Reklama

Kontenerowce zawijają do Iranu

Pierwsze międzynarodowe kontenerowce zaczęły przybywać w tych dniach do Iranu po zawarciu przez ten kraj w Wiedniu porozumienia z 6 mocarstwami o swym programie jądrowym. Wielu armatorów nie spieszy się jednak ze wznowieniem biznesu, czekają na zniesienie sankcji

Aktualizacja: 08.08.2015 13:50 Publikacja: 08.08.2015 13:09

Kontenerowce zawijają do Iranu

Foto: 123RF

Iran zależał w dużym stopniu od transportu morskiego w swym imporcie, ale korzystał z własnej floty i rozwinął połączenia drogowe zwłaszcza od 2012 r., gdy sankcje wypłoszyły zachodnich armatorów powodując zakłócenia w dostawach.

Jedną z pierwszych oznak zmian było ogłoszenie zez trzeciego na świecie armatora żeglugi kontenerowej, francuskiego CMA CGM, że na początku sierpnia wznowi obsługiwanie Iranu. W czwartek do portu Bandar Abbas zawinął kontenerowiec tego armatora „Andromeda" pod brytyjska flagą.

Piąty gracz na świecie, tajwański armator Evergreen również poinformował o wznowieniu rejsów do tego irańskiego portu, jego pierwszy statek zawinął tam dzień wcześniej przed brytyjskim. Evergreen był jednym z ostatnich, którzy przestali w 2013 r. obsługiwać Iran, teraz oświadczył, że dostosuje się do rosnącego popytu wśród klientów w tym kraju.

Irański rynek jest atrakcyjny dla wszystkich, ale przedstawiciele Unii i USA podkreślają, że minie kilka miesięcy zanim zostaną zniesione ograniczenia w handlu, bo będzie to zależeć od dotrzymywania przez Iran uzgodnień z Wiednia. — Gdy tylko dotrzyma swych zobowiązań, uzyska złagodzenie sankcji — stwierdziła na irańskim forum biznesowym w Londynie Samantha Evans, wiceszefowa sekcji Foreign Office ds. sankcji.

Sankcje nie dotyczą żywności, leków i innych towarów humanitarnych, ale zagraniczni armatorzy wycofali się wcześniej, aby nie narażać się na ewentualne złamanie zakazu handlowania z Iranem. Wpisanie w 2011 r. na czarną listę operatora irańskich portów Tidewater Middle East, który obsługuje terminale w Bandar Abbas i główny terminal zbożowy Bandar Imam Choimeini także zrobiło swoje. Ten zapis nadal obowiązuje i utrudnia wymianę handlową z powodu komplikacji z zapłatą.

Reklama
Reklama

Firma ubezpieczeniowa żeglugi Standard Club ostrzegła swych klientów, by działali ostrożnie, jeśli zamierzają handlować z Iranem. Powinni zasięgnąć porad prawnych dla upewnienia się, że nie naruszają sankcji.

Światowy lider w transporcie kontenerowym Maersk Line oświadczył, że jest gotowy wznowić działalność handlową w Iranie, kiedy tylko sankcje zostaną zniesione. Prezes drugiego armatora na świecie, szwajcarskiej MSC, Diego Aponte przebywał w lipcu w Iranie i prowadził nieformalne rozmowy z firmami logistycznymi i przedstawicielami rządu. Jego firma optymistycznie widzi przyszłe kontakty z tym krajem.

Firma BMI Research przewiduje, że przepustowość Bandar Abbas zwiększy się w tym roku o 6,7 proc. do 1,7 mln standardowych kontenerów 20-stopowych TEU. — Temu portowi daleko do dawnego rekordu 2,8 mln TEU z 2011 r., ale uważamy, że jego ożywienie już trwa — uważa Michelle Berman, szefowa działu ryzyka w BMI Research.

Transport
Lotnisko w Gdańsku nie chciało chińskich skanerów bagażu. Jest wyrok w sprawie
Transport
Premier Donald Tusk: To już nie pilnowanie łąki. Co zrobiono w Porcie Polska?
Transport
Jak PPL będzie finansował CPK. Docelowo udziały wzrosną z 49 do 100 proc.
Transport
Premier Tusk ogłasza nową nazwę CPK. Teraz lotnisko w Baranowie to „Port Polska”
Transport
Brama lotnicza do Europy Środkowej niepotrzebna. Przeszkodziło CPK?
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama