Kapsch nadal będzie pobierał myto

Wbrew ubiegłorocznym zapowiedziom Ministerstwa Infrastruktury, które planowało zakończyć współpracę z Kapschem i od 2 listopada 2018 roku przekazać prowadzenie systemu poboru myta ViaToll do Głównej Inspekcji Transportu Drogowego, Kapsch pozostanie administratorem systemu poboru opłat drogowych ViaTOLL. System przynosi do budżetu ponad 5 mln zł dziennie.

Aktualizacja: 17.10.2018 13:43 Publikacja: 17.10.2018 11:58

Kapsch nadal będzie pobierał myto

Foto: fot. viaToll

GITD zamierzał podpisać umowy o współpracy m.in. z Centralnym Ośrodkiem Informatyki, Instytutem Łączności, NASK, aby wzmocnić merytorycznie swój zespół i wykorzystać specjalistyczną wiedzę innych agend państwa. Tymczasem z powodu problemów z przejęciem ViaTOLL, dyrektor NASK Wojciech Kamieniecki opuścił w sierpniu 2018 roku stanowisko.

GITD w trybie bez ogłaszania przetargu chciała zlecić prowadzenie ViaTOLL Polskiej Wytwórni Papierów Wartościowych, ale PWPW zażyczyło sobie 0,5 mld zł, dwa razy więcej niż przygotowany budżet. Ostatecznie GITD podpisała umowę wartą ponad 0,4 mld zł z Instytutem Łączności.

„Puls biznesu” podał, że Instytut Łączności na początku października odstąpił częściowo do umowy z GITD i z wolnej ręki negocjuje wartą 281 mln zł umowę z Kapsch na większość prac przy ViaTOLL.

Z danych Kapscha wynika, że od lipca 2011 roku do końca 2017 roku koszty operacyjne wyniosły 1,4 mld zł, a więc średnio 215 mln zł na rok. Umowę z Kapschem na stworzenie Krajowego Systemu Poboru Opłat, nazwanego ViaTOLL, podpisała w 2010 roku Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.

Ministerstwo Infrastruktury podawało, że KSPO przyniósł do września 2017 roku do KFD 8,6 mld zł, zaś koszty inwestycyjne i operacyjne łącznie sięgnęły 3,3 mld zł. Resort szacował, że powierzenie KSPO instytucji państwowej zmniejszy koszty systemu o 25-30 proc.

System myta daje zatrudnienie dwóm tysiącom osób w siedemdziesięciu firmach. System działa na 3,7 tys. km dróg krajowych i autostrad i zarejestrowanych jest w nim 1,2 mln pojazdów.

GITD zamierzał podpisać umowy o współpracy m.in. z Centralnym Ośrodkiem Informatyki, Instytutem Łączności, NASK, aby wzmocnić merytorycznie swój zespół i wykorzystać specjalistyczną wiedzę innych agend państwa. Tymczasem z powodu problemów z przejęciem ViaTOLL, dyrektor NASK Wojciech Kamieniecki opuścił w sierpniu 2018 roku stanowisko.

GITD w trybie bez ogłaszania przetargu chciała zlecić prowadzenie ViaTOLL Polskiej Wytwórni Papierów Wartościowych, ale PWPW zażyczyło sobie 0,5 mld zł, dwa razy więcej niż przygotowany budżet. Ostatecznie GITD podpisała umowę wartą ponad 0,4 mld zł z Instytutem Łączności.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Transport
Kreatywna księgowość Aerofłotu: nie lata do wielu krajów, a przychody rosną
Materiał Promocyjny
Budowa farm wiatrowych i fotowoltaicznych
Transport
Concorde pojawi się w centrum Londynu. To będzie sporo kosztowało
Transport
Virgin Atlantic testuje zrównoważone paliwo w locie przez ocean. Są kontrowersje
Transport
Impas na polsko-ukraińskiej granicy. Coraz więcej emocji
Transport
Chińskie elektryki mają wesprzeć produkcję Izery
Materiał Promocyjny
Razem dla Planety, czyli chemia dla zrównoważonej przyszłości