Pod względem nakładów ten rok ma być rekordowy: ostrożne szacunki zakładają poziom 8–9 miliardów złotych. W sprzyjających warunkach, np. przy szybkim tempie wydawania decyzji administracyjnych, zarządzająca infrastrukturą kolejową spółka PKP Polskie Linie Kolejowe (PLK) jest jednak w stanie wydać na realizację inwestycji nawet 10 mld zł.
Oznacza to aż 44-procentowy wzrost nakładów w porównaniu z rokiem 2014. To dużo, bo już w roku ubiegłym nakłady zwiększyły się w porównaniu z rokiem 2013 o jedną trzecią. W bieżącym roku realizowanych będzie 168 zadań inwestycyjnych. PLK zaplanowały aż siedem miesięcy, w których wydatki przekroczą 1 mld zł. W roku ubiegłym taki miesiąc był tylko jeden – grudzień, w którym spółka sfinansowała projekty warte 1,2 mld zł.
Utrudnień nieco mniej
Największą tegoroczną inwestycją ma być modernizacja trasy pomiędzy Krakowem a Rzeszowem, która w 2015 roku pochłonie 1,5 mld zł i zakończy się w roku przyszłym. W grudniu zakończy się warta 660 mln zł modernizacja linii E59 z Wrocławia do Poznania: prace trwają na 58-kilometrowym odcinku z Wrocławia do granicy województwa dolnośląskiego oraz na odcinku Poznań – Czempiń. Natomiast w listopadzie ukończona zostanie modernizacja torów na trasie Warszawa – Łódź – odcinek do Skierniewic będzie kosztował 420 mln zł.
W tym samym czasie nastąpi finał największej punktowej inwestycji PLK – budowy dworca Łódź Fabryczna, który zacznie obsługiwać pasażerów w połowie grudnia. W grudniu uruchomiony zostanie także nieczynny obecnie odcinek na linii kolejowej Warszawa – Białystok, gdzie zamknięcie obydwu torów pozwoliło przyspieszyć modernizację.
PLK zapowiada, że nie będzie już nowych utrudnień dla pasażerów. W ubiegłym roku występowały na blisko 3 tys. kilometrów torów. – W tym roku ma ich być o jedną trzecią mniej – twierdzi prezes PLK Remigiusz Paszkiewicz. W dalszym ciągu będą jeszcze problemy m.in. na trasach pomiędzy Warszawą a Łodzią, Wrocławiem a Poznaniem czy Krakowem a Rzeszowem. Jednak w końcu roku liczba feralnych miejsc ma się znacząco zmniejszyć.