Pomyłki z lądowaniem w USA

Pięć amerykańskich samolotów, m.in. B737 Southwest Airlines i B747 cargo Atlas Air, wylądowało w ostatnich latach nie na tych lotniskach, gdzie powinno, z powodu pomyłek kontrolerów lotów

Publikacja: 05.05.2015 18:10

Pomyłki z lądowaniem w USA

Foto: Bloomberg

Do tych incydentów doszło od lipca 2012 do listopada 2014, nikt nie odniósł obrażeń, ale amerykański urząd bezpieczeństwa transportu NTSB zalecił zmiany w procedurach kontroli ruchu powietrznego, aby unikać podobnych problemów w przyszłości, bo może okazać się, że samolot musi lądować na krótszym pasie, czasem w  nocy.

NTSB  uznał, że krajowy urząd lotnictwa FAA powinien wymagać od kontrolerów wstrzymania się z wydaniem zezwolenia na lądowanie do czasu ominięcia przez samolot wszystkich lotnisk po drodze, mogących doprowadzić do pomyłki. Zalecił też wprowadzenie zmian w  oprogramowaniu systemu ostrzegawczego o wysokości, aby samolot nie zniżał się do niewłaściwego lotniska.

FAA odpowiedział, że bardzo poważnie podchodzi do każdego lądowania na nie tym lotnisku i odpowie na zalecenia NTSB w ciągu 90 dni.

Do pomyłek w  lądowaniu dochodziło w regionach, gdzie w odległości 10 mil (16 km) było kilka lotnisk. Boeing Southwest lot 4013 wystartował 12 stycznia 2014 z Midway Chicago ze 124 pasażerami i 7 członkami załogi na pokładzie i miał lądować w Branson koło Springield (Miss.) na pasie 7140 stóp, a wylądował na lotnisku 6 mil obok na pasie 3738 stóp, bo kontrolerzy źle skierowali go. Na pasie widać ślady opon samolotu - stwierdził NTSB.

W listopadzie 2013 jumbo jet Atlas Air lot 4241 opuścił JFK w Nowym Jorku do bazy lotnictwa wojskowego McConnell w Wichita, ale zakończył lot 5 mil obok na lotnisku im.płk. Jamesa Jabary, bo obaj piloci nie potrafili podać dokładnie miejsca przeznaczenia.

"Kilka innych operacji odbywało się na lotniku, gdy 747 znalazł się na pasie, wzrosło  zagrożenie dla bezpieczeństwa" - stwierdził NTSB. W tym przypadku gdyby system ostrzegania o minimalnej wysokości zadziałał przy schodzeniu samolotu, to może doszłoby do zmiany kursu i miejsca lądowania - dodał urząd.

Wśród pozostałych 3 incydentów najpoważniejsze było lądowanie wojskowego samolotu transportowego C-17 Globemaster na pasie o długości 3580 stóp na Florydzie zamiast tam, gdzie pas miał 11 420 stóp.

Transport
Strajk na budowie nadzorowanej przez Putina. Nie ma pieniędzy na wypłaty
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Transport
Od najbliższej soboty pociągi pojadą szybciej na głównych trasach
Transport
Rosyjskie tiry utknęły w Kazachstanie. Rośnie korupcja i straty
Transport
Budowa S16 na Mazurach na nowych zasadach. Co się zmieni? Kiedy kierowcy pojadą przebudowaną trasą?
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Transport
Świetny rok dla lotnictwa. Polecimy taniej, chociaż z ograniczeniami