Sankcje uderzyły w rosyjski samolot

USA i Japonia wstrzymały eksport materiałów potrzebnych do budowy rosyjskiego samolotu - następcy TU-154. Bez zagranicznych części maszyna nie poleci.

Aktualizacja: 10.01.2019 10:15 Publikacja: 10.01.2019 09:50

Sankcje uderzyły w rosyjski samolot

Foto: 123rf

Chodzi o materiały dla tzw. kompozytowego czarnego skrzydła samolotu MC-21 (znany też jako MS-21 - Magistralnyj Samolot 21 wieku), dowiedziała się gazeta Kommersant. Szereg komponentów wykorzystywanych w materiałach kompozytowych skrzydła i części ogona samolotu Rosjanie importowali z amerykańskiej firmy Hexcel i japońskiej Toray Industries.

Kierownictwo spółki Aerokompozit (należy do koncernu lotniczego OAK), która jest objęta amerykańskimi sankcjami, rozważa różne warianty poradzenia sobie w tej sytuacji. Zapas importowanych składników, który posiada rosyjski producent MC-21 starczy jeszcze na sześć maszyn.

„Trzeba będzie brać chińskie kompozyty, które są dwa razy grubsze i cięższe od amerykańskich i japońskich, albo czekać aż rosyjskie firmy zdołają wyprodukować coś podobnego" - pisze Kommersant powołując się na swoje źródła w branży.

Kiedy Rosjanie będą zdolni sami produkować potrzebne kompozyty? Najwcześniej w 2025 r. Jest też trzeci wariant. Rezygnacja z kompozytów w ogóle i wykonywanie skrzydła z jednolitego metalu. To zmniejszy już istniejące opóźnienia, ale też „zabije kompozyty, które były reklamowane jako jeden z głównych atutów nowego samolotu".

Zastosowane kompozytów czyniło rosyjską maszynę lżejszą oraz zużywającą mniej paliwa od konkurencji. A to budziło duże zainteresowanie rynku. Już w 2017 r MC-21 zainteresowane były władze Meksyku. Wtedy Rosjanie deklarowali, że dostawa samolotów do Meksyku będzie możliwa od 2021 r.

Po raz pierwszy MC-21-300 został zaprezentowany przez koncern Irkut w 2016 r. Samolot, według zapewnień konstruktorów, został stworzony na bazie najnowszych technologii XXI wieku i celuje w najbardziej pojemny rynek - lotów średniego zasięgu.

MS-21 ma zwiększony kadłub dzięki czemu w środku jest więcej miejsca i przewoźnicy mogą wybrać pasującą im kombinację umieszczenia foteli i odległości między nimi; fotele mogą się znajdować w różnej konfiguracji, mają zainstalowany system rozrywki pokładowej. Maszyna zabiera od 135 do 165 osób (model 200) i od 163 do 211 (model 300).

Rozwiązania napędu zapewniają konkurencyjność samolotu w zużyciu paliwa, niższych kosztach eksploatacji; maszyna spełnia najostrzejsze normy ochrony środowiska i może latać we wszystkich strefach klimatycznych bez przerw sezonowych. Maszyna daje przewoźnikom możliwość skrócenia czasu przebywania na lotniskach o 20 proc.. Szerokie przejścia i półki bagażowe pozwalają pasażerom szybko i wygodnie ulokować się i opuścić samolot.

W końcu 2017 r MC-21 odbył dwa próbne loty, a Aerofłot, pod naciskiem władz, zamówił 50 takich maszyn. W sumie producent ma twarde zamówienia na 169 maszyn (jeszcze 110 w opcji). Wszystkie oprócz 10 od Peruvian Airlines (opcja ), pochodzą od rosyjskich przewoźników i firm.

Rosjanie zapewniają że opisane przez Kommersanta problemy są „wymyślone" a zagrożenia dla produkcji maszyny „na dziś nie ma". Pierwszy samolot miał być gotowy do lotu w 2017 r , ale data ta została przeniesiona na 2021 r.

Chodzi o materiały dla tzw. kompozytowego czarnego skrzydła samolotu MC-21 (znany też jako MS-21 - Magistralnyj Samolot 21 wieku), dowiedziała się gazeta Kommersant. Szereg komponentów wykorzystywanych w materiałach kompozytowych skrzydła i części ogona samolotu Rosjanie importowali z amerykańskiej firmy Hexcel i japońskiej Toray Industries.

Kierownictwo spółki Aerokompozit (należy do koncernu lotniczego OAK), która jest objęta amerykańskimi sankcjami, rozważa różne warianty poradzenia sobie w tej sytuacji. Zapas importowanych składników, który posiada rosyjski producent MC-21 starczy jeszcze na sześć maszyn.

Pozostało 81% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Zagłuszanie sygnału GPS - poważny problem dla lotnictwa
Transport
Bruksela przywołuje do porządku 20 linii lotniczych. Chodzi o „greenwashing”
Transport
Niemiecki superpociąg lepszy od francuskiego TGV
Transport
Kubańska linia lotnicza bez paliwa. Zmuszona do zawieszenia działalności
Transport
Lotniczy dress code. Jak się ubrać na podróż samolotem
Materiał Promocyjny
20 lat Polski Wschodniej w Unii Europejskiej