Więcej ekoautobusów, dłuższe trasy tramwajów

Spółki przewozowe w miastach nie tylko inwestują w tym roku w rozbudowę infrastruktury oraz nowy tabor komunikacji publicznej, ale szukają też sposobów na usprawnienie jej funkcjonowania.

Publikacja: 29.08.2021 21:00

Więcej ekoautobusów, dłuższe trasy tramwajów

Foto: shutterstock

W kończącym wakacje przyszłym tygodniu zacznie się zapełniać miejski transport. Spółki przewozowe, które pandemia pozbawiła dużej części wpływów, chcą liczyć na zwiększenie sprzedaży biletów. Pasażerowie – na poprawę warunków podróży, bo realizowane obecnie w komunikacji publicznej inwestycje samorządów mają zwiększać liczbę nowych autobusów i rozwijać siatkę połączeń tramwajowych.

Z opublikowanego w piątek raportu Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego i firmy JMK Analizy Rynku Transportowego wynika, że od początku 2021 r. do końca lipca samorządy kupiły 330 miejskich autobusów, w tym 244 z alternatywnym napędem (120 elektrycznych, 120 gazowych i 4 hybrydowe). To kolejny wzrost udziału ekologicznych pojazdów w zakupach miejskich przewoźników: z 56 proc. w 2020 r. do 74 proc. obecnie.

Czytaj także: Coraz więcej zielonych autobusów. Wzorem Kraków i Jaworzno

Wkrótce udział ekopojazdów w miejskich flotach jeszcze wzrośnie. W programie NFOŚiGW „Zielony transport publiczny" do wykorzystania będzie 1 mld zł dofinansowania do zakupu zeroemisyjnych autobusów, w tym trolejbusów i autobusów zasilanych wodorem. Według portalu Infobus pierwsze przetargi w ramach programu mają ruszyć pod koniec 2021 r., a dostawy pojazdów – w latach 2022–2023.

Rozciągają tory

Przybędzie także tramwajów: Warszawa już odbiera pierwsze ze 123 sztuk zamówionych w Korei, w drugiej połowie sierpnia umowę na emisję obligacji dla zakupu 21 pojazdów podpisał Wrocław, do nowych 46 tramwajów przymierza się Bydgoszcz.

Rozkręcają się także inwestycje na torach. Warszawa do 2023 r. chce wybudować 13 km nowych tras. W perspektywie jest linia w kierunku Wilanowa, mająca połączyć Wolę, Odolany, Dworzec Zachodni, Ochotę, Mokotów i Wilanów. W realizacji jest jeszcze budowa trasy tramwajowej na Tarchominie oraz na ul. Kasprzaka. W przyszłości ma powstać także linia tramwajowa na Gocław.

W Poznaniu przed tygodniem otwarto fragment nowej linii tramwajowej na Naramowice. Cała trasa ma być gotowa w przyszłym roku i będzie kosztować 270 mln zł plus kolejne 160 mln zł na przebudowę układu drogowego w jej sąsiedztwie. Realizacja przedsięwzięcia ułatwi dojazd do Naramowic, obniży emisję zanieczyszczeń i poziom hałasu w okolicy. – To inwestycja, która będzie miała wpływ na funkcjonowanie Poznania przez następnych kilkadziesiąt lat – zapowiedział prezydent miasta Jacek Jaśkowiak.

We Wrocławiu w połowie roku do ruchu został włączony pierwszy odcinek trasy autobusowo-tramwajowej, jednej z największych inwestycji komunikacyjnych miasta w ostatnich latach. Cała trasa na Nowy Dwór o długości ok. 7 km ma być gotowa w 2023 r.

Z kolei w Gdańsku do końca przyszłego roku ma być gotowy projekt trasy Nowa Politechniczna, która połączy istniejącą infrastrukturę tramwajową w dzielnicy Piecki-Migowo z Wrzeszczem i pobiegnie ul. Bohaterów Getta Warszawskiego. Przygotowywana jest też koncepcja przebiegu Nowej Wałowej.

Także w Krakowie powstaje nowa linia: trasa do Mistrzejowic ma być pierwszą w Polsce tak dużą inwestycją transportową w formule partnerstwa publiczno-prywatnego. Obejmuje budowę dziesięciu par przystanków, tunelu, rozbudowę pętli tramwajowej oraz infrastruktury towarzyszącej. – Dla miasta formuła PPP daje korzyści finansowe i jakościowe – cytował Andrzeja Kuliga, zastępcę prezydenta Krakowa, specjalistyczny serwis InfoTram.

Jazda na zielonym

Miasta stawiają nie tylko na nowy tabor i rozbudowę infrastruktury, ale także na usprawnienie jej funkcjonowania. Do końca sierpnia zbierane są oferty w gigantycznym przetargu na ośmioletnią obsługę ponad 300 miejskich autobusów sieci komunikacyjnej Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii (GZM) obejmującej 56 miast i gmin. Do postępowania dopuszczono firmy z całej UE. Organizujący je Zarząd Transportu Metropolitalnego uważa, że pozwoli to na skok jakościowy w zarządzaniu transportem i zbliżenie się do najlepszych standardów europejskich. Autobusowe przewozy w nowej odsłonie mają zacząć funkcjonować od przyszłego roku.

Funkcjonowanie komunikacji tramwajowej poprawia Warszawa. System zielonej fali na skrzyżowaniach ze światłami daje tramwajom pierwszeństwo i skraca czas przejazdu. Jeśli teraz działa na 63 proc. skrzyżowań z tramwajami, to do końca roku ten udział wzrośnie do 75 proc. System obejmie ciąg ulic Towarowej i Okopowej od placu Zawiszy przez Kercelak do ronda Zgrupowania AK „Radosław" (dawniej: Babka) oraz ulicę Grochowską od ronda Wiatraczna do pętli na Gocławiu. – Do końca 2022 roku priorytetem dla tramwajów ma zostać objętych minimum 90 proc. skrzyżowań – zapowiada stołeczny Urząd Miasta.

Aleksander Kierecki TransInfo.pl – portal transportu publicznego

Komunikacja miejska szybko się zmienia. To nie tylko nowe tramwaje i autobusy, ale też systemy ITS, nowoczesne zielone i wyposażone w informację pasażerską przystanki czy węzły przesiadkowe. Celem zmian jest zmniejszenie udziału komunikacji indywidualnej na rzecz zbiorowej. Ale rząd nie potrafi podjąć męskiej decyzji ws. stref czystego transportu, które mogłyby wesprzeć zbiorowy transport. Efektem jest paradoks: miasta inwestują gigantyczne pieniądze w elektryczne czy hybrydowe autobusy, a obok nich jeżdżą stare samochody, które nie spełniają norm ekologicznych.

Letni rozkład jazdy na jesień

Od września w Warszawie przywracane są przedwakacyjne rozkłady jazdy dla 51 linii autobusowych, a 11 linii dalej będzie kursować jak w wakacje – informuje Zarząd Transportu Miejskiego. Rozkład letni zostaje dla tramwajów. Na liniach magistralnych pojadą więc co 5 minut zamiast co 4, a na pozostałych – co 10 minut zamiast co 8. ZTM twierdzi, że dla tramwajów zmiana częstotliwości o 1 lub 2 minuty jest dla pasażera niezauważalna. Zdaniem Tomasza Kunerta, rzecznika ZTM, miałaby znaczenie przy dużych potokach pasażerskich, gdy tramwaje muszą szybko odbierać przychodzących na przystanek, aby się nie przepełniały. – Od marca 2020 r. nie mieliśmy takiej sytuacji. Nie obserwujemy przepełnień czy też problemów w funkcjonowaniu transportu publicznego, np. z przesiadkami czy zasięgiem – twierdzi rzecznik ZTM.

W kończącym wakacje przyszłym tygodniu zacznie się zapełniać miejski transport. Spółki przewozowe, które pandemia pozbawiła dużej części wpływów, chcą liczyć na zwiększenie sprzedaży biletów. Pasażerowie – na poprawę warunków podróży, bo realizowane obecnie w komunikacji publicznej inwestycje samorządów mają zwiększać liczbę nowych autobusów i rozwijać siatkę połączeń tramwajowych.

Z opublikowanego w piątek raportu Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego i firmy JMK Analizy Rynku Transportowego wynika, że od początku 2021 r. do końca lipca samorządy kupiły 330 miejskich autobusów, w tym 244 z alternatywnym napędem (120 elektrycznych, 120 gazowych i 4 hybrydowe). To kolejny wzrost udziału ekologicznych pojazdów w zakupach miejskich przewoźników: z 56 proc. w 2020 r. do 74 proc. obecnie.

Pozostało 86% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Transport
Katastrofa w Baltimore. Zerwane łańcuchy dostaw, koncerny liczą straty
Transport
Nowy zarząd Portu Gdańsk. Wiceprezes z dyplomem Collegium Humanum
Transport
Spore różnice wartości inwestycji w branżach
Transport
Taksówkarze chcą lepiej zarabiać. Będzie strajk w Warszawie
Transport
Trzęsienie ziemi w Boeingu. Odchodzą dwaj prezesi