Reklama

Kapsch nadal będzie pobierał myto

Wbrew ubiegłorocznym zapowiedziom Ministerstwa Infrastruktury, które planowało zakończyć współpracę z Kapschem i od 2 listopada 2018 roku przekazać prowadzenie systemu poboru myta ViaToll do Głównej Inspekcji Transportu Drogowego, Kapsch pozostanie administratorem systemu poboru opłat drogowych ViaTOLL. System przynosi do budżetu ponad 5 mln zł dziennie.

Aktualizacja: 17.10.2018 13:43 Publikacja: 17.10.2018 11:58

Kapsch nadal będzie pobierał myto

Foto: fot. viaToll

GITD zamierzał podpisać umowy o współpracy m.in. z Centralnym Ośrodkiem Informatyki, Instytutem Łączności, NASK, aby wzmocnić merytorycznie swój zespół i wykorzystać specjalistyczną wiedzę innych agend państwa. Tymczasem z powodu problemów z przejęciem ViaTOLL, dyrektor NASK Wojciech Kamieniecki opuścił w sierpniu 2018 roku stanowisko.

GITD w trybie bez ogłaszania przetargu chciała zlecić prowadzenie ViaTOLL Polskiej Wytwórni Papierów Wartościowych, ale PWPW zażyczyło sobie 0,5 mld zł, dwa razy więcej niż przygotowany budżet. Ostatecznie GITD podpisała umowę wartą ponad 0,4 mld zł z Instytutem Łączności.

„Puls biznesu” podał, że Instytut Łączności na początku października odstąpił częściowo do umowy z GITD i z wolnej ręki negocjuje wartą 281 mln zł umowę z Kapsch na większość prac przy ViaTOLL.

Z danych Kapscha wynika, że od lipca 2011 roku do końca 2017 roku koszty operacyjne wyniosły 1,4 mld zł, a więc średnio 215 mln zł na rok. Umowę z Kapschem na stworzenie Krajowego Systemu Poboru Opłat, nazwanego ViaTOLL, podpisała w 2010 roku Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.

Ministerstwo Infrastruktury podawało, że KSPO przyniósł do września 2017 roku do KFD 8,6 mld zł, zaś koszty inwestycyjne i operacyjne łącznie sięgnęły 3,3 mld zł. Resort szacował, że powierzenie KSPO instytucji państwowej zmniejszy koszty systemu o 25-30 proc.

Reklama
Reklama

System myta daje zatrudnienie dwóm tysiącom osób w siedemdziesięciu firmach. System działa na 3,7 tys. km dróg krajowych i autostrad i zarejestrowanych jest w nim 1,2 mln pojazdów.

Transport
Lotnisko w Gdańsku nie chciało chińskich skanerów bagażu. Jest wyrok w sprawie
Transport
Premier Donald Tusk: To już nie pilnowanie łąki. Co zrobiono w Porcie Polska?
Transport
Jak PPL będzie finansował CPK. Docelowo udziały wzrosną z 49 do 100 proc.
Transport
Premier Tusk ogłasza nową nazwę CPK. Teraz lotnisko w Baranowie to „Port Polska”
Transport
Brama lotnicza do Europy Środkowej niepotrzebna. Przeszkodziło CPK?
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama