że opłaty nawigacyjne i lotniskowe już kosztowały przewoźników i to tylko w tym roku 2,3 mld dolarów. I jeśli się temu procesowi nie sprzeciwimy, to będzie jeszcze gorzej ! — ostrzega szef IATA.

Jednocześnie jednak przyznaje : najgorsze mamy za sobą. Tyle, że mogło być lepiej. — Niestety jednak jest tak, że pasażerowie chcieliby latać więcej, ale powstrzymują ich najróżniejsze obostrzenia, niepewność co do tego, czy nie zmienią się podczas ich podróży, a często są one tak skomplikowane, że trudno je zrozumieć. I nie mam wątpliwości, ze osoby zaszczepione powinny mieć pełne prawo do nieograniczonych podróży. A tak naprawdę powinno to stać się dobrą zachętą do tego, żeby szczepiło się więcej osób. Dlatego rządy powinny zrobić wszystko, aby wszyscy, którzy chcą otrzymać szczepionkę, mieli do niej dostęp— dodał szef IATA.

Nie wrócą jednak wszystkie miejsca pracy utracone w czasie kryzysu, a według najnowszych informacji, podczas pandemii COVID-19 pracę straciło aż 88 mln osób.

Dyrektor generalny IATA, Willie Walsh nie ma dobrych wiadomości dla prezesów linii lotniczych, którzy przyjechali do Bostonu na pierwsze spotkanie od 2 lat. Najgorszy był oczywiście rok 2020 ze stratami 137,7 mld dol. W tym roku linie lotnicze na świecie zanotują 51,8 mld dol. na minusie, czyli więcej, niż prognozowane w kwietniu 47,7 mld dol. W 2022 — 11,6 mld dol. I dopiero wtedy krajowy ruch pasażerski i to już na wszystkich rynkach, wróci do poziomu z 2019.

Pozostało 82% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Magdalena Jaworska-Maćkowiak, prezes PAŻP: Gotowi na lata, a nie tylko na lato
Transport
Chiny potajemnie remontują rosyjski statek przewożący broń z Korei Północnej
Transport
Cywilna produkcja ciągnie Boeinga w dół
Transport
PKP Cargo ma nowy tymczasowy zarząd
Transport
Prezes PKP Cargo stracił stanowisko. Jest decyzja rady nadzorczej