W piątek miejska spółka MPK Poznań podpisała z firmą Solaris Bus & Coach umowę na dostawę 21 tego typu pojazdów. Zgodnie z warunkami przetargu 15 autobusów będzie długości 18 m z jednym przegubem, a pozostałe 6 mierzyć mają 12 m. Wypełnianie zamówienia rozpocznie się od 16 grudnia 2019 roku, a do sylwestra przyszłego roku po ulicach Poznania kursować powinno kilkanaście ekologicznych, bezemisyjnych i cichych autobusów. Wszystkie kupowane teraz środki lokomocji MPK Poznań otrzyma do 28 lutego 2020 roku. Koszt sięga 74,2 mln zł.
Każdy pojazd będzie miał możliwość ładowania za pomocą złącza typu plug-in lub z pantografu. Kontrakt przewiduje, że poznańskie Urbino electric będą ładowane w trzech lokalizacjach. W tym celu na dwóch dworcach autobusowych do grudnia 2019 r. powstaną cztery całkowicie nowe stacje ładowania pantografowego, a ponadto dostępne tam będą stanowiska ładowania, typu plug-in. Mateusz Figaszewski - Pełnomocnik Zarządu ds. Elektromobilności i PR producenta autobusów, zapewnia , że dzięki mocy pantografu do 560 kW autobusy po kilku minutach uzupełniania energii na tych dworcach będą mogły wyruszyć w dalszą podróż. Z „pełnymi” akumulatorami przejadą do 90 km. Kolejne 10 miejsc z 2-stanowiskowymi stacjonarnymi urządzeniami zasilającymi oraz trzy ładowarki mobilne znajdą się w zajezdni autobusowej przy ul. Warszawskiej.
Ponadto na dachu pojazdów dwunastometrowych zamontowany zostanie system ogniw fotowoltaicznych, niestosowany dotąd w pojazdach MPK. Wojciech Tulibacki, prezes tej spółki tłumaczy, że wszystko jest po to, by autobusy zużywały mniej energii. Zapowiadany wzrost cen prądu - jego zdaniem - odbija się niekorzystnie na planach elektromobilności w komunikacji miejskiej i to nie tylko w Poznaniu. A przecież zgodnie z europejskimi założeniami do 2028 r. miejski przewoźnik powinien dysponować 30 proc. taboru autobusowego zasilanego prądem. Prezes Tulibacki podkreśla także, że bez unijnych dotacji i decyzji radnych miejskich obecnie realizowany zakup byłby niemożliwy. Dotację unijną w wysokości 38,3 mln zł na zakup 15 przegubowych autobusów Poznań uzyskał w projekcie "Korekta funkcjonowania układu komunikacyjnego w rejonie ronda Rataje", a pieniądze na sześć krótszych pochodzą z programu "System zielonych inwestycji - Część 2 - GEPARD - Bezemisyjny transport publiczny." Radni zwiększyli o natomiast ok. 4 mln budżet całego przedsięwzięcia i tylko dlatego 21 "elektryków" pojedzie trzema liniami komunikacji miejskiej. Zdaniem przedstawicieli firmy Solaris ostatnie kłopoty prawne pracowników tej firmy nie będą mieć na to żadnego wpływu.