Reklama

IATA nie będzie normować walizek

Największa na świecie organizacja przewoźników zrezygnowana z ustalenia wytycznych dla bagaży zabieranych do kabiny samolotów po protestach konsumentów i nawet pewnych linii w Ameryce Płn.

Publikacja: 18.06.2015 17:20

IATA podała w ubiegłym tygodniu, że postara się zmniejszyć obawy podróżujących, że ich bagaże podręczne mogą nie zmieścić się lukach nad fotelami i zaleci optymalne wymiary walizek, które będą pasować w większości samolotów. Następnie wyjaśniła, że nie będzie to maksymalny limit, ale sugestia, która pozwoli wszystkim korzystającym z samolotów spokojnie umieszczać walizki w lukach, gdy wszystkie fotele będą zajęte.

Konsumenci uznali tę wiadomość za zapowiedź ograniczenia przez linie lotnicze wymiarów walizek podręcznych nie podlegających dodatkowym opłatom. Większe ograniczenia zmusiłyby wielu podróżnych do nadawania bagaży, wydłużając czas oczekiwania na lotniskach i podwyższając koszty podróży, bo linie pobierają często opłaty za dodatkowy nadawany bagaż.

IATA oświadczyła teraz w komunikacie, że dokona ponownej oceny swego planu "Cabin OK" w związku z poważnym zaniepokojeniem wyrażonym w środkach przekazu i przez jej kluczowych udziałowców w Ameryce Płn.

Deutsche Lufthansa i Emirates wyraziły wprawdzie zainteresowanie nowymi wytycznymi, ale organizacja dodała, że będzie pracować nadal nad programem z liniami członkowskimi i zainteresowanymi stronami. - To duża wygrana konsumentów, że linie zdały sobie sprawę z przekroczenia pewnych granic - stwierdził szef firmy broniącej interesów konsumentów Tvavelers United, Charlie Leocha.

Dodał, że opłaty pobierane przez linie za nadawany bagaż skłonił podróżujących do zabierania częściej mniejszych walizek podręcznych, które powodują tłok w lukach nad fotelami. Nie dochodzi do tego w samolotach Southwest Airlines, bo przewoźnik pozwala nadawać bezpłatnie mniejsze sztuki.

Reklama
Reklama

Sześciu senatorów amerykańskich skierowało wspólne pismo do prezesów linii lotniczych w USA, by nie pobierali opłat za nadawany bagaż, jeśli jego wymiary są mniejsze.

Propozycja IATA wymiarów 21,5x13,5x7,5 cali (55x35x20 cm) włącznie z kółkami jest nieco mniejsza od 22x14x9 cali dopuszczalnych w United Continental, American Airlines i Delta Air Lines.

- Delta nie ma planów zmniejszenia wymiarów bagaży podręcznych - oświadczył przewoźnik z Atlanty wyrażając zaniepokojenie inicjatywą IATA.

- Naszą uwagę i inwestycje w zakresie bagaży podręcznych skupiliśmy na zainstalowaniu większych luków w samolotach na trasach krajowych i międzynarodowych - dodał.

Transport
Lotnisko w Gdańsku nie chciało chińskich skanerów bagażu. Jest wyrok w sprawie
Transport
Premier Donald Tusk: To już nie pilnowanie łąki. Co zrobiono w Porcie Polska?
Transport
Jak PPL będzie finansował CPK. Docelowo udziały wzrosną z 49 do 100 proc.
Transport
Premier Tusk ogłasza nową nazwę CPK. Teraz lotnisko w Baranowie to „Port Polska”
Transport
Brama lotnicza do Europy Środkowej niepotrzebna. Przeszkodziło CPK?
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama